För andra året i rad anordnade Hönö Ölagille ett Coronasäkrat Ölvarvet istället för den sedvanliga höstölsträffen, som brukar hållas varje år.
– Framöver skulle det kunna bli aktuellt med ett ölvarv på våren och en vanlig höstölsträff i Hamneboa på hösten, om intresset från allmänheten kvarstår, sa Thomas Jarlsmark i Hönö Ölagille.
Fyra trädgårdar på Hönö, med nio-tio hembrygda öl för provsmakning och fyra grupper med glada ölentusiaster som cirkulerade mellan de olika trädgårdarna. Förra årets succékoncept – Ölvarvet – var tillbaka i helgen som gick. Liksom tidigare år med Höstölsträffen och 2020-års Ölvarvet var det publika intresset stort. Biljetterna till evenemanget, 180 stycken, försvann i ett nafs.
– Det är svårare att få biljett till Ölvarvet än till Håkan på Ullevi! Jag tror de tog slut på tolv minuter, sa Eyrun Thorhallsdottir, en av 30 hembryggare som ställde ut sina brygder under dagen.
”Roligare än vin”
Anette Hagman från Hönö var en av besökarna. Tidigare år har hon inte lyckats få biljett till höstölsträffen eller Ölvarvet, men i år lyckades hon.
– Jag tycker det är görkul med öl, mycket roligare än vin. IPA är nog min favoritölsort, när den är frisk och fruktig. Jag gillade passionsfrukt-IPA:n som jag testade nyss, sa hon.
Precis som förra året genomfördes ölprovningarna i trädgårdarna på ett Coronasäkert sätt. I år bestod varje grupp dock av 45 personer jämfört med 30 personer per grupp 2020.
Även Lotta Björk besökte evenemanget för första gången och till skillnad mot Anette uppskattade hon tunga mörka brygder allra mest:
– Jag gillar stout, mörka öl. Det fanns en chilistout som jag tyckte mycket om. Jag gillar när det händer något. Chilin i ölet gav en kick, sa hon.
”Surisar” populära
I år röstade deltagarna på sina favoritöl i varje trädgård med hjälp av en app. Efter dagens slut utsågs totalvinnaren. I år slog surölen igenom på allvar.
Första plats, med 73 poäng efter röstning, gick till Fredrik Gustavssons och Daniel Jagefeldts fruktsuröl Battle Brew.
Andraplatsen delades av Beardless Brewerys (Eyrun Thorhallsdottir, Emma Jagefeldt och Helena Boysen) fruktsuröl Gooseberry Dream och Kristian Rybergs IPA Sandens västkust. Både fick 68 poäng.
– Det är tydligt att syrliga fruktöl är populärt. Det märks även att besökarna kan mera samt uppskattar lite mer udda öl, även om lager och IPA givetvis fortsatt är uppskattat, sa Thomas Jarlsmark.
Han sammanfattade evenemanget på följande sätt:
– Jag är jättenöjd med hur Ölvarvet blev. Vi fick mycket positiv respons från de som gick varvet och det var extremt bra öl som ställdes ut. Det ökade antalet besökare märktes knappt i de välordnade trädgårdarna. Superkul!