Med syftet att locka fler barnfamiljer presenterade Öckerö kommun nyligen sin nya varumärkesstrategi. ”Öckeröarna” lyfts som nya sättet att marknadsföra kommunen. ”Vi behöver bli fler invånare, därför är det viktigt med en strategi för att attrahera nya, men också bygga en starkare identitet hos dem som redan bor här”, säger Jan Utbult (KD), kommunstyrelsens ordförande.
Öckerö kommun har tagit fram en varumärkesstrategi med syfte att främja en positiv befolkningsutveckling. Kommunen har de senaste åren kämpat med sjunkande invånarantal, vilket innebär sämre inkomster för kommunen – något som i förlängningen kan påverka den kommunala servicen.
För att motverka detta sjösätter kommunen nu en ny varumärkesstrategi, som är en bit i det pussel som läggs för att bli en mer attraktiv kommun.
– Varumärkesstrategin i sig är inte den viktigaste delen, utan den hjälper oss att sätta lampan på de olika projekt som pågår i kommunen – alla med syftet att locka fler till kommunen, säger Jan Utbult (KD), kommunstyrelsens ordförande.
Fokus inom varumärkesstrategin ligger på att sälja in Öckeröarna som en plats för framför allt barnfamiljer att vilja flytta till. Med kommunens demografiska utmaningar är det barnfamiljer man lägger mest krut på, genom att lyfta upp sådant som trygghet, naturnära miljö, bra skolor och goda kommunikationer för den som vill arbetspendla till Göteborg.
– Det viktigaste för en familj är bra förskolor, bra skolor och att kommunen är en trygg plats. Med strategin i ryggen kan vi på ett mer effektivt sätt kommunicera det som är bra.
De satsningar som kommunen nu gör på bostäder kommer av att just bostadsbrist har varit det största hindret för barnfamiljer och unga vuxna att flytta till eller tillbaka till kommunen, enligt Jan Utbult.
– För det första så är det så att om det finns bostäder här, så kommer folk att flytta hit. Sen har vi en skola med goda resultat. Vi har förskolor där föräldrarna är nöjda och vi har ett föreningsliv som är fantastiskt bra samtidigt som vi är en av Sveriges tryggaste kommuner. Här finns även ett starkt näringsliv i ett unikt läge. Bristen på hyresrätter och bostadsrätter har varit ett hinder att få hit familjer. De flesta unga familjer har inte råd att köpa en villa och vi har väldigt mycket villor i kommunen. Om man köper eller hyr en lägenhet på en annan ort så är det lätt att man blir kvar och köper villan där i stället när man har råd.
Kommunen har som mål att få 80-120 nya invånare per år för att stärka samhällsstrukturen. Och Jan Utbult tror att det arbete som nu sjösätts kommer hjälpa kommunen att nå dit.
– Det stora och viktiga arbetet är allt det vi gör i kommunen. Denna strategi hjälper oss att highlighta det vi gör och visa det positiva i kommunen utåt. De närmsta 10 åren byggs det mycket här ute på öarna och då gäller det också att attrahera folk hit.
Vad uppgår kostnaderna för satsningen på Öckerö kommuns varumärkesstrateg till?
– I det beslut som togs i kommunstyrelsen har vi beslutat att avsätta 1 miljon kronor för investering och 800 000 kronor i driftspengar för 2025 för att komma igång. Framöver kommer det bli betydligt mindre per år och strategin kommer integreras i den ordinarie verksamheten.
Kommer det betala av sig?
– Tack vare det kommunala utjämningssystemet så tjänar Öckerö kommun pengar på varje ny invånare. Det behövs att en eller två barnfamiljer flyttar ut hit för att satsningen ska kunna stå på egna ben.