KD:s Magnus Jacobsson (till höger), andre vice ordförande i trafikutskottet, besökte färjeleder i Öckerö kommun.  Foto: Kristdemokraterna
KD:s Magnus Jacobsson (till höger), andre vice ordförande i trafikutskottet, besökte färjeleder i Öckerö kommun. Foto: Kristdemokraterna
Andre vice ordförande i riksdagens trafikutskott:

Utökad budget för färje-trafiken ingen omöjlighet

Förra fredagen besökte Kristdemokraternas trafikpolitiska talesperson, riksdagsledamoten Magnus Jacobsson Öckerö kommun. Magnus Jacobsson gjorde under besöket studiebesök på bland annat Nordö- och Hönölederna.

Den 3 juni gästade Magnus Jacobsson, KD:s trafikpolitiska talesperson och andre vice ordförande i trafikutskottet, Öckerö kommun. Under besöket åkte Magnus Jacobsson Nordöfärjan från Burö mot Rörö och Hyppeln. Senare under dagen träffade han även personal på Hönöleden.

Som tidigare boende i kommunen kände han till förutsättningarna för ökommunen ur kommunikationssynpunkt.

– Det akuta läget just nu handlar om kapacitetsminskningen med nya filer på färjorna. Men där måste man dock veta att det är nödvändigt enligt lag. Det handlar om säkerhet. Kaptenerna på både Nordö- och Hönöleden bedömde dock att man skulle kunna klara av kapacitetsminskningen på färjorna genom utökade turer, säger Magnus Jacobsson.

På Hönöleden innebär det att man går upp från tre till fyra färjor och även på Nordöleden behövs ökad turtäthet, när filerna blir bredare, enligt Jacobsson. 

– Det är jag som får ta med mig finansieringsfrågorna till trafikutskottet. Sedan måste Öckerö kommun diskutera med Trafikverket och regionen. Färjetrafiken är en liten del i Trafikverkets totala budget, det är järnvägar och vägar som är de stora kostnaderna, så jag tror att en utökad budget för färjetrafiken skulle kunna vara möjlig, säger Magnus Jacobsson. 

Förutom när det gäller finansieringsfrågorna vad kan du konkret göra för Öckerö på riksplan?

– Det är att ställa skriftliga frågor och interpellationer. Att ligga på och driva frågorna. Om jag får sitta kvar efter valet i höst då förstås.

Förutom turer på Nordöleden och Hönöleden besökte Magnus Jacobsson även Hönö Klåva och besökte några av Öckerös turistbåtsentreprenörer. Med sig från några av dem fick han en fråga om avgifterna för tillstånd för dylika verksamheter som ökat drastiskt under de senaste åren. Magnus Jacobsson lovade att ställa en fråga till ansvarig minister i riksdagen kring effektiviteten hos berörda myndigheter. 

Kommunstyrelsens ordförande i Öckerö Jan Utbult (KD) var med under besöket. 

Varför har ni bjudit in just en trafikpolitisk talesperson till kommunen?

– För Öckerö kommuns utveckling är bra kommunikationer oerhört viktigt. Hönöleden, Björköleden och Nordöleden är avgörande delar i vårt vägnät. Färjelederna är statligt finansierade och det är angeläget att våra representanter i riksdagen har kännedom om de utmaningar och möjligheter som finns runt om i landet, säger Jan Utbult.

Ni åkte bland annat på Nordöleden. Hänger det ihop med den diskussion som varit om de upplevt bristande kommunikationsmöjligheterna till nordöarna och filminskningen på färjorna? Vad hoppas ni att Magnus Jacobsson kan bidra med på riksnivå i de frågorna?

– Ja. Vi är oroade över konsekvenserna av nedmålningen på Nordöleden, även om vi naturligtvis förstår att säkerheten måste gå först. Signalerna från färjerederiet är att en ökad kapacitet på Nordöleden behöver finansieras med en utökad budget. I slutändan är det regering och riksdag som beslutar om hur de statliga pengarna fördelas. Därför är det så viktigt att öka kunskapen hos våra partiföreträdare där, speciellt hos de som är ansvariga för trafikfrågorna, säger Jan Utbult.

Kommentarer

Kommentera artikeln!

Tyck till! Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Du behöver logga in med bank-id för att kommentera. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och Torslanda-Öckerötidningen förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

Mer från öckerö kommun

Björkö kan få 400 nya bostäder till år 2040

Med sina knappa 1500 invånare är Björkö en udda fågel…

Betelskolans nya lokaler invigda

Betelskolan på Hönö har fått nya lokaler för att husera…

Hönö IS gör en satsning för lokalsamhället

Hönö IS hade mark över vid gamla Heinövallen, men i…

Spaden i marken för hyresrätter på Björkö

Björkdungen ska vid färdigställandet utgöras av 39 nya hyresrätter. Lägenheterna…

Senaste nytt

Björkö kan få 400 nya bostäder till år 2040

Med sina knappa 1500 invånare är Björkö en udda fågel…

Om bostadsbristen Del II

Att Göteborg växer så det knakar kan inte ha undgått…

Campingen i Lilleby byter ägare och blir First Camp

Göteborgs Camping, eller Lilleby camping i folkmun, har 80 fullrustade…

Hemmavinst för Torslanda IK i derbyt mot Zenith

Matchen inleddes avvaktande från bägge håll. TIK skaffade sig ett…

Spara vatten i helgen

Göteborgs kommun kommer under helgen (26-28 maj) att koppla in…

Betelskolans nya lokaler invigda

Betelskolan på Hönö har fått nya lokaler för att husera…

Hönö IS gör en satsning för lokalsamhället

Hönö IS hade mark över vid gamla Heinövallen, men i…

Invigning av nya lokaler för Närhälsan Torslanda Rehabmottagning

Närhälsan Torslanda rehabmottagning invigdes av enhetschef och leg. fysioterapeut Jannis…

Spaden i marken för hyresrätter på Björkö

Björkdungen ska vid färdigställandet utgöras av 39 nya hyresrätter. Lägenheterna…

Tio år av livsviktigt givande

I maj 2013 byttes den gamla blodbussen ut mot en…

Rosita Ståhl – en glasets mästare

– Fascinationen för glas har alltid funnits där, kreativiteten också.…

Alice älskar diplomboxning

Alice går på Torslandaskolan i årskurs 7. Hon  lägger all…

Nyanlända lotsas in i Öckerö kommun

Redan 2016 startades föreningen ÖS! (Öckerö samverkan integration) för att…

Berörande mästerverk fick folkets hyllning

 Förutom öarnas egna körsångare hade körer från många andra platser…

Blå himmel blues

För varje år som går så förstår jag det lite…