Göteborgs Hamn AB:s Kristina Bernstén menar att muddermassorna kan dumpas i djuphavshålor utan att det påverkar miljön negativt. Arkivbild från 2020
Göteborgs Hamn AB:s Kristina Bernstén menar att muddermassorna kan dumpas i djuphavshålor utan att det påverkar miljön negativt. Arkivbild från 2020

Protester mot att muddermassor ska dumpas utanför Vinga

Fördjupningar och breddningar ska genomföras i Göteborgs hamn och i farleden utanför. Förorenad lera från projektet planeras att dumpas i djuphavshålor utanför Vinga. Något som väckt stark kritik på sociala medier.

I februari 2020 skrev Torslanda-Öckerötidningen om projektet Skandiaporten som bland annat innefattar att den norra farleden in i Göteborgs hamn och hamnbassängen ska breddas och fördjupas – i båda fallen genom muddring.

– Med den här farledsfördjupningen står vi rustade inför lång tid framöver. Göteborgs Hamn är kronjuvelen bland Skandinaviens hamnar, men har vi inte djupet för att kunna ta emot de största containerfartygen äventyrar vi vår position redan från och med 2026, sa Arvid Guthed, hamnutvecklingschef på Göteborgs Hamn AB, till Torslanda-Öckerötidningen då.

Namninsamlingar mot dumpning

Sedan det blivit känt för allmänheten att en del av leran från muddringen är kvicksilverförorenad och Göteborgs Hamn och Sjöfartsverket vill dumpa den i djuphavshålor utanför Vinga (något Göteborgs-Posten rapporterade om den 26 september i år) cirkulerar upprop på sociala medier mot dumpningen. I skrivande stund har hundratals skrivit på protestlistorna.

Många av Torslanda-Öckerötidningens läsare rör sig ibland i området med båt för rekreation eller fiske. Hur kan muddringen och dumpningen komma att påverka dem?

– Muddrings- och dumpningsarbetet planeras att utföras främst mellan augusti och maj. Genom att inte arbeta under sommaren minskas risken för påverkan på både naturliv och fritidsbåtstrafiken. När arbete utförs är det dock viktigt att alltid se till att hålla tillräckligt avstånd till mudderverk, pråmar och andra arbetsfartyg, säger Kristina Bernstén, delprojektledare för miljö på Göteborgs Hamn AB.

”Kan ske utan olägenheter för miljön”

I projekt Skandiaporten uppkommer cirka 13,5 miljoner kubikmeter muddermassor. Merparten av dessa massor kommer bestå av opåverkade äldre glaciala eller postglaciala leror, det vill säga lera som är avsatt i samband med istiden eller tiden närmast efter istiden, enligt Kristina Bernstén. Drygt två procent av den totala volymen består av recent, det vill säga nyligen avsatt, material som är förorenade, påverkade av mänskliga och industriella aktiviteter, så som kvicksilver.

– De förorenade massorna planeras att dumpas i undersökta och bedömda djuphålor väster om Vinga och därefter täckas med minst tio meter opåverkade leror. Omfattande utredningar och undersökningar, bland annat mätning av havsströmmarna vid botten, har genomförts. Resultat av utredningarna visar att när muddermassorna väl har placerats i djuphålorna sker ingen förflyttning av massorna. Utredningarna visar att dumpning kan ske utan olägenheter för människors hälsa eller miljön, säger Kristina Bernstén.

Hon fortsätter:

– En förutsättning för projekt Skandiaporten är att det utpekade området för dumpning är noga kartlagt. Dumpning kommer att ske under kontrollerade former och utan några långsiktiga bestående negativa konsekvenser, vilket också tidigare dumpningar som genomförts i närområdet ger stöd för, bland annat Säkrare Farledsprojektet som genomfördes i Göteborg mellan 2002-2004 med motsvarande volymer som i projekt Skandiaporten.

Omhändertagande på land utrett

Det finns alternativa sätt att ta hand om förorenade muddermassor, bland annat på land. Något som har utretts men avstyrkts.

– Möjligheten att på ett miljömässigt godtagbart sätt omhänderta de förorenade massorna på land i stället för att dumpa dem i havet har utretts. Det är en omfattande process att deponera förorenade marina sediment på land och medför miljöpåverkan i form av luftutsläpp från landhantering och transporter samt risk för spridning av förorenade sediment och förorenat överskottsvatten, samt lakvatten, säger Kristina Bernstén.

Joel Smith är infrastruktur på Sjöfartsverket. Han kommenterar protestlistorna mot projektet och den negativa kritik som nu bubblat upp på följande sätt:

– Från både Göteborgs Hamn AB:s och Sjöfartsverkets sida uppskattar vi en dialog med berörda medborgare och organisationer. För oss är det oerhört viktigt att prata med samtliga intressenter som har åsikter om våra projekt. Inför framtagandet av ansökningshandlingar för Skandiaporten till Mark- och miljödomstolen har ett omfattande samråd genomförts med olika intressenter. Vi välkomnar en kontinuerlig dialog med närboende för att kunna beskriva projektet närmare och svara på frågor.

Huvudförhandlingen i Mark- och miljödomstolen i Vänersborg om huruvida Göteborgs Hamn och Sjöfartsverket ska få dumpa muddermassorna på havsbotten är planerad till mitten av januari nästa år.

Mer från allmänt

Så minskar du risken att spökfiska med din humnmertina

Det är Öckerö kommun som gått ut med information om…

Volvo Lastvagnar påbörjar produktion av eldrivna lastbilar

I Tuvefabriken kommer nu världens första serietillverkade eldrivna lastbilar börja…

50 nya tjänster till Arendal när Ecoride flyttar hem

Ecoride startade 2008 och finns idag i fyra olika länder.…

Maten dyrare – butiker höjer priserna

I Juli låg inflationen på 8,0%, ner från historiska 8,5%…

Senaste nytt

Vinnare utsedd i markanvisningstävling för spahotell på Öckerö

– Vi är väldigt glada över att få till den…

Vilket lopp av Elin och Emir i EM

Emir Halalkic och Elin Hartelius stod för fina prestationer i…

Torslandabo lanserar app för att hålla koll på hummertinorna

Ute på havet en höstdag för två år sedan kläckte…

Så minskar du risken att spökfiska med din humnmertina

Det är Öckerö kommun som gått ut med information om…

Sverige, vi har inte ett resultat riktigt än

När jag skriver de här raderna svävar fortfarande det politiska…

IK Zenith segrare i derbyt mot IFK Björkö

Första målchansen i matchen får Björkö i 7e minuten då…

Volvo Lastvagnar påbörjar produktion av eldrivna lastbilar

I Tuvefabriken kommer nu världens första serietillverkade eldrivna lastbilar börja…

Röd Express får fler avgångar

I somras beslutade Västtrafiks styrelse om en ny trafikplan för…

Skolvägarnas trygghet och bullerfrågor i fokus

Samrådet för Torslanda tvärförbindelse är i full gång och pågår…

50 nya tjänster till Arendal när Ecoride flyttar hem

Ecoride startade 2008 och finns idag i fyra olika länder.…