Rätt utförd gynnar en tvärförbindelse även kollektivtrafiken och cyklisterna

En väl fungerande och attraktiv kollektivtrafik är en nödvändighet i en modern storstad. Turtäthet, snabbhet och komfort är viktiga beståndsdelar. Torslanda tillhör Göteborg, men utmaningarna för kollektivtrafiken påminner mycket om de som finns i kranskommunerna. De allra flesta Torslandabor tycks vilja ha en snabb och effektiv kollektivtrafik. Direktbussar till centrala staden, till Lindholmen och till Volvoområdet är återkommande önskemål. Förr i tiden, på exempelvis 1990-talet, stannade de direktbussar som fanns på befintliga hållplatser mellan Hornkamsgatan till Torslandakrysset för att sedan utan stopp gå in till Nils Ericsonsplatsen. Nu verkar kollektivtrafikstrategin för framtiden, vid 2035, göra gällande att kollektivtrafikresenärerna i Torslanda kommer att behöva vänja sig vid att oftare byta buss i Amhult. Det här är inte hundraprocentigt bekräftade uppgifter. Men de har cirkulerat under en tid. Mycket kan dock och kommer säkert hända under de kommande 16 åren.

För varje byte riskerar man tappa potentiella pendlare, bekvämlighet och besvärlig väderlek spelar in. Vid Amhult Resecentrum måste du idag ta dig ungefär 150 meter ut till leden för att byta till vissa linjer. Med risk att missa den anslutande bussen. Pendelparkeringen vid Amhult är dessutom fullbelamrad redan idag och svår att bygga ut ytterligare, även om det förmodligen går att hitta lösningar om man är kreativ. Kommer du till en full pendelparkering med bilen är risken stor att du fortsätter resan till din slutdestination med bil, istället för att ta bussen som du hade tänkt från början.

En annan förutsättning för god kollektivtrafik är att infrastrukturmöjligheterna går hand i hand med linjetrafikens utformning. Det pratas ofta om hur nya vägar riskerar att generera mer biltrafik – och så är det säkert. I Torslanda åker vi redan väldigt mycket bil.

Frågan är om inte kollektivtrafiken skulle ha lättare att locka fler resenärer bland de som kör bil idag om till exempel tvärförbindelsen användes på ett effektivt sätt även ur ett kollektivtrafikperspektiv?

Det samma gäller potentialen för att fler ska cykla. Ur min synvinkel finns gigantiska möjligheter för kollektivtrafiken och för cykelförespråkarna att utnyttja en tvärförbindelse. Cykelvägarna är inte utbyggda till Sillvik. En cykelväg längs tvärförbindelsen hade kortat resvägen avsevärt för cyklister till Volvoområdet och in till staden och för människor som på sommaren vill ut och bada i Sillvik. Kollektivtrafiken hade kunnat korta och snabba på resan till Volvo och centrala staden för åtskilliga tusentals boende i centrala Torslanda och södra Lilleby.

Mer från ledare

Sveriges första deckardrottning!

Denna sommaren har jag tillbringat ett antal timmar i sällskap med Emilie Flygare-Carlén (1807-1892). Sammanlagt har jag med största behag…

Rätt utförd gynnar en tvärförbindelse även kollektivtrafiken och cyklisterna

En väl fungerande och attraktiv kollektivtrafik är en nödvändighet i en modern storstad. Turtäthet, snabbhet och komfort är viktiga beståndsdelar.…

Arbetet berör oss – på ett eller annat sätt

Alla yrken har sina för- och nackdelar. När jag i ungdomsåren funderade på att välja jobb kom en del förslag…

Noll intresse för föreningsvandring i Torslanda

Är Torslanda otryggt? Frågan har diskuterats bland annat på insändarsidan och i olika kommentarsfält på Facebook den senaste tiden. Om…


Senaste nytt

Polisronden vecka 42

6 oktober Ofredande, Amhults kyrka En person gör sig skyldig till ofredande genom att skrika och flera gånger göra nazihälsning…

Detaljplanens antagande senareläggs

Detaljplanen för Öckerö nya centrum var planerad att gå upp för antagande under hösten 2019. De politiska partierna i Öckerö…

”Förändringen har gett positiva effekter”

– Uppföljningen visar att förändringen har gett flera positiva effekter. Till exempel har vi skapat nya resmöjligheter till Volvo Torslanda,…

Polisronden vecka 41

1 oktober Trafikolycka, Torslandavägen En lastbil som bytt fil utan att kolla döda vinkeln kör in i en personbil. Personbilen…

Stöket kring Amhult RC uppe för diskussion

Västra Hisingens advisory board är ett forum där stadsdelsförvaltningen samverkar med bland annat andra kommunala förvaltningar, näringslivet, företag och polisen.…

Till politikerna och oss invånare om väg 155

Tänk vad som händer vid en bilolycka, brand, attentat, stopp, översvämning eller annat som kan stoppa vägen? Vi är otroligt…

Stillastående köer från Amhult till Lilla Varholmen 2035 om inget görs

Trafikverkets utredningsledare Patrik Benrick besökte i förra veckan både Öckerös kommunstyrelse och Västra Hisingens samhällsbyggnadsråd (SBR) för att hålla föredrag…

Polisronden vecka 40

24/9, stöld från bil, Klåva Hamnväg Hönö Mellan 00:00 och 04:00 stjäls hjulen på en bil som står parkerad utanför…

Tvärförbindelsens genomförandestudie under uppstart

Trafikkontorets tillförordnade direktör Jan Rinman och samma förvaltnings avdelningschef för samhälle: Jenny Adler, gästade tisdagens nämndsammanträde för att informera om…

”Den sociala kontakten är viktig”

Vännplatsen bjöd på fiskedamm till alla barnen där fångsten var skänkta gosedjur. Det fanns lotteri samt servering med kaffe och…