Grand Banks owners Club Scandinavia valde att hålla sitt 10-årsjubileum, i stark konkurrens med andra alternativ, på Knippla i somras.
Grand Banks owners Club Scandinavia firade sitt 10-årsjubileum samt höll årsmöte på Källö-Knippla. De flesta anlöpte Knipplas östra pir på torsdagen och vissa var så nöjda att de stannade kvar även ända till måndagen. Sammanlagt kom 16 båtar, av cirka 20 anmälda, kanske ett lite bortfall tack vare blåsten i mitten av veckan.
– Kul! Allt blev fantastiskt lyckat och vädret var magiskt med 100 procent sol och stiltje hela helgen! Vi boende och Knippla Hamn är stolta och glada att det valde vår fina ö till sitt stora event, säger Glenn Börjesson, som är med i hamnstyrelsen.
Knipplas historia stod i fokus när hembygdsentusiasten Linda Sundberg gav båtarnas besättningar en guidad tur i den gamla delen av Knippla, där husen mestadels är från 1800-talet.
Grand Banks owners Club Scandinavia hade hyrt kapellet för sitt årsmötet. Därefter blev det skaldjursfest på kajkanten, medan trubaduren Pedda Pedersén stod för musikunderhållning.
/Glenn Börjesson och Conny Åquist
Mellan 1956 och 1975 byggde American Marine vackra träbåtar i sina båda varv i Hong Kong respektive Singapore.
Robert Newton, en amerikan som arbetat i olika länder i Asien, startade 1962 ett båtvarv vid namn American Marine tillsammans med sina söner i Hong Kong.
Efter att ha byggt denna första båt, hyrdes två tunnland mark. På den tiden fanns inte någon väg dit, men man expanderade snart och blev ett riktigt båtvarv, där de första modellerna, Grand Banks och Alaska, byggdes i trä.
År 1972 hade produktionen av Grand Banks 32 och 36 flyttat till Singapores båtvarv, som öppnades 1969. Företagets guldålder varade under perioden från 1969 till 1973. Fler än 1000 personer arbetade på denna anläggning och man fick lov att involvera ett bussbolag för att ta arbetarna till detta avlägsna båtvarv. Under den tiden producerades en helt ny Grand Banks 42 från en av dessa linjer nästan varje vecka. Och sist men inte minst, Grand Banks 42 visade det sig skulle bli den mest populära lyxtrålare i historien. Fler än 1500 av dem skulle byggas så småningom.
American Marine bytte sedan produktionen av Grand Banks 32, 36 och 42 till glasfiber 1973. Alla glasfiber Grand Banks byggdes i Singapore. De större Grand Banks och Alaskans fortsatte att byggas i trä fram till 1975 och konverterades aldrig till glasfiber.
Slutet kom i form av oljeembargot från oktober 1973 till mars 1974. Det högt belånade amerikanska varvet återhämtade sig aldrig och i maj 1975 ansökte American Marine om konkurs.