Protester mot att muddermassor ska dumpas utanför Vinga

Fördjupningar och breddningar ska genomföras i Göteborgs hamn och i farleden utanför. Förorenad lera från projektet planeras att dumpas i djuphavshålor utanför Vinga. Något som väckt stark kritik på sociala medier.

Göteborgs Hamn AB:s Kristina Bernstén menar att muddermassorna kan dumpas i djuphavshålor utan att det påverkar miljön negativt. Arkivbild från 2020
Göteborgs Hamn AB:s Kristina Bernstén menar att muddermassorna kan dumpas i djuphavshålor utan att det påverkar miljön negativt. Arkivbild från 2020

I februari 2020 skrev Torslanda-Öckerötidningen om projektet Skandiaporten som bland annat innefattar att den norra farleden in i Göteborgs hamn och hamnbassängen ska breddas och fördjupas – i båda fallen genom muddring.

– Med den här farledsfördjupningen står vi rustade inför lång tid framöver. Göteborgs Hamn är kronjuvelen bland Skandinaviens hamnar, men har vi inte djupet för att kunna ta emot de största containerfartygen äventyrar vi vår position redan från och med 2026, sa Arvid Guthed, hamnutvecklingschef på Göteborgs Hamn AB, till Torslanda-Öckerötidningen då.

Namninsamlingar mot dumpning

Sedan det blivit känt för allmänheten att en del av leran från muddringen är kvicksilverförorenad och Göteborgs Hamn och Sjöfartsverket vill dumpa den i djuphavshålor utanför Vinga (något Göteborgs-Posten rapporterade om den 26 september i år) cirkulerar upprop på sociala medier mot dumpningen. I skrivande stund har hundratals skrivit på protestlistorna.

Många av Torslanda-Öckerötidningens läsare rör sig ibland i området med båt för rekreation eller fiske. Hur kan muddringen och dumpningen komma att påverka dem?

– Muddrings- och dumpningsarbetet planeras att utföras främst mellan augusti och maj. Genom att inte arbeta under sommaren minskas risken för påverkan på både naturliv och fritidsbåtstrafiken. När arbete utförs är det dock viktigt att alltid se till att hålla tillräckligt avstånd till mudderverk, pråmar och andra arbetsfartyg, säger Kristina Bernstén, delprojektledare för miljö på Göteborgs Hamn AB.

”Kan ske utan olägenheter för miljön”

I projekt Skandiaporten uppkommer cirka 13,5 miljoner kubikmeter muddermassor. Merparten av dessa massor kommer bestå av opåverkade äldre glaciala eller postglaciala leror, det vill säga lera som är avsatt i samband med istiden eller tiden närmast efter istiden, enligt Kristina Bernstén. Drygt två procent av den totala volymen består av recent, det vill säga nyligen avsatt, material som är förorenade, påverkade av mänskliga och industriella aktiviteter, så som kvicksilver.

– De förorenade massorna planeras att dumpas i undersökta och bedömda djuphålor väster om Vinga och därefter täckas med minst tio meter opåverkade leror. Omfattande utredningar och undersökningar, bland annat mätning av havsströmmarna vid botten, har genomförts. Resultat av utredningarna visar att när muddermassorna väl har placerats i djuphålorna sker ingen förflyttning av massorna. Utredningarna visar att dumpning kan ske utan olägenheter för människors hälsa eller miljön, säger Kristina Bernstén.

Hon fortsätter:

– En förutsättning för projekt Skandiaporten är att det utpekade området för dumpning är noga kartlagt. Dumpning kommer att ske under kontrollerade former och utan några långsiktiga bestående negativa konsekvenser, vilket också tidigare dumpningar som genomförts i närområdet ger stöd för, bland annat Säkrare Farledsprojektet som genomfördes i Göteborg mellan 2002-2004 med motsvarande volymer som i projekt Skandiaporten.

Omhändertagande på land utrett

Det finns alternativa sätt att ta hand om förorenade muddermassor, bland annat på land. Något som har utretts men avstyrkts.

