Vid Öckerö kommunfullmäktiges sammanträde 26 november antogs formellt Öckeröalliansens budget för 2021 med kompletterande mått. De rödgröna partierna samt SD deltog inte beslutet om drifts- och investeringsbudget, då de tyckte att tilläggsförslagen kommit till deras kännedom för sent.
Efter en hel del debatt antogs Öckeröalliansens förslag som slutligt fastställd budget, inklusive vissa tillägg och ändringar avseende bland annat vissa taxor, avgifter och skattesats. Dessa tillägg hade enligt oppositionspartierna kommit till deras kännedom alldeles för sent och frångick enligt dem det gängse förfarandet inför höstprocessen. Den budget som trots allt ändå fastställdes, utan att oppositionspartierna deltog i beslutet innehöll följande punkter:
1. Driftsramar för år 2021 fastställs i enlighet med Öckeröalliansens yrkande i Budget 2021
2. Ekonomisk femårsplan för åren 2021–2025 fastställs.
3. En upplåningsram på 50 mkr godkänns.
4. En ny skattesats med 35 öres ökning till 21,56 kronor.
5. Förslag till investeringsram för skattefinansierade och avgiftsfinansierade investeringar med föreslagen fördelning 2021 och förslag för varje år i investeringsplan 2022–2025 fastställs
I en protokollsanteckning, där Socialdemokraternas intention att inte delta i beslutet om antagande anges, kommenterar Maria Brauer (S):
”De statsbidrag som nu finns att tillgå är redan ianspråktagna för att täcka de merkostnader som orsakas av den rådande nya coronapandemin och förbättrar inte Öckerö kommuns ekonomi. Att Öckeröalliansen ser dessa statsbidrag som en möjlighet att inte fullfölja den redan beslutade skattehöjning på 50 öre är illavarslande och mycket bekymmersamt. Med tanke på de kraftiga besparingar som redan ligger i nämndernas budgetar för 2021, saknar enligt vår mening Öckeröalliansens sena ändring av budgetförslag eftertanke och klokskap.”
Deltagande på distans
För att begränsa smittspridningen av Coronaviruset kommer kommunfullmäktige i Öckerö framöver ges möjlighet att sammanträda på distans med hjälp av digitala hjälpmedel. Ett sammanträde i fullmäktige ses inte som en allmän sammankomst, men kommunen vill ändå dra sitt strå till stacken för att minska antalet fysiska möten.
Senast fem dagar innan ett sammanträde ska ledamöter anmäla sin intention att deltaga på distans.
Ledamöter som deltar på distans får göra det på samma villkor som fysiskt närvarande ledamöter, bortsett beslutsfattande vid sluten omröstning där deltagare på distans inte får lov att deltaga.
IT-avdelningen ska köpa in åtta datorer för utlåning till ledamöter som behöver använda dem för att delta vid möten.