Raka vägen till kronofogden

Utan att blanda in inkasso går Andreas fall med sonen som anklagas ha missbrukat nödstopp raka vägen till Kronofogden. Samtidigt vägrar företaget svara på våra frågor.

I höstas skrev vi på Torslanda-Öckerötidningen om Andreas Eriksson som fått en faktura skickad till sig från företaget Nauthall som påstod att hans son hade missbrukat larmsystemet i rulltrapporna vid bilgaraget i Amhult2s lokaler i Amhult.

Andreas, som själv fått se övervakningsfilmen som Nauthall använder som bevis, menar att det är tydligt att hans son aldrig nuddar den list som är kopplat till nödstoppet och att texten ”Nödstopp i list!” därför är felaktig och att han därför inte har missbrukat något nödstopp eller ska betala en bot. Han har inte heller fått någon förklaring från företaget varför han bötfälls – och inte hans son, ej heller en förklaring på vad boten på 3750 kronor utgörs av.

Vår artikel i höstas väckte blandade reaktioner. En del hörde av sig och ansåg att det är rätt att dela ut böter och andra att det var förskräckligt att företaget kan göra så här.

Många hörde också av sig för att berätta om liknande situationer där Nauthall och Amhult2 krävt personer, ofta föräldrarna till barnen som anklagas utföra handlingarna, på böter. Ofta har föräldrarna motsatt sig boten, fått titta på övervakningsfilmer och inte hållit med att deras barn missbrukar någon anordning – framförallt då de inte slår i listen där det står ”Nödstopp i list!”.

Företaget vägrar svara
Det bör tilläggas redan nu att vi från tidningen, vid upprepande tillfällen, sökt ansvariga på företagen utan att få någon kommentar kring de böter företagen delar ut. I stället har personer på ledande positioner i företaget vägrat svara på våra frågor och föreslagit att vi borde skriva reportage om ämnen där, framför allt, Amhult2 framställs i positiv dager i stället. Förslagen handlar om att vi istället för att skriva om rulltrappor och böter borde skriva om företagets arbete med ungdomar och droger och hur samarbetet med polis och socialtjänsten ser ut. När vi då svarade att vi gärna först ser till att reda ut frågorna om företagets böteslappar riktade till barn blev svaret kort och koncist:

”Jag kontaktade er för att lyfta de samhällsproblem som finns kring våra fastigheter eftersom det kan röra särskilt föräldrar och ungdomar här i Torslanda, vilket du inte ville bemöta eller ta upp i dagsläget, inte för att svara på frågor som vi tidigare valt att inte svara på.” – representant för Amhult 2 AB.

Företaget har fått möjlighet att ge sin syn på frågan om böter i en muntlig intervju, en även genom en skriftlig kommentar. Men det vill man inte ställa upp på. Så: Vad är det för frågor som det inte går att svara på? Det handlar bland annat om frågor som rör kopplingen mellan fastighetsägaren Amhult2 och fastighetsförvaltaren Nauthall. Två företag som sitter tätt ihop, där samma namn förekommer i företagsledningen och kontaktuppgifter till båda företagen. Det är Nauthall som på uppdrag av Amhult2 återställer rulltrappan och som står som avsändare på Andreas faktura.

Det handlar även om frågor kring det faktiska nödstoppet som sitter i rulltrappan, hur det fungerar och var gränsen för ett ”missbruk av nödstopp” går. Nödstoppet styrs, till synes, av ljus som när de bryts stannar rullbandet – något det antagligen måste göra för att minska klämrisken. Men texten den som åker rulltrappan möts av är ”Nödstopp i list!” – ingenting om att larmet är i luften. Vi är därför nyfikna på varför man valt den texten och om företaget anser att det är tydligt nog markerat. Ytterligare frågor, som lämnas obesvarade, är kring kostnaden på böteslapparna och om det är rimligt att betala nästan 4000 kr för att återställa ett larm och om det inte vore bättre att skriva ut den summan på varningsskyltarna. Det hör till saken att Nauthalls kontor ligger i samma byggnad som Amhult2 har sitt kontor. Det vill säga, byggnaden bredvid garaget.