– Möjligheten att på ett miljömässigt godtagbart sätt omhänderta de förorenade massorna på land i stället för att dumpa dem i havet har utretts. Det är en omfattande process att deponera förorenade marina sediment på land och medför miljöpåverkan i form av luftutsläpp från landhantering och transporter samt risk för spridning av förorenade sediment och förorenat överskottsvatten, samt lakvatten, säger Kristina Bernstén.

Joel Smith är infrastruktur på Sjöfartsverket. Han kommenterar protestlistorna mot projektet och den negativa kritik som nu bubblat upp på följande sätt:

– Från både Göteborgs Hamn AB:s och Sjöfartsverkets sida uppskattar vi en dialog med berörda medborgare och organisationer. För oss är det oerhört viktigt att prata med samtliga intressenter som har åsikter om våra projekt. Inför framtagandet av ansökningshandlingar för Skandiaporten till Mark- och miljödomstolen har ett omfattande samråd genomförts med olika intressenter. Vi välkomnar en kontinuerlig dialog med närboende för att kunna beskriva projektet närmare och svara på frågor.

Huvudförhandlingen i Mark- och miljödomstolen i Vänersborg om huruvida Göteborgs Hamn och Sjöfartsverket ska få dumpa muddermassorna på havsbotten är planerad till mitten av januari nästa år.

Mer från allmänt

En av fem har tagit ställning

Formella beslut saknas fortfarande, men när Öckerö kommun har tagit ställning för vilken väg de vill gå framåt ser Patrik…

”Öckerö får återkomma när de är mogna för en långsiktig lösning”

Kommunstyrelsens ordförande i Göteborg, Axel Josefson (M), är tveksam till att det förslag som Öckerö kommun ställt sig bakom, om…

Amfibieregementet återinvigt

Medan regnet smattrade på tältduken ovanför de inbjudna åskådarna till invigningen av Älvsborgs Amfibieregemente stod ett hundratal soldater i stram…

Protester mot att muddermassor ska dumpas utanför Vinga

I februari 2020 skrev Torslanda-Öckerötidningen om projektet Skandiaporten som bland annat innefattar att den norra farleden in i Göteborgs hamn…


Senaste nytt

”Vi ska ha roligt när vi spelar”

Laila Stjernström är den som håller i studiecirkeln och låter alla stämma sina ukuleler innan kursen drar igång. För att…

Entusiasternas entusiast

Arvingarna, Marie Bergman, Patrik Isaksson... Föreläsningar, musikcaféer, filmvisning… mycket kul har hänt i Torslanda sedan Lustfyllt drog i gång sin…

Unikt ö(l)-samarbete

I lokala ölentusiastkretsar har det under en tid tisslats och tasslats om någon form av samarbete mellan hantverksbryggerinykomlingen Rörö öl…

Där frostiga ängar snart ska bli asfalterad väg

En stor del av de byggprojekt som planeras eller redan pågår i centrala Torslanda, Lilleby och Björlanda hänger på att…

Synskadade Marie Banck kan få rätt till färdtjänst igen

Under Öckerö kommunstyrelses möte i tisdags fattades beslut om att föreslå för fullmäktige att anta ett tillägg till riktlinjerna för…

Ringmärkning i Torslandaviken

För första året sker det ringmärkning i Torslandaviken. Det är GOF som fått tillstånd i ett projekt som varar i…

”Vill ha kvalité, känsla och hållbarhet”

Anders och Fredrik arbetar med ledarskap och Magnus med utveckling på Volvo. De pratar mycket om padel sinsemellan eftersom de…

Prisad insats för guldsandbin

Brf Nolered har fått pris i sitt arbete för det utrotningshotade guldsandbiet. – Vi har delat ut HSB Göteborgs hållbarhetspris…

Närboende oroade för transporter av farligt gods

I Trafikverkets slutrapport för åtgärdsvalsstudien om väg 155, det vill säga förbindelsen mellan Göteborg och Öckerö, framhålls det så kallade…

En av fem har tagit ställning

Formella beslut saknas fortfarande, men när Öckerö kommun har tagit ställning för vilken väg de vill gå framåt ser Patrik…