Länsstyrelsen i Västra Götalands län har valt att överpröva Öckerö kommuns antagandebeslut av detaljplan i Hjälvik. Länsstyrelsen efterfrågar fortfarande en kommungemensam underskriven överenskommelse för hur trafiksituationen på väg 155 ska lösas.
Den 10 december antog som bekant Öckerö kommun detaljplan för cirka 27 bostäder för seniorer i Hjälvik. Den 8 januari gick dock Länsstyrelsen i Västra Götaland ut med att man kommer att pröva kommunens antagandebeslut.
– Länsstyrelsen har tagit in detaljplanen för bostäder Hjälvik på prövning. Det är nu upp till kommunen att visa på att Göteborgs stad och Öckerö kommun är överens. Det är alltså fortsatt oklart om kommunerna är överens om vilket exploateringsutrymme som finns kopplat till kapaciteten på väg 155 på kort såväl som lång sikt, säger Johanna Severinsson, planhandläggare på Länsstyrelsen.
Länsstyrelsen har, vilket Torslanda-Öckerötidningen skrivit om vid ett flertal tillfällen, sedan tidigare förordat att en mellankommunal överenskommelse där Öckerö och Göteborg enas om vilken exploatering och trafikalstring som kan tillåtas på väg 155 redan innan det finns tydliga indikationer på förbättringar i framkomligheten eller att åtgärder finns utredda och är finansierade.
I beslutet konstaterar Länsstyrelsen att det hittills inte finns några åtgärder på plats som förbättrar kapaciteten och trafiksäkerheten för väg 155.
Länsstyrelsen skriver vidare i sitt beslut att både de och Trafikverket anser att Öckerö kommun inte kan utgå från att det är ett seniorboende som ska uppföras i Hjälvik, utan att man måste utgå från planbestämmelsen boende. Därmed, skriver Länsstyrelsen vidare, kan trafikalstringen vara högre än vad som anges. Länsstyrelsen och Trafikverket anser inte att Öckerö kommun har visat att planens trafiktillskott är försumbart. Utredningar som är gjorda som en del av åtgärdsvalsstudien för väg 155 Torslanda–Öckerö visar även att relativt små tillskott av trafik kan leda till att kölängder och tillföljande problematik ökar kraftigt. För väg 155 är det i mångt och mycket den kumulativa effekten som har gett upphov till dagens trafikproblematik, enligt utredningarna.
Öckerö kommun anger i granskningsutlåtandet om bostäderna i Hjälvik att ”befintlig byggrätt motsvarar en byggnadsarea på cirka 700 kvadratmeter i en byggnadskropp. Nollalternativet med ett hotell med ungefär samma omfattning skulle också innebära en påverkan på väg 155.” Det kommenterar Länsstyrelsen på följande sätt: ”Länsstyrelsen vill påminna kommunen om att det för varje ny detaljplan som upprättas ska bedömas vilka konsekvenser som föreslagen exploatering kan åstadkomma. Vad som tillåts inom befintlig detaljplan är därav oväsentligt.”