Den 18 november 2003 hände det som ingen trodde skulle ske. Försvarets helikopter störtade oförklarligt ner i havet under en övning utanför Rörö. 20 år senare finns det många som fortfarande minns. Jacob De Vries som var den enda överlevaren från olyckan, lever idag ett normalt liv.
– Klart jag tänker på det som hände och pratar om det, men mest för att belysa haveriet. Det är inget som jag går och reflekterar över idag, säger Jacob De Vries till Torslanda-Öckerötidningen i november 2023.
Jacob De Vries fortsatte sitt jobb som ytbärgare även efter olyckan och jobbar även idag på Säve, för Sjöfartsverket. Han pendlar mellan sitt jobb på Säve och sitt hem i Jönköping. Pendlingen fungerar bra då man ofta jobbar längre pass och har lite längre ledighet, menar han.
Jacob De Vries pratar om det som hände för 20 år sedan precis som någon skulle berätta om en annan stor incident i livet, med en hälsosam distans. Han har inte något minne om själva händelseförloppet och har fortsatt sitt liv trots olyckan.
I dag 20 år senare är det fortfarande oklart vad som faktiskt skedde under kvällen den 18 november 2003 då försvarets helikopter störtade. I haverikommissionens rapport kan man inte komma till någon slutsats. Helikoptern saknade det som är så nödvändigt för en haveriundersökning “den svarta lådan”.
Det var under en mörkerövning som försvaret gjorde tillsammans med sjöräddningens båt Märta Collin utanför Rörö som olyckan inträffade. Övningen som skulle genomföras var vinschning med bår medan ett fartyg var under gång. Ombord helikoptern var fem ordinarie besättningsmän, en färdmekanikerelev samt en värnpliktig ytbärgarelev. Första flygningen går bra och man återvänder till Säve för att tanka och byta besättning. Ena ytbärgareleven byter av den andra ytbärgareleven och färdmekanikern byts. Jacob De Vries var med båda turerna som instruktör för ytbärgarna, då han själv var färdigutbildad ytbärgare.
Efter avfärd från Säve är 18:40 sista gången man ser Helge 99 på radarn. Strax därefter ser besättningen på Märta Collin ett diffust ljussken i molnen, följt av något skarpare ljus ackompanjerat av en dov knall. Ett radareko upptäcks samtidigt framför båten. Märta Collin satte direkt kurs mot eko-positionen. En person som minns olyckan är Krister Karlsson, som arbetade ombord på Märta Collin.
– Minnesbilden jag har är att jag ser ett ljus gå ner mot vattenytan men det var inte förrän jag såg ekot som jag förstod att helikoptern hade störtat, säger Krister Karlsson.
Märta Collin meddelar direkt Sjöräddningscentralen att helikoptern har störtat ner i havet. Med hjälp av sökarljusen ombord lyckas man hitta ytbärgaren Jacob De Vries som ligger och flyter cirka 100 meter bort i närheten av en större vrakdel. Jacob De Vries har inte något minne av olyckan utan minns bara hur han sitter i helikoptern för att sedan ligga i vattnet. I P3-dokumentären “Helikopterkraschen i Göteborgs skärgård”, säger Jacob De Vries:
– Mitt nästa minne är att jag ligger i vattnet och håller fast i någon vrakdel, något känns fel men jag kan inte placera varför jag ligger där.
Bengt Johansson var tekniker på Säve och kände tre av de sex personer väl som omkom i olyckan.
– Jag fick ett samtal 15 minuter efter att olyckan hade inträffat och då åkte jag direkt till Säve. Då spelade det ingen roll om man arbetade där eller hade slutat, alla fanns där för varandra, säger Bengt Johansson till Torslanda-Öckerötidningen.
Även Bengt Johansson och hans gamla kollegor har under årens lopp gått och funderat på vad det egentligen var som hände.
– Vi har ju spekulerat mycket om vad som hände och hur det kunde hända, säger han.
Men likt haverikommissionen har man bara spekulationer då ovissheten alltid kommer att finnas och inga konkreta svar till
varför och hur det hände finns.
Efter olyckan gjordes en insamling till sjöräddningssällskapet för att finansiera byggandet av vad man kallar rescuerunners, en specialbyggd vattenskoter för sjöräddningen. Båtarna fick också namn efter de sex omkomna besättningsmännen. Till tioårsdagen anordnades en minnesceremoni för anhöriga och kollegor, något som man även nu på 20-årsdagen kommer att ha. Jacob De Vries kommer att vara på plats för att minnas.
– Det känns fint att man håller en minnesceremoni där man kan möta anhöriga och kollegor, säger Jacob De Vries.
/Jacob Ahlberg
Helikopter 10, Eurocopter AS332 Super Puma, har funnits i tre olika versioner i Försvarsmakten, HKP10 A, B och D. Efter 27 år i Försvarsmakten flög den för sista gången i oktober 2015.