Efter en lyckad försöksperiod fortsätter Öckerö kommun att köra sin personal till vårdtagarna i en egen båt. De som bor på öar utan broförbindelse kan nu få samma vård som övriga medborgare.
Trots att sex av kommunens tio bebodda öar bara kan nås med båt eller färja har hemtjänsten hittills varit hänvisad till Västtrafiks färjor.
– Vi har funderat så här i många år: Tänk om vi hade en båt! säger Sandra Svensson (M), Socialnämndens ordförande.
Det är nu tre år sedan den styrande alliansen yrkade på att kommunen skulle skaffa en särskild båt för hemtjänstens personal, att åka till vårdtagarna i. Akuta situationer har varit svåra att lösa då de ordinarie färjorna kör efter en ganska begränsad tidtabell.
– Därför är detta en fantastiskt bra satsning, menar ordföranden, som själv arbetat inom äldreomsorgen på Öckerö.
Öckerö kommun är Sveriges enda kommun, förutom Gotland, som inte har någon broförbindelse med fastlandet. Sex av kommunens tio öar saknar dessutom bro till huvudön, som hemtjänstens personal utgår ifrån.
På de öarna bor omkring 2500 av de närmare 13 000 invånarna. De flesta av öarna har färre än trehundra invånare. Och likt kommunens totala befolkning blir de allt äldre där många har kommunal hemtjänst.
– I och med att många har trygghetslarm behöver vi kunna vara snabbt på plats hos dem. Det blir nu möjligt med den här nya båten, säger Anna Alfredsson, samordnare i kommunens hemtjänst.
Många vill förstås också bo kvar hemma så länge det är möjligt.
– Man har rätt att få vård hemma och nu kan vi ge lika vård till alla invånare, oavsett vilka öar man bor på, konstaterar hon.
Sommaren 2023 började man använda den nya snabbgående båten på dagtid och det fortsatte man med i ett halvår. Det kortade restiderna betydligt.
– Det föll så väl ut att vi började köra på natten från förra årsskiftet, vilket sparar mycket tid för nattpatrullerna, säger Sandra Svensson (M).
Nu förlängs båtprojektet ytterligare ett år.
Det ökar inte bara tryggheten för vårdtagarna. Samarbetet blir även enklare inom personalgrupperna. Ibland är det ensamarbete och ibland behöver personalen vara flera hos vårdtagarna.
På öar som Hyppeln, Knippla, Rörö, Kalvsund och Grötö kunde man tidigare ha sovande jour nattetid på grund av den glesa färjetrafiken.
– Utan båten hade vi behövt ha personal placerad på de öarna hela tiden. Många av dem som jobbar på Rörö är exempelvis bosatta på Hyppeln och de hade tidigare väldigt långa restider, förklarar Anna Alfredsson.
Den nya båttransporten underlättar också för kommunen att rekrytera personal.
– Vi har anställda som inte har bil och bor i Göteborg. Efter avslutat pass kan de ibland åka med båten till busshållplatsen vid Lilla Varholmen. Det är mycket uppskattat. Många i personalen är väldigt positiva till den nya båten, menar Anna Alfredsson och berättar om en person som måste byta färdmedel hela sju gånger för att ta sig till Rörö.
Det är alltså inte bara avståndet inom kommunens som krymper. Hela Öckerös attraktivitet som arbetsplats ökar.
Båten kan även köra hemsjukvårdens personal, läkare och sjuksköterskor. Med båten kan man utföra transporter utan att vårdpersonalen är med. Den kan transportera prover på uppdrag av sjukvården. Färdiga matportioner körs ut, som personal sedan tar emot på öarna och fördelar till de vårdtagare som beställt dem.
Fler kommunala verksamheter kan använda den, till exempel VA-avdelningen.
– Listan över verksamheter som har nytta av båten kan göras lång, menar Oscar Skogsén, vd för det kommunala Öckerö rederi AB.
I båten finns en prioriteringslista för skepparen som visar vilka uppdrag som är mest akuta.
– Vi har kört mellan 25 och upp till 50 enskilda turer per dag, berättar Daniel Andersson, en av skepparna på båten.
Han älskar sitt nya jobb på sjön. Det ger livskvalitet tycker han.
– Men jag hade inte räknat med all den positiva responsen och tacksamheten man möts av här.
Skepparen är nu van att dygnet runt ta sig fram mellan öarna. Men när det blåser riktigt hårt går det inte att köra med den relativt lätta kommunbåten.
– Vi måste ställa in på grund av väderleken tidigare än de större färjorna gör, fortsätter Daniel Andersson.
Än värre kan det bli.
– När det varnas för storm placerar vi ut personal i förväg på vissa öar, förklarar hemtjänstens samordnare.
I längden ser man alltså behovet av en stadigare och sjövärdigare båt. Men redan nu gör den stor skillnad i hemtjänstens arbete.
– Jag tror den här båten öppnar upp många möjligheter för framtiden, säger Sandra Svensson.
/Sven lundstedt