Med ökande andel äldre i kommunen borde något göras åt gångbanornas dåliga skick. Det anser oppositionspolitikern Ronald Caous (S) som nu lämnat in en motion om saken.
De båda socialdemokraterna Ronald Caous och Thomas Wijk begär i en motion till kommunfullmäktige att trafiksäkerheten förbättras för gående i Öckerö kommun. Vissa trottoarer är i så dåligt skick att man kan ifrågasätta om de ens fungerar som gångbanor längre, hävdar de.
– Det är ofta stort fokus på biltrafiken, men om fler ska åka kollektivt måste man på ett säkert sätt kunna ta sig till busshållplatserna, menar Ronald Caous (S).
Enligt deras motion ökar andelen äldre över 65 år i Öckerö kommun för 13:e året i rad och är nu mer än 26 procent. Mot den bakgrunden blir det ännu mer angeläget att tänka på deras framkomlighet.
– Nu har kommunen dessutom utökat de fria resorna för äldre i kollektivtrafiken till att gälla alla över 65 år. Då blir det rimligtvis fler äldre på väg till hållplatserna, säger Ronald Caous och visar en trottoar som fullständigt håller på att växa igen vid kommunens största genomfartsled.
– Här tvingas exempelvis äldre som använder rollator över på andra sidan vägen, där de måste dela gångbanan med cyklar och ibland även mopeder.
Något särskilt prydligt intryck gör inte heller gångbanans tillstånd.
– Sådant kan dra ner satsningen på turism och Öckerös varumärke. Det byggs upp av en vårdad miljö, men handlar också om trygghet, menar fullmäktigeledamoten.
Motionärerna skriver vidare: ”På andra ställen, inne i de små byliknande delarna av våra ö-samhällen, vindlar vägarna mellan husen och erbjuder på många ställen ingen sikt”. Det medför risker som gränsar till farliga situationer för de gående, menar de.
Ronald Caous har tidigare skrivit en motion i ämnet.
– Då ville jag att man skulle förbättra skyltningen och separera gående och cyklister på gång- och cykelbanorna med en linje.
Den avslogs dock av kommunfullmäktiges styrande majoritet, bland annat med motiveringen att utrymmet på GC-vägarna i kommunen är otillräckligt.
– Enligt riktlinjerna ska en gångväg vara 2 meter bred och en cykelbana 2,2 till 2,7 meter, vilket blir nästan 5 meter tillsammans.
Så breda är inte alla separerade gång- och cykelvägar.
– Det där är ju bara riktlinjer. Om man ser sig omkring i Göteborg, så är många separerade GC-banor betydligt smalare än så, menar Ronald Caous.
Han tycker också att man kunde utnyttja utrymmet på den nu igenväxande gångbanan och anlägga gång- och cykelbanor på var sin sida av vägen.
Det är inte bara mellan motionerna om trafik som det duggar tätt i Öckerö kommun. Många av medborgarnas egna Ö-förslag handlar också ofta om olika trafikförbättrande åtgärder, som gång- och cykelbanor, hastighetsbegränsningar och kollektivtrafik.
Ronald Caous räknar dock med att det dröjer länge, kanske år, innan motionen som nu anmälts i fullmäktige blir besvarad.
– Men vi är ju i opposition och vår möjlighet att påverka politiken är bland annat att skriva motioner, säger Ronald Caous som är inne på sin andra mandatperiod i fullmäktige och hittills lyckats få ett par av sina motioner antagna.
– Det var ett förslag om en kommunal IT-fixartjänst och en motion om en plan mot hemlöshet.
/Sven Lundstedt