Kalvsunds färjeläge har restriktioner för tung trafik och ska byggas om för 15 miljoner. Västtrafik har krävt att läget tillgänglighetsanpassas för resenärerna men skicket var sämre än väntat.
Västtrafik har påtalat att färjeläget på Kalvsund inte är tillgänglighetsanpassat.
– Kravet framställdes redan 2020 men det är kommunen som äger anläggningen. Det är ett gammalt färjeläge, berättar Andréas Beutler, förvaltningschef, Miljö- och samhällsbyggnad.
Enligt honom har inte de boende yttrat något behov utan det är ett krav för att över huvud taget driva kollektivtrafik.
I budgeten för 2021 avsattes 4 miljoner kronor för att göra en tillgänglighetsanpassning. Men det visade sig att färjeläget var i behov av en större upprustning. Läget var så illa att färjeläget under 2023 klassades ner till 5 tons axeltryck. Då det inte tål tunga transporter.
Utöver de 4 miljonerna som redan beviljats beslutade Trafikverket samma år att medfinansiera lika mycket.
Begränsningen mot tunga fordon ställer till problem för ortsbefolkningen. Exempelvis måste byggmaterial flygas ut med helikopter i stället för med lastbil.
– Jag tror de flesta boende tycker det blir skönt att bli av med de här restriktionerna, menar förvaltningschefen.
Nu föreslår kommunstyrelsen att kommunstyrelsen skjuter till ytterligare 7 miljoner.
Totalkostnaden på 15 miljoner kommer dock inte att belasta Öckerö kommun. Västtrafik står nämligen för kommunens kostnader.
– Vi fick in många anbud från entreprenörer och utvärderade tre av dem som låg ganska lika i kostnader. De hade gjort ordentliga utredningar om vad som behöver göras. Bland annat är det grundförstärkningar under vattnet, upplyser Andréas Beutler.
Entreprenaden gick till företaget Bro Underhåll & Service i Trollhättan.
Om endast tillgänglighetsanpassningen hade behövt göras skulle jobbet gått på 8 miljoner. Nu blev det alltså nästan en fördubbling av priset. Reparationen har prioriterats och påbörjas så snart som möjligt.
– Vår förhoppning är att det ska vara klart i början av sommaren, före midsommar. Men vi vet ju att sådana här jobb kan dra ut på tiden ibland.
Tanken är att färjorna ska kunna hålla Västtrafiks tidtabell under tiden arbetet pågår. Där emot är som tidigare byggtransporter begränsade och även sophämtningen kan påverkas.
– Vi hoppas på allmänhetens förståelse för att allting kanske inte fungerar som vanligt. Vi kommer att ha nära kontakt med Kalvsunds samhällsförening för att fånga behov från invånarna och kommunicera eventuella avvikelser, avslutar Andréas Beutler.
/Sven Lundstedt