För första gången presenteras nu Hemtjänstindex, som ger ett samlat mått på hemtjänstens kvalitet i Sveriges 290 kommuner. I den visar det sig att Öckerö presterar ganska bra – i ett fall, det viktigaste, är kommunen rent av i topp – sämre går det dock för Göteborg.
Ett mått på samhällets civilisationsgrad är hur väl vi behandlar och tar hand om våra små, gamla och svaga. Hemtjänsten är därför en viktig del av vår välfärd, då den i slutänden är den verkställande delen av de humanistiska krav vi genom våra politiker satt upp som mål. Det här är vi alla medvetna om och det är därför som vård, skola och omsorg är bland de viktigaste frågorna som kommer upp i valtider. Det visar sig i undersökningar att svenskarna alltid är beredda att betala mer i skatt, bara vi får en adekvat hjälp den dagen då vi behöver det. Men hur är det i realiteten med den saken? Hemtjänstindex, ger en del svar.
Bidrar till livskvalitet i vardagen
De flesta av oss kommer att behöva anlita hemtjänst under den senare delen av livet. En pålitlig hemtjänst som visar respekt och är lyhörd för den behövandes önskemål bidrar då till livskvaliteten den dag man inte klarar allt i vardagen själv.
Kent Gunnarsmo sitter i styrelsen för SPF Seniorerna tio öar, Öckerö. Han har engagerat sig i dessa frågor. Bland annat har han uppdraget att sitta i kommunens pensionärs- och handikappråd samt att han är med i Hälso- och Sjukvårdsnämnden väst.
– På initiativ av SPF Seniorerna har experter tagit fram ett index som mäter kvaliteten och seniorer har avgjort vad som kännetecknar god kvalitet. Indexet är tänkt att hjälpa kommunen att bli bättre, säger han.
Öckerö i topp gällande utförande
Öckerö hamnade på plats 60, av alla 290 kommuner, med 55,2 poäng. Bästa poäng fick Gnosjö med 64,4 poäng. Göteborg hamnade på plats 187 (49,7 poäng) av alla kommuner. Alltså inte i klass med Öckerö.
– Men det är ingen topplacering för vår kommun. Det innebär att det finns förbättringar att göra, anser Kent Gunnarsmo.
Hemtjänstindexet är uppdelat på fyra delindex. Dessa mäter hur kommunen lyckas med informationen om hemtjänsten, hur biståndsprocessen fungerar, hur väl hemtjänsten utförs och hur bra kommunen är på stöd till verksamheten, till exempel genom att erbjuda modern teknik.
Lägst placering når Öckerö på delindexet Stöd och Utveckling. Här ligger kommunen på plats 258 av alla 290 kommuner. Även på delindexet Information ligger Öckerö lågt, på plats 214. Här finns uppenbarligen en hemläxa att göra.
– Men mycket glädjande är däremot att Öckerö placerar sig som etta bland alla kommuner när det gäller delindexet Utförande – ett index som väger tungt eftersom det är viktat till 40 procent, till skillnad mot de andra områdena, som vart och ett är viktade till 20 procent. För delindexet Biståndshandläggning hamnar exempelvis Öckerö på plats 85, säger Kent Gunnarsmo.
Jämför landets kommuner
Eftersom Hemtjänstindexet för första gången gör det möjligt att jämföra Sveriges kommuner med varandra går det att se vilka kommuner som lyckas bättre eller sämre i de olika delindexen.
– Uppmaningen blir helt enkelt: Ta reda på hur de gör, de som fått bättre resultat än vår kommun och lär av dem!
Hemtjänstindex kommer att påverka kvaliteten i hemtjänsten på flera sätt och bidra till att höja statusen för denna viktiga verksamhet. Det blir lättare att se vilka som lyckas bra och varje förbättring från det ena året till det andra blir synlig.
– Hemtjänstindex behövs för att nå målet om en hemtjänst som passar den enskildes behov och är av hög kvalitet, menar Kent Gunnarsmo.
Resultatet
Bästa sammanvägda indexresultat blev 64.4. Gnosjö är den kommun som uppnådde detta.
Här är resultatet – placering och indexpoäng – för våra kommuner i Bohusdistriktet:
10 Mölndal 60,3
60 Öckerö 55,2
68 Kungälvs 54,7
103 Sotenäs 52,7
154 Partille 51,2
159 Stenungss. 51,0
182 Orust 49,8
184 Tanums 49,7
187 Göteborg 49,7
202 Tjörns 48,9
209 Uddevalla 48,7
214 Munkedals 48,6
262 Lysekils 44,6
268 Strömstad 44,0
Hemtjänstindex är ett initiativ från SPF Seniorerna och genomförs med stöd från Allmänna arvsfonden. Indexet gör det möjligt för en kommun att jämföra sin hemtjänst med andra kommuners. Det kommer också att gå att jämföra olika delar av hemtjänsten, till exempel hur bra informationen om hemtjänsten är, eller hur bra biståndsprocessen fungerar.
I arbetet med att utveckla Hemtjänstindex deltar experter, forskare, seniorer och representanter för kommuner och privata hemtjänstföretag. Samtliga kommuner kommer att analyseras varje år. De 290 analyserna ger en rankinglista som visar vilka kommuner som är bäst på hemtjänst. Och vilka som har en hemläxa att göra.
Hemtjänstindex mäter kvaliteten inom fyra delområden:
Alla kommuner kommer att erbjudas att beställa tillgång till ett digitalt analys- och rapportverktyg, inklusive en skriftlig kommunrapport. I rapporteringen framgår tydligt vad kommunen lyckas bra med, var insatser bör göras för att höja kvaliteten och vilka andra kommuner som lyckats väl inom olika områden. Kommunens resultat i indexet blir också ett underlag för den som vill påverka kommunen att förbättra hemtjänsten, till exempel intresseorganisationer och politiska partier.
En gång per år kommer de 290 kommunernas Hemtjänstindex att presenteras. Även kommuners delresultat inom några utvalda områden kommer att publiceras. Denna rapport skapar en överblick över kommuners hemtjänst i förhållande till andra kommuner.
Alla kommuner erbjuds att beställa en fördjupning med fullständig resultatinformation. Rapporten ger en analys av resultaten och visar var insatser bör göras för att höja kvaliteten –den ger även goda exempel från andra kommuner.
De som vill utveckla hemtjänstens kvalitet erbjuds en fördjupad presentation, analys och diskussion, i workshop-format.
Pressmeddelande och Conny Åquist