Riskutbildning för mopedbil på höstlovet

Unga mopedbilsförare fick chansen att genomgå en riskutbildning och testa halkkörning på höstlovet.

Allt fler mopedbilar syns i trafiken och antalet registreringar har fyrdubblats de senast tio åren. Fler mopedbilar på våra vägar har också medfört att antalet olyckor där mopedbilar varit inblandade har ökat.

NTF Väst genomförde under höstlovet en kostnadsfri 3 timmar lång riskutbildning för mopedbilsförare på Stora Holms trafikövningsplats. Tidningen var på plats när Cecilia Friis, som är projektledare på NTF, och Joakim Bruhn, som arbetar med utbildning på Stora Holm, höll i utbildningen för Vilde och Sanna.

Frihet i alla väder
Första momentet gick ut på att prata lite allmänt, för att därefter gå över i säkerhetssnack.

Vilde berättade att hon och hennes familj bor i skogen och eftersom skolbussen bara går tre gånger om dagen kändes mopedbil som ett bra alternativ. Hon hade därför köpt ett begagnat fordon från 2015.

– Pappa ville egentligen inte att jag skulle ha någon. Han tyckte väl att de inte är så säkra, säger hon.

Sanna har 2,5 km till närmsta buss och så tränar hon fem gånger i veckan så ett motorfordon underlättar vardagen för henne.

– Jag gillar friheten att kunna åka i alla väder. Som längst har jag kört till Backaplan men jag har aldrig varit inne i stan med den. Min pappa ville inte heller att jag skulle ha en moppebil på grund av den dåliga säkerheten, säger tjejen, vars lilla bil är från 2019.

Riskbeteende
Ungdomarna fick utföra körövningar både på halt och strävt underlag – detta för att utröna skillnaden i stoppsträcka.

– Många använder bilen året om, även vintertid i halt väglag, och då kan det vara bra att ha provat på, säger Cecilia.

Första övningen gick ut på att bromsa på ren asfalt. Tjejerna fick bilarna att stanna på någon eller några billängder. Men på halkbanan åkte bilarna i väg som oljade blixtar, helt utan styrsel.

– En upplevelse men bra att ha fått provat på, tycker Sanna.

Jag gillar friheten att kunna åka i alla väder.
Sanna

Förutom praktisk körning fick ungdomarna diskuterades vad man kan göra för att bli en säkrare förare. Några av de frågeställningar som togs upp löd: Hur påverkar det mänskliga beteendet olika trafiksituationer? Vad kan man göra för att undvika de vanligaste olyckorna med mopedbil?

Joakim undrade apropå detta varför ungdomar åker med i trimmade bilar eller sitter i bagageutrymmet när det är så farligt.

– Svaret kan vara så enkelt som att man har att välja mellan att vänta på bussen i 1,5 timme eller att åka med, trots att man känner till riskerna, säger Vilde.

Mer från allmänt

Andra gången gillt… men när kommer andra besöket i Öckerö?

Torslanda-Öckerötidningen följde med den nyblivna stadsministern Magdalena Andersson (S) när hon, i sin tidigare roll som finansminister, besökte Öckerö kommun…

Riskutbildning för mopedbil på höstlovet

Allt fler mopedbilar syns i trafiken och antalet registreringar har fyrdubblats de senast tio åren. Fler mopedbilar på våra vägar…

Elbilen kan börja brinna efter däckbytet – kan dröja upp till tre veckor

I våras skedde de två olyckor efter att verkstäder lyft elbilar på ett icke fackmannamässigt sätt. I båda fallen började…

Grunden till en elektrisk framtid

– Nej! Det här var inte roligt. Nej, det här var verkligen inte roligt, säger jag till Hans Angermund efter…


Senaste nytt

Andra gången gillt… men när kommer andra besöket i Öckerö?

Torslanda-Öckerötidningen följde med den nyblivna stadsministern Magdalena Andersson (S) när hon, i sin tidigare roll som finansminister, besökte Öckerö kommun…

Korttidsplatser avvecklas

I förra veckan kunde Torslanda-Öckerötidningen rapportera att Äldre samt vård- och omsorgsförvaltningen i ett tjänsteutlåtande föreslog att de 20 korttidsplatserna…

Bäverdämme orsakar översvämningar

Under hela hösten har gång- och cykelbanan vid Låssbybäcken översvämmats vid flera tillfällen. Senaste översvämningen var förra helgen. Orsaken är…

Kommunstyrelsens presidium träffade Ja till bro-grupp

Det var efter ett möte med Nej till bro-gruppen tidigare i höstas som politikerna i Öckerö kommun gick ut med att de ville…

En gammal och kär tradition är tillbaka

I år är gamla hederliga Skärgården i advent-eventet tillbaka, efter avbrottet som pandemin orsakade. – Nu slår vi på alla…

Råkade aktivera nödstopp – fick faktura på 3750 kronor

Det var i september i år som Andreas Erikssons 16-åriga son befann sig i Willyshusets rulltrappa för att åka ner…

Namntvist stoppar Hönö Ölagilles första kommersiella öl

Den 23 oktober skrev Torslanda-Öckerötidningen om bryggeriet Rörö öl och deras kommande samarbete med hembryggarföreningen Hönö Ölagille. – Tanken är…

Fick bidrag för att minska övergödning

Bulycke Ryttarförenings huvudsakliga verksamhet är att bedriva ridskola med sina 35 hästar. De har även ett medlemsstall för drygt 10…

Korttidsboende föreslås avvecklas

Bakgrunden till förslaget att avveckla korttidsplatserna på Änghagen har delvis sin upprinnelse i effekter av Coronapandemin. I samband med pandemin…

Laddmöjligheter på Framnäs

Under det senaste kommunfullmäktigesammanträdet i Öckerö kommun (20211028) hade Vänsterpartiet genom ledamoten Annika Andersson inkommit med en fråga till kommunstyrelsens…