Signalrött, knallgult, neonorange … Hönöledens säkerhetsdag blev en färgglad tillställning på en av färjorna.
En sak är säker. Där mänsklig aktivitet förekommer kommer det förr eller senare att uppstå problem. Och då måste man vara förberedd. Exempelvis genom att ha tränat ”A worst-case scenario” innan. Är man då ansvarig för att årligen transportera 10 000 personer per dygn och 3,6 miljoner fordon per år måste säkerhet vara ett ledord. Olyckor kan nämligen komma att hända, och tillbud har hänt i förgången tid. Ta bara den gången för ett antal år sedan då strömförsörjningen slogs ut på en färja, varpå styrningen slutade fungera. Redlöst drev den i väg mot en person som stod och fiskade med spö på Karlssonskäret. Mannen tvingades slänga spöet och rädda sig genom att ta till apostlahästarna när kolossen kom emot honom. Vid grundstötningen lossnade en propeller och den lätt stukade färjan fick släpas därifrån av en annan färja.
Förra torsdagen övade Hönöledens färjepersonal tillsammans med räddningstjänst och ambulans på Pinans färjeläge. Under ledning av Stefan Sörensson, som är en av befälhavarna på Färjerederiet, drog säkerhetsövningarna i gång. På agendan för dagen stod olycksfall och akut sjukdom samt övergivande av fartyg.
– Vi håller nio övningar, varav åtta är permanenta, per år. Egentligen är vi fyra personer som håller i övningen. Matros Lisa Einald är den som planerat den här, säger Stefan Sörensson.
Och för att ha någon att träna på ställde ett gäng rotarianer upp som statister. Sammanlagt deltog 45 personer vid övningen, inkluderat färjepersonal, statister, räddningstjänst och ambulans.
Räddningstjänsten i Öckerö blev inbjudna att närvara i Hönöledens säkerhetsdag. De kom och deltog med fem brandmän och två befäl, som förevisade Räddningstjänstens fordon samt stöttade personalen vid D-HLR övningen.
– Vi tycker eftermiddagen var mycket givande för vår del. Vi fick även en rundvandring på färjan och kunde då passa på att se hur säkerhetsutrustning med mer ser ut. För vår del är det viktigt att få lokalkännedom, säger Greger Walette, som är insatsledare och utbildningsansvarig.
Greger Walette tycker att Hönöleden bedriver ett mycket bra säkerhetsarbete och risktänkande vid olika olyckshändelser som kan uppstå. Framför allt övar personalen regelbundet.
– Vi hoppas att detta initiativ av färjan blir återkommande för vår del. Samverkansövningar är mycket lärorika för alla parter, säger Greger Walette avslutningsvis.
En grupp från Rotary Öckeröarna deltog som statister i den omfattande övningen med Färjerederiet, brandkåren och ambulansen. Räddningspersonalen demonstrerade hjärt- och lungräddning och beskrev vikten av att så snabbt som möjligt se till att skadade personer syresätts och visade den utrustning som finns att använda för att rädda liv. Gruppen från Rotary Öckeröarna fick också inblick i förutsättningar och säkerhetsfunktioner som färjorna är utrustade med i styrhytt, maskinrum och på däck. Bland annat provade de hur man tar på sig flytvästarna som finns ombord. I övningen ingick även för besättningen att släcka en fiktiv bilbrand på däck och att öva hjärt- lungräddning. Rotarygruppen var mycket imponerade av samarbetet alla enheter emellan och den professionella inställningen och engagemanget hos alla funktioner.
– Gruppen från Rotary Öckeröarna fick en mycket bra inblick i både säkerhetsaspekter och övningsverksamhet. Säkerheten står högt på agendan och gruppens intryck är att på färjan är man i trygga och kunniga händer oavsett situation, säger rotarianen Peter Fjällhed.
Hönöleden
Längd: 2,5 km
Antal fordon: ca 3,6 miljoner årligen
Antal personer: 10 000 per dygn
Resor årligen: ca 60 000
Anställda: ca 55
Färjor
Längd: ca 92 m
Bredd: 15 m
Lastförmåga: 700 ton
Personbilar: ca 60
Passagerare: 297
Maskiner
Huvudmaskiner: 4st Scania DI16 (524×4=2100 hk)
Renoveringssintervall: 40 000 timmar (kan göras tre gånger innan motorn är helt slut)
Scania nödgenerator
Propellrar: 2 st Azimuth