Slutdatum fortfarande oklart

– VA-arbetet längs Kongahällavägen fortsätter att dra ut på tiden och har blivit dyrare än planerat

Arbetet med VA-ledningar längs Kongahällavägen, mellan Vårbäcksvägen och Domarringsgatan, skulle ha varit klart i sommar. Nu drar det ut på tiden ytterligare.
– Vi arbetar för att få projektet klart samtidigt så har vi inget slutdatum ännu, säger Karin Thörnqvist, projektledare på Göteborgs Stad Kretslopp och vatten.

Arbetet med omläggning av befintliga VA-ledningar längs Kongahällavägen mitt emot den gamla telebyggnaden på Gånggriftsgatan har pågått sedan våren 2018. Det har försenats vid ett par tillfällen och begränsad framkomlighet har rått för trafiken som passerar sedan dess.

I maj 2019 sa projektledaren Karin Thörnqvist till Torslanda-Öckerötidningen att arbetet komplicerats och försenats på grund av flera faktorer, bland annat att det varit mer berg än väntat i schakten och att schakten vid ett flertal tillfällen vattenfyllts, men att slutförandetiden kvarstod till sommaren 2019.

Nu, i september 2019, har aktiviteten varit låg under en längre tid och arbetet är fortfarande inte färdigställt.

Hur ser statusen ut för arbetet nu? När förväntas arbetet vara klart och berörda del av Kongahällavägen fullt återställd för bil- och gångtrafik?

– Vi arbetar för att få projektet klart samtidigt så har vi inget slutdatum ännu. Det som återstår är mindre schaktarbeten i samband med att vattenledningen ska kopplas ihop med de gamla ledningarna och återställning av väg och andra ytor, skriver Karin Thörnqvist i ett mailsvar till Torslanda-Öckerötidningen.

De senaste veckorna har det sett ut som det skett väldigt lite arbete på platsen, vad är anledningen till stiltjen?

– Det stämmer att inget arbete skett den senaste tiden och anledningen till det är att entreprenören, för att minimera våra kostnader, tagit bort sin personal från arbetsplatsen i väntan på att vattenprover ska tas och att provtryckning och inkoppling av vattenledningen ska göras. Detta är moment som utförs av Kretslopp och vatten och det har inte hunnits med förrän nu. Både vattenprover och provtryckning är godkända och inkopplingsarbetena ska påbörjas inom kort.

Kostnaden för projektet beräknades initialt till 9,85 miljoner kronor. Följer arbetet budget? Vad har det kostat i dagsläget och vad förväntas slutnotan hamna på?

– Den ursprungliga budgeten var på 10 miljoner kronor, men har senare utökats till 15 miljoner kronor. Som alla är medvetna om har arbetet dragit ut på tiden och projektet har inte gått som vi önskat, vilket vi beklagar.

– Ett flertal faktorer har bidragit till förseningen och därmed även kostnadsökningen. Kablarna som, enligt kartunderlaget, skulle ligga i närheten visade sig ligga ovanför och längs med VA-ledningarna, vilket har försvårat schaktarbetet avsevärt. Det tog längre tid än vanligt att slå ner spontplanken i marken, eftersom stora sprängstensblock först måste schaktas bort, och den tillfälliga vägen medförde högre kostnader än normalt. Det har även varit problem med pumparna vid den provisoriska pumpningen av dagvatten, vilket har lett till att schakten flera gånger vattenfyllts och tid har gått åt till att återställa tidigare arbeten som förstörts av vattnet.

Mer från torslanda

”Förändringen har gett positiva effekter”

– Uppföljningen visar att förändringen har gett flera positiva effekter. Till exempel har vi skapat nya resmöjligheter till Volvo Torslanda,…

Stöket kring Amhult RC uppe för diskussion

Västra Hisingens advisory board är ett forum där stadsdelsförvaltningen samverkar med bland annat andra kommunala förvaltningar, näringslivet, företag och polisen.…

Stillastående köer från Amhult till Lilla Varholmen 2035 om inget görs

Trafikverkets utredningsledare Patrik Benrick besökte i förra veckan både Öckerös kommunstyrelse och Västra Hisingens samhällsbyggnadsråd (SBR) för att hålla föredrag…

Tvärförbindelsens genomförandestudie under uppstart

Trafikkontorets tillförordnade direktör Jan Rinman och samma förvaltnings avdelningschef för samhälle: Jenny Adler, gästade tisdagens nämndsammanträde för att informera om…


Senaste nytt

Polisronden vecka 42

6 oktober Ofredande, Amhults kyrka En person gör sig skyldig till ofredande genom att skrika och flera gånger göra nazihälsning…

Detaljplanens antagande senareläggs

Detaljplanen för Öckerö nya centrum var planerad att gå upp för antagande under hösten 2019. De politiska partierna i Öckerö…

”Förändringen har gett positiva effekter”

– Uppföljningen visar att förändringen har gett flera positiva effekter. Till exempel har vi skapat nya resmöjligheter till Volvo Torslanda,…

Polisronden vecka 41

1 oktober Trafikolycka, Torslandavägen En lastbil som bytt fil utan att kolla döda vinkeln kör in i en personbil. Personbilen…

Stöket kring Amhult RC uppe för diskussion

Västra Hisingens advisory board är ett forum där stadsdelsförvaltningen samverkar med bland annat andra kommunala förvaltningar, näringslivet, företag och polisen.…

Till politikerna och oss invånare om väg 155

Tänk vad som händer vid en bilolycka, brand, attentat, stopp, översvämning eller annat som kan stoppa vägen? Vi är otroligt…

Stillastående köer från Amhult till Lilla Varholmen 2035 om inget görs

Trafikverkets utredningsledare Patrik Benrick besökte i förra veckan både Öckerös kommunstyrelse och Västra Hisingens samhällsbyggnadsråd (SBR) för att hålla föredrag…

Polisronden vecka 40

24/9, stöld från bil, Klåva Hamnväg Hönö Mellan 00:00 och 04:00 stjäls hjulen på en bil som står parkerad utanför…

Tvärförbindelsens genomförandestudie under uppstart

Trafikkontorets tillförordnade direktör Jan Rinman och samma förvaltnings avdelningschef för samhälle: Jenny Adler, gästade tisdagens nämndsammanträde för att informera om…

”Den sociala kontakten är viktig”

Vännplatsen bjöd på fiskedamm till alla barnen där fångsten var skänkta gosedjur. Det fanns lotteri samt servering med kaffe och…