Eldriften erövrar område efter område, antingen som helt elektrifierat eller i hybridform.
Det senare är en blandning av eldrift och konventionell drift.
Hilmer Börjesson startade tillsammans med sin fru Ellen båtverksamheten år 1939.
Efter världskrigets slut utökades trafiken med reguljära turer mellan Saltholmen och skärgårdsöarna. Under de drygt 80 år som Börjessons bedrivit kustnära sjöfart har totalt 20 fartyg tillhört rederiet.
Nu är Börjessons Charterbåtar på väg att ta steget in i en ny tid – eldriftens tid!
– I oktober skulle vi ha börjat nästa steg i vår klimatanpassning till fossilfri drift och hållbar verksamhet. Men det är mycket som ska falla på plats så arbetet på Lyrön kommer i gång först i november, säger Henrik Börjesson, som driver verksamheten tillsammans med sonen Olle.
Ö-varvet på Öckerö kommer då att påbörja ombyggnad och installation för hybrid eldrift.
– Lyrön går normalt i chartertrafik så vi passar därför på att göra detta nu under lågsäsong, säger Henrik vidare.
Fartygets befintliga dieselmotorer, som i huvudsak har drivits med fossilfri diesel HVO 100 sedan 2017, kommer att vara kvar och kommer också fortsättningsvis att drivas med fossilfri diesel men då med komplement av batteridrift som genom en elmotor driver en av drivlinorna med remmar.
Lyröns speciella bottenkonstruktion gör fartyget mycket lättdrivet, vilket är en förutsättning för en effektiv eldrift. Med 2 ton tunga marinklassade batterier och en batterikapacitet på 285 kWh, är det beräknat att ”Lyrön” enbart på eldrift ska kunna köra 30 Nm i 8 knop.
Projektet ska vara klart inför sommarsäsongen 2023.
– Att bygga om var tvunget. Vi måste bort från det fossila, säger han.
Beräknad investeringskostnad är cirka 5 miljoner kronor.
Innan ombyggnaden
Allmänt: Lyrön drivs med miljöcertifierade motorer (Tier II) (2 x Scania DI13 070M) och fossilfritt bränsle, HVO 100.
Längd: 29 meter
Bredd: 5,70 m
Vikt: 95 bruttoton
Byggår: 1973/ombyggd
och uppgraderad
2006-2013.
Fart: 19 knop