Skippa mobilen i bilen

Sedan den 1 februari 2018 har det varit förbjudet att använda mobiltelefon medan man kör ett motordrivet fordon. Trots det är det inte ovanligt att man fortfarande drygt tre år senare ser förare om rattsurfar eller pratar i telefonen.

Faktum är att under det första året efter förbudet ökade antalet rattsurfande bilister. Enligt en undersökning från 2019 av försäkringsbolaget If struntade var tredje bilist i den då ett år gamla lagen. Hur det ser ut idag har jag inte kunnat hitta några siffror på, men helt borta är inte ovanan att fippla med telefonen bakom ratten.

Varför måste vi bli av med rattsurfandet? Tittar man på statistiken, som visserligen är ofullständig, gör den gällande att av 323 olyckor som undersökts av Transportstyrelsen under åren 2013-2016, där kommunikationsutrustning använts av föraren under färd finns mobiltelefonen med i beskrivningen i 80 procent av dessa olyckor.

En förare som använder mobilen under körning har sämre reaktionstid och längre bromssträcka. Tittar man ner på mobilen i två sekunder när man kör endast 40 kilometer i timmen hinner bilen rulla 22 meter utan kontroll.

Men det är inte bara de som framför ett motorfordon och hanterar en mobiltelefon som avsevärt ökar risken att skada sig själva eller andra i en olycka.  Mellan 2006 och 2016 behövde 650 fotgängare och cyklister akutsjukvård efter att ha skadat sig på grund av mobiltelefonen, enligt Transportstyrelsen. Så mycket som 85 procent av alla distraktionsolyckor med fotgängare och cyklister är kopplade till mobiltelefonanvändande.

I vårt hårt trafikerade och barntäta utgivningsområde känns det kanske extra relevant att tänka både en och två gånger på hur man hanterar sin telefon. Som vuxen bilist borde det vara en självklarhet att inte rattsurfa eller prata utan handsfree medan man kör. Men även barn och ungdomar som spelar spel på sina telefoner på väg till skolan eller träningen måste påminnas om trafikriskerna.

Torslandas förre närpolis Christer Melvinsson nämnde ofta att de han var mest nöjd med var att inget gående eller cyklande barn omkommit efter att ha blivit påkört i trafiken i Torslanda under de senaste åren. Låt oss alla göra vårt allra yttersta för att det fortsätter att vara på det viset.

Mer från ledare/krönika

Sverige, vi har inte ett resultat riktigt än

När jag skriver de här raderna svävar fortfarande det politiska…

Soffliggeri – en aktiv handling

Jo, personligen tycker jag att man ska rösta. Men jag…

Se så, i väg till röstlokalen

Kanske är ni när ni läser det här på väg…

Bohuslän är fantastiskt

Nu när sommaren håller på att gå över i höst…

Senaste nytt

Sverige, vi har inte ett resultat riktigt än

När jag skriver de här raderna svävar fortfarande det politiska…

IK Zenith segrare i derbyt mot IFK Björkö

Första målchansen i matchen får Björkö i 7e minuten då…

Volvo Lastvagnar påbörjar produktion av eldrivna lastbilar

I Tuvefabriken kommer nu världens första serietillverkade eldrivna lastbilar börja…

Röd Express får fler avgångar

I somras beslutade Västtrafiks styrelse om en ny trafikplan för…

Skolvägarnas trygghet och bullerfrågor i fokus

Samrådet för Torslanda tvärförbindelse är i full gång och pågår…

50 nya tjänster till Arendal när Ecoride flyttar hem

Ecoride startade 2008 och finns idag i fyra olika länder.…

Maten dyrare – butiker höjer priserna

I Juli låg inflationen på 8,0%, ner från historiska 8,5%…

Inflationstakten ökar ytterligare

Inflationstakten enligt Konsumentprisindex med fast ränta (KPIF) var i augusti…

Soffliggeri – en aktiv handling

Jo, personligen tycker jag att man ska rösta. Men jag…

Två suveräna Kville-löpare till EM i ultralöpning

Ultradistanslöpning har fått en explosionsartad tillväxt de senaste åren i…