Sedan bolagets egna kapital sjunkit till under hälften av aktiekapitalet måste styrelsen ta ställning till en likvidation. Den blev dock aldrig aktuell utan kommunen har tillskjutit mer pengar.
Öckerö kommun har gett det egna rederiet ett kapitaltillskott på 5 miljoner och garanterar totalt 8 miljoner. Så har den ekonomiska situationen stabiliserats för ÖRAB, Öckerö Rederi AB. Förutsättningen var att rederiet presenterade en åtgärdsplan för att få ekonomin i balans.
– Vi har tagit fram en handlingsplan som bland annat handlar om att höja effektiviteten, säger Oscar Skogsén, bolagets vd.
Sedan han i september tog över som vd för bolaget har det ingått i hans uppdrag att få rätsida på ekonomin.
– På senare år har bolaget vuxit och gått igenom en omställning. Det har kostat mycket. Från att bara vara ett rederi för skolskeppet T/S Gunilla har flera fartyg tillförts. Vi vann upphandlingen av persontrafiken inom Västtrafik, färjan Burö elektrifierades och nu har vi även ett båtprojekt för hemtjänsten som kan komma att permanentas, berättar Oscar Skogsén.
När det egna kapitalet blir för litet måste man enligt aktiebolagslagen göra kontrollbalansräkning och hålla kontrollstämma, där man tar ställning till om bolaget bör likvideras.
Kommunfullmäktige utsåg i början av juni ett ombud till stämman som planenligt röstade emot likvidationen.
Att kommunen som ägare skulle låta ett samhällsnyttigt bolag gå i konkurs var aldrig aktuellt. Ett exempel är rederiets persontrafik som till 80 procent finansieras av Västtrafik. De övriga 20 procenten får nu rederiet räkna som en aktieutdelning till kommunen eftersom trafiken betraktas som samhällsnyttig.
Åtgärdsplanen som bolaget tagit fram omfattar flera år. Inom ett par år ska effektiviteten öka, bland annat genom att minska överlappningar i arbetsscheman och där med sänka personalkostnaderna. Sjukfrånvaron ska också minska genom personalstöd och hälsofrämjande åtgärder.
En riskfaktor för ekonomin är dock möjliga haverier eller oväntade höjningar av hamnavgifter.
– Jag bedömer ändå att kostnaderna för T/S Gunilla är relativt stabila och förutsägbara, menar Oscar Skogsén, som i planen ändå framhåller att alla rederier är utsatta för liknande risker.
På längre sikt räknar bolaget med att gå med vinst. Ett motorbyte på färjan Polstjärnan skulle kunna minska bränslekostnaderna. Om fyra år skulle rederiet kunna börja betala tillbaka kommunens ägartillskott och etablera en reservfond för oförutsedda utgifter.