I över 60 år har båtmässan i Göteborg signalerat vårens ankomst för många båtägare. Nu lönar den sig inte längre och arrangeras för sista gången. Utställaren Carolina Linderhav, Hönö, berättar varför.
Svartskär Marin på Hönö säljer ribbåtar byggda på ön och svenskbyggda aluminiumbåtar. Att ställa ut på Båtmässan har varit en självklarhet. Så även i år.
– Vi kommer att ha fyra båtar i vår monter i år. Men tidigare har vi haft så många som 12-13 stycken, berättar Carolina Linderhav.
Hon menar att mässan inte är lönsam längre på grund av att kunderna har ändrat sitt köpbeteende.
– Jag tror man kollar runt på nätet mycket mer idag när man ska köpa båt. Det är logiskt att mässan läggs ner, menar båtförsäljaren på Hönö.
Det går inte så bra för båtbranschen. Det är tufft att vara båtsäljare men Svartskär Marin tänker gasa i motvinden och visar bland annat upp en ny bärplansbåt, en Arrofoil, på mässan.
– Vi har kört ner två båtar från Öregrund där de tillverkas. Det är dyrt att ställa ut på mässan, med tanke på transporter och monteravgifter, fortsätter Carolina Linderhav, som likt många andra båtägare ändå har en särskild plats i hjärtat för båtmässan.
– Jag följde med min morfar, Johan på Svanic, till båtmässan när jag var barn. Det var typ enda gången han åkte till stan. Sedan har jag varit där varje år. Den har varit som ett första vårtecken, då båtägarnas intresse inför sommaren har vaknat till. Så, visst är det tråkigt att den läggs ner!
Känslomässigt är det alltså en förlust när båtmässan, en institution där passionerade båtälskare kunnat mötas, försvinner. Men affärsmässigt spelar den inte så stor roll längre för Carolina Linderhav och de andra på Svartskär Marin.
– Den är inte så viktig som den var förr. Våra bruksbåtar är också nischade mot både företag och privatpersoner.
Fritidsbåtsägare är inte den enda målgruppen.
I Grefabs hamn i Torslanda berättar Tomas Mellin att han gått på båtmässan ända sedan tolvårsåldern.
– I närmare 60 år, och jag ska gå i år också. Det är bedrövligt att det är sista gången, tycker han.
Roger Lindberg, Grefab, är dock inte överraskad över utvecklingen:
– Vi ser ju hur antalet fritidsbåtar långsamt minskat under många år. Nu har vi lediga platser i våra hamnar, vilket vi inte är vana vid. Det förvånar mig inte att båtmässan läggs ner, säger han.
Carolina Linderhav hoppas att andra mötesplatser för båtköpare kommer att skapas i Göteborg.
– I branschen jagar vi en annan mötesplats för en flytande båtmässa. Jag tror på det inför 2026.