Den kollektiva färjetrafiken mellan Öckerö-Björkö-Kalvsund-Grötö kommer att elektrifieras.
Under tiden för ombyggnationen och elektrifieringen av M/S Burö kommer linje 296 att trafikeras av passagerarfartyget Windros.
Att just Windros blir fartyget som kommer att trafikera linje 296 ifrågasätts nu av öbor. Personer boendes på de fyra öarna tar bland annat till sociala medier för att göra sina åsikter hörda. En dem är Ove Eriksson, 61, från Kalvsund som beskriver situationen som ”en total katastrof”
Kommer att behöva vistas ute
Oron grundar sig i det mindre fördäcket ombord vilket kan innebära besvär för personer med funktionsvariation och som behöver olika former av hjälpmedel med sig ombord, exempelvis rullatorer, rullstolar och permobiler. Den mindre ytan innebär också en reducerad kapacitet vad det gäller stuvning av cyklar och barnvagnar ombord.
Ove Eriksson förklarar att han likt många andra ser negativt på den tillfälliga färjan Windros. Ove som själv är funktionsvarierad, målar upp ett scenario där funktionsvarierade kommer att behöva vistas ute på fördäck under höstens och vinterns kalla månader eftersom fartyget inte är handikappanpassat och fördäcket litet.
– Det är en katastrof! Det här kommer aldrig att fungera, säger Ove.
Ove menar att projektet med den tillfälliga färjan har präglats av bristande kommunikation mellan Öckerö Rederi AB och invånarna som är beroende av linje 296.
– De har inte fört en dialog med Kalvsunds samhällsstiftelse eller Grötö.
”Polstjernan olämplig”
Håkan Samuelsson är VD för Öckerö rederi AB. Han svarar till Torslanda-Öckerötidningen via mejl.
Enligt honom är det är Västtrafik som kräver ytterligare fartyg under denna period. Håkan Samuelsson menar att det är ett dåligt alternativ att använda reservfartyget Polstjernan som ordinarie färja.
”Förutom att hon är svårmanövrerad i ordinarie trafik får det också negativa miljökonsekvenser. Utsläpp av mängden koldioxid skulle öka med cirka 90 ton under denna period”, skriver Håkan Samuelsson.
Han fortsätter:
”När det gäller barnvagnar, permobiler, rullatorer och cyklar kommer de att få plats ombord i prioriterad ordning. Justering på insidan kommer att göras för bättre tillgänglighet för rullstolar. Skulle någon mot förmodan inte få plats kör vi en vända till.”
”Har den utrustning som krävs”
Enligt Håkan Samuelsson är Windros tillgänglighetsanpassad och har använts som reservfartyg i Västtrafiks regi på linjen mellan Lysekil och Fiskebäckskil, och har också den utrustning som Västtrafik kräver ombord. Han menar att det visserligen stämmer att hon inte når upp till Burös kapacitet gällande antal platser, men Öckerö Rederi AB bedömer ändå att de kommer att klara av det under den begränsade perioden som det gäller.
Håkan Samuelsson tar själv upp att det finns en oro när det gäller godstransporter och att det inte får plats. Kommunen planerar därför att använda Polstjernan för skrymmande gods med tilläggning på Framnäs på onsdagar enligt den tidtabell som fartyget använder sig av. Man kommer också att använda Polstjernan på fredagar mellan klockan 15-18 för att det veckohandlas mycket under den tiden.
Om den påstådda, dåliga kommunikation mellan de inblandade öarna och Öckerö Rederi AB svarar Håkan Samuelsson såhär:
”Vad gäller detaljerad information om hur vi tänkt gå till väga kommer den publiceras i närtid. Jag förstår att den informationen är viktig och borde kanske ha publicerats samtidigt, men tänker någonstans att vi har ett uppdrag som vi ämnar hantera på bästa sätt under rådande omständigheter. Jag hoppas också att det finns en förståelse för att under en begränsad period använda en annan typ av fartyg som inte håller samma kapacitet som Burö.”
/Jacob Edvardsson