På Solhöjden hölls en informationsträff om Digitalt stöd i hemmet för människor i åldern 70+ eller dem som är berättigade till hemtjänst.
Ett sätt att förebygga eller bryta besvärande ensamhet bland äldre är genom att öka kunskapen om hur man använder digitala tjänster och kommunikationsverktyg i vardagen såsom smartphones, surfplatta eller dator. Med hjälp och stöd i att använda internet och olika digitala tjänster blir det lättare att hålla kontakten med nära och kära, eller göra något för nytta eller nöje. Genom att erbjuda ett digitalt stöd hoppas Öckerö kommun kunna bidra till att motverka ofrivillig ensamhet.
Efter inkommen motion och beslut i Socialnämnden i Öckerö kommun togs beslut att lansera projektet Digitalt stöd i hemmet under 2022. När tankarna om Digitalt stöd i hemmet blev en satsning ställdes frågan till Arbetsmarknadsenheten, där arbetskonsulenterna Carina Strand och Anette Dickborn arbetar, om det fanns lämpliga personer att matcha mot uppdraget.
– Arbetsmarknadsenheten har matchat två personer, Andreas Hansson och Pontus Hanson, för uppdraget och de kommer bli en klippa i att stödja målgruppen för att bli mer inkluderade i vår snabbväxande digitala värld. Båda killarna har haft kontakt med Arbetsmarknadsenheten i Öckerö Kommun under en tid för att finna sin väg ut till arbete och både Andreas och Pontus har då uttryckt att de gärna i framtiden önskar arbeta inom IT-området, säger Anette Dickborn.
– Andreas och Pontus kommer bli det perfekta teamet, det märktes inte minst i dag under informationsträffen. Dagen avslutades med applåder och ett tack för att de med tydlighet och klar röst berättat på ett enkelt sätt om hur de kan vara behjälpliga för att underlätta för de äldre att bli mer digitala. En eloge till en aktiv publik som ställde bra frågor, säger Carina Strand.
Digitalt stöd sjösatt
Den 8 juni höll Andreas och Pontus ett informationsmöte på Träffpunkten där de berättade om hur Digitalt stöd i hemmet fungerar.
– Digitalt stöd i hemmet hjälper kostnadsfritt invånare som är 70+ eller har beviljad hemtjänstinsats, som är ny på digitala tjänster och verktyg, att efter bästa förmåga komma i gång. Digitalt stöd i hemmet erbjuder hjälp och stöd via hembesök, rådgivning via telefon eller videomöte, säger Marie Andersson, utredare Förvaltningsstöd och utveckling.
För att Digitalt stöd i hemmet ska kunna hjälpa målgruppen behöver den utrustning som de vill ha hjälp med (exempelvis smartphone, surfplatta eller dator) finnas på plats. Den som behöver hjälp behöver även ha ett fungerande internetabonnemang. Utrustning skaffar och betalar den enskilde själv men själva tjänsten Digitalt stöd i hemmet är kostnadsfri.
/Marie Andersson, Anette Dickborn, Conny Åquist