Dessutom undrar Andreas Eriksson, och flera andra av de föräldrar vi pratat med, hur det kan komma sig att fakturan är skickad till föräldern. När det är ett barn som anklagas missbruka utrustningen.

– Oavsett om det är rätt eller inte. Varför får jag fakturan, när det absolut inte är jag som gjort något, undrar Andreas.

Bötfälldes för att ha parkerat sin a-traktor
”Det här är inte första gången Amhult2 försöker lura föräldrar på pengar”, skriver en förälder i ett mail till tidningen efter vår publicering i höstas och fortsätter att beskriva hur sonen använt sin A-traktor för att åka och handla och parkerat i garaget. Sammanlagt skickade företaget hem 6 stycken böter för överträdelser som de ansåg sonen gjort, då A-traktorer inte får parkeras i garaget. Sex stycken böter som efter ett samtal bara blev en.

– Jag fick tillslut bort fem stycken av dem, men vet föräldrar som betalt för flera stycken, skriver föräldern till tidningen.

Ytterligare en förälder som hört av sig har en historia på snudd till identisk med den Andreas har där föräldern fått en faktura efter, vad företaget anser, är missbruk av nödstopp och kostnad för återställning efter att hans barn ska ha stoppat rulltrappan. Föräldern höll inte med och ärendet hamnade hos kronofogden.

När vi på tidningen pratar med denna uppgiftslämnare säger han att ”Jag betalade såklart. Jag vill inte riskera en betalningsanmärkning. Detta är inte trevliga personer att ha och göra med. Framför allt undrar jag hur det kan kosta så här mycket att återställa en rulltrappa. Nästan fyra tusen kronor. Och då har min son inte ens slagit i listen utan bara sträckt upp handen. Jag kände att gå till domstol och sätta sig där – det orkar jag inte med”.

För Andreas Erikssons del har även hans ärende gått till Kronofogden.

– Ja, de lät fakturan gå raka vägen dit, utan att mellanlanda hos inkasso. Men jag tänker inte betala. Min son står anklagad för att ha missbrukat ett nödstopp som ska sitta i en list. Men det gör den inte. Jag har sagt det innan och står fast vid att om man skulle kunna se på övervakningsfilmen att han slår på listen – då betalar jag. Men han nuddar aldrig listen, avslutar Andreas Eriksson.

Läs mer: Råkade aktivera nödstopp – fick faktura på 3750 kronor

Mer från torslanda

Vilket lopp av Elin och Emir i EM

Emir Halalkic och Elin Hartelius stod för fina prestationer i…

Torslandabo lanserar app för att hålla koll på hummertinorna

Ute på havet en höstdag för två år sedan kläckte…

IK Zenith segrare i derbyt mot IFK Björkö

Första målchansen i matchen får Björkö i 7e minuten då…

Röd Express får fler avgångar

I somras beslutade Västtrafiks styrelse om en ny trafikplan för…

Senaste nytt

Vinnare utsedd i markanvisningstävling för spahotell på Öckerö

– Vi är väldigt glada över att få till den…

Vilket lopp av Elin och Emir i EM

Emir Halalkic och Elin Hartelius stod för fina prestationer i…

Torslandabo lanserar app för att hålla koll på hummertinorna

Ute på havet en höstdag för två år sedan kläckte…

Så minskar du risken att spökfiska med din humnmertina

Det är Öckerö kommun som gått ut med information om…

Sverige, vi har inte ett resultat riktigt än

När jag skriver de här raderna svävar fortfarande det politiska…

IK Zenith segrare i derbyt mot IFK Björkö

Första målchansen i matchen får Björkö i 7e minuten då…

Volvo Lastvagnar påbörjar produktion av eldrivna lastbilar

I Tuvefabriken kommer nu världens första serietillverkade eldrivna lastbilar börja…

Röd Express får fler avgångar

I somras beslutade Västtrafiks styrelse om en ny trafikplan för…

Skolvägarnas trygghet och bullerfrågor i fokus

Samrådet för Torslanda tvärförbindelse är i full gång och pågår…

50 nya tjänster till Arendal när Ecoride flyttar hem

Ecoride startade 2008 och finns idag i fyra olika länder.…