Bostads- och infrastrukturminister Andreas Carlsson (KD) besökte i tisdags Öckerö kommun, för bland annat ett besök på Rörö och en visning av de hyresrätter som byggts öronmärkta för barnfamiljer.
Få frågor känns lika relevanta för Öckerö kommun som de som behandlar bostäder och infrastruktur. Med en stadigt minskande befolkning arbetar kommunen hårt för att få till ett ökat byggande av nya bostäder för att locka fler invånare till kommunen. Samtidigt är Öckerö kommun en av två kommuner, den andra är Gotland, som saknar fasta förbindelser till och från övriga landet och som förlitar sig på Trafikverkets vägfärjor.
Under ett besök i Västsverige i början av veckan passade Bostads- och infrastrukturminister Andreas Carlsson (KD) på att besöka Öckerö kommun med siktet inställt på ett specifikt projekt: Bostäderna på Rörö byggda av Röröbo AB där fem hyresrätter hyrs ut med rabatt för barnfamiljer.
Efter ett möte med flera av Göteborgs redare på Donsö med fokus på hur svensk sjöfart kan få fler svenskflaggade skepp i vår handelsflotta, tog sjöräddningssällskapet ombord ministern för en tur till Rörö. Där väntade både rundvandring i Sjöräddningens lokaler och runt ön. Hamnen, förskolan, padelbanorna och Röröbo. Ministern fick själv prova på att köra Sjöräddningens båt – något som han tycktes uppskatta.
– Det är så här vi gör när vi försöker värna folk ordentligt till oss, berättade Annika Eklund, frivillig sjöräddare på Räddningsstation Rörö med glimten i ögat när det var dags för Andreas Carlsson att stiga i land på ön.
På Rörö finns sedan en tid tillbaka fem hyresrätter som är öronmärkta för barnfamiljer. Genom att erbjuda en hyressänkning till dem som flyttar in och som har barn i förskolan under de första åren man hyr, har Röröbo AB, som upprättat fastigheterna, lockat till sig tillräckligt många barnfamiljer för att dubblera antalet barn på förskolan ute på ön.
Andreas Carlsson träffade ordförande för bolaget, Niklas Holmgren, samt Anna Hellgren från Rörö öråd för en visning av huset. Och han såg på vad projektet åstadkommit med stort intresse.
– Jag tycker det är en väldigt intressant och spännande lösning som både är uttänkt, skapad och genomförd av familjer och föreningar som vill utveckla ön. Det är som en sann kristdemokratisk lösning som ser att här finns det en väldig kraft i samhället och människors engagemang. Därför är det väldigt givande att se det på plats. För ända sedan jag hörde om det så har jag tänkt att jag skulle vilja se vad det är man gör och som faktiskt gör att man lyckas. Men jag är minst lika intresserad av vad det finns för hinder på vägen, sa Andreas Carlsson.
Niklas Holmgren menar att hindren för att få människor att bosätta sig i kommunen, och kanske i synnerhet på nordöarna, i första hand handlar om logistiken, infrastrukturen och färjan.
– Se till att färjan fortsätter gå med regelbundenhet, det är det absolut viktigaste. Ser vi till att få behålla skolan här och att färjan fortsätter gå så vill folk flytta hit. Och det är bara att tutta på alla jobbmöjligheter som det öppnas för i Torslanda med batterifabriker, Volvos nya bilmodeller, Polestar och möjliga vindkraftsprojekt här ute. Även om det inte är helt klart än så händer det saker här ute och folk måste flyta hit. Men då behöver man ha med sig alla aktörer – i detta fall staten och Trafikverket som inte får komma hit och säga att färjan behöver förändras på grund av lönsamhet, till exempel, sa Niklas Holmgren.
Med på Rörö befann sig Öckerö kommunstyrelsens ordförande Jan Utbult (KD) som även han poängterade vikten av att få nya lösningar för bostäder för att locka – framför allt – unga att bo kvar i Öckerö kommun.
– Vi behöver flerbostadshus i kommunen. För unga har idag inte råd att köpa en villa. När ungdomar då etablerar sig i en annan kommun för att det där finns hyresrätter eller billiga bostadsrätter, skaffar kompisar och barn. När det sen är dags att köpa en villa – även om de har råd att flytta tillbaka till Öckerö så sker inte det, för deras sociala liv har flyttat och de köper då villan i någon annan kommun, sa Jan Utbult.
– Det vi jobbar med från regeringens sida är att ta tag i de strukturella problem som finns på bostadsmarknaden – och som har funnits under lång tid. Framför allt handlar det om att korta ledtider som idag är för långa. Det är många som är involverade och varje åtgärd man kan göra för att korta ner ledtider i ett läge där tid är pengar har alltid varit en utmaning. Men vi jobbar också med att förenkla och förbättra regelverk. När man bygger bostäder till exempel, så ska man kunna bygga mer standardiserat. Idag finns en industri som vill utveckla. Och det handlar om att bygga attraktiva bostäder som fler har möjlighet att bo i.
Jan Utbult lyfte fram en önskan om att hitta bra former för en mer flexibel strandskyddslagstiftning som en del i att underlätta byggnationerna i Öckerö kommun. Det finns möjligheter att kombinera ett aktivt friluftsliv med att bygga bostäder, menar han. Och Bostads- och infrastrukturminister Andreas Carlsson instämmer.
– Det är ju något vi är överens om i samarbetspartierna. Det handlar om att tillgängliggöra mark i attraktiva lägen samtidigt som det handlar om att bevara och värna det vi har. Den svenska allemansrätten är på inga sätt hotad om man hittar lite flexiblare tolkning av strandskyddet, sa Andreas Carlsson.