Skolskeppet T/S Gunilla behöver byta tanktoppar på vattentankarna. Kommunfullmäktige har beslutat om höjt borgensåtagande för att klara reparationen.
Fartyget som är Öckerös seglande gymnasieskola, barkskeppet T/S Gunilla, behöver en lite större renovering än vanligt. När båten i maj kommer till Öckerö efter sin årliga rundresa i Atlanten är det dags att byta toppar på vattentankarna.
– T/S Gunilla är byggd 1940 och måste in på varv varje år för sitt årliga underhåll. I år är det bland annat dags att byta tanktoppar för dricksvattnet ombord, förklarar Oscar Skogsén, vd på kommunala Öckerö rederi AB.
Fartyget har en stor roll i kommunens gymnasieutbildning. Redan förra sommaren informerades vid en fartygsklassning om att T/S Gunilla kräver en omfattande renovering för att fortsatt uppfylla säkerhetskraven och kunna vara i drift.
Vattentankarna befinner sig nertill i skrovet under vattenlinjen och inför reparationen lyfts därför fartyget upp på land. Kostnaden är beräknad till 11 miljoner. Rederiets kredit på 50 miljoner är dock redan utnyttjad och man behöver därför låna mer pengar till renoveringen. Kommunen har nu åtagit sig ett höjt borgensåtagande till 61 miljoner.
– Det är normalt att sådana här fartyg är kostsamma. Men underhållet är viktigt och följer en plan, fortsätter Oscar Skogsén.
Exempelvis renoveras riggen kontinuerligt.
– Vi renoverar en av de tre masterna varje år, vilket är oftare än vad som egentligen krävs.
T/S Gunilla har just seglat från St Martin i Karibien till Azorerna och befann sig i veckan i hamnen Ponta Delgado. Den 15 maj ska skeppet vara tillbaka på Öckerö.