Nicklas Attefjord (MP) när motionen lämnades in i tisdags. FOTO: Privat
Nicklas Attefjord (MP) när motionen lämnades in i tisdags. FOTO: Privat

Brofrågan blir fråga för riksdagen

Riksdagsledamoten Nicklas Attefjord (MP) från Öckerö lämnade i tisdags in en motion till riksdagen om att ”Respektera de lokala folkomröstningarna i Öckerö kommun”.

Den inlämnade motionen innehåller framför allt två punkter där Nicklas Attefjord dels vill se att folkomröstningarna från början av 2000-talet respekteras samt att i stället för en fast förbindelse se över möjligheten att elektrifiera färjorna.

­– Jag vill att regeringen ska respektera folkviljan på Öckerö. Eller kanske snarare att Trafikverket ska respektera folkviljan, säger Nicklas Attefjord till Torslanda-Öckerötidningen.

Nicklas Attefjord menar att de utredningar som gjorts om brofrågan fram tills idag bygger på ökad bilism och ökad pendling, vilket inte går ihop med de nationella klimatmål som finns i Sverige. I stället vill han att Trafikverket bör få uppdraget att se över möjligheterna för att minska personbilstransporter och arbeta för att elektrifiera färjorna på samma sätt som de som idag finns i reguljär drift i Norge.

– Vi befinner oss i en annalkande klimatkris. Att då bygga för ökad trafik… Det är något jag inte får ihop, säger Nicklas Attefjord.

Pandemin har gett nya spelregler
Framför allt lyfter Nicklas Attefjord upp pandemin som en viktig pusselbit som saknats i utredningarna som gjorts fram tills idag. En förändrad vardag med mer distansarbete, kommer förändra pendlingen till och från öarna och längst väg 155. Att då satsa på kollektivtrafiken och att elektrifiera färjan i stället för att bygga en fast förbindelse blir bättre för klimatet och miljön, menar riksdagsledarmoten. Finansieringen av eldrivna färjor borde kunna ske från regeringsnivå.

– Regeringen har avsatt stora summor pengar för investeringar i fossilfri teknik och i det som kallas Tekniksprånget. Det är klart att man borde kunna hitta lösningar inom det. Regeringens har Klimatklivet där det finns mängder av projekt som blivit finansierade. Bland annat fossilfritt stål. Så jag ser inte varför man inte ska kunna använda det här?

Är det verkligen rimligt att ta tre års utredning och slänga den i papperskorgen för att börja om på nytt? 

– Jag förstår att Trafikverket inte kunde veta att det skulle bli en pandemi, men resultatet blir att de lagt ner tid och räknat utifrån ett samhälle som fanns då – för att dra slutsatser om framtiden. Slutsatser framtagna på, så att säga, gamla data. Då är det bättre att vi gör en ny utredning och att några stackare på Trafikverket får göra om den. För när väl investeringen på flera miljarder är gjord och bron är på plats. Ja, då är den svår att plocka bort.

Det låter lite som att du inte håller med om utredningens resultat och snarare vill att en ny utredning ska göras eftersom den kanske får ett resultat som passar dig bättre? 

– Inte riktigt så. Allt annat lika, så hade man kanske kunnat hävda det. Men samhällets erfarenheter av pandemin är som de är och de gör att vi måste titta på detta på ett annat sätt. Pandemin kommer förändra arbetsmarknaden och många attraktiva arbetsgivare kommer erbjuda distansarbete i veckorna. Det kommer göra att behovet att en person sitter i en plåtlåda med fyra hjul kommer minska. Det är en förändring vi ser, som inte ingår i Trafikverkets beräkningar.

Kommentarer

Kommentera artikeln!

Tyck till! Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Du behöver logga in med bank-id för att kommentera. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och Torslanda-Öckerötidningen förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

Mer från öckerö kommun

Öckerö kommun prisas av husbilsägare

Tack vare fina vandringsleder, bra utbud av loppisar, restauranger och…

”Det är en katastrof!”

Den kollektiva färjetrafiken mellan Öckerö-Björkö-Kalvsund-Grötö kommer att elektrifieras.  Under tiden…

Schröder i U17-EM

Sverige ställdes mot tufft motstånd i gruppspelet i Europamästerskapet: Frankrike,…

Sonderar terrängen för gårdsförsäljning

Gårdsförsäljning, att en alkoholproducent ska få tillstånd att sälja sina…

Senaste nytt

Schack matt – Torslandaskolan i final

 Yes2chess är en nationell schackturnering som anordnas årligen av det…

Sparåtgärder skrivs ned kraftigt

På stadsmiljönämndens möte i fredags i förra veckan togs ett…

Polisen har startat pass-utlämning på Hisingen

Nu är det möjligt att hämta ut ditt nya pass…

Öckerö kommun prisas av husbilsägare

Tack vare fina vandringsleder, bra utbud av loppisar, restauranger och…

Johan fann gamla tidningar i taket

Mormor Sol-Britt Sandström köpte en sommarstuga på sjuttiotalet och lät…

”Det är en katastrof!”

Den kollektiva färjetrafiken mellan Öckerö-Björkö-Kalvsund-Grötö kommer att elektrifieras.  Under tiden…

Brf Björlanda Ängar först ut i nya Skra Bro

Det har börjat röra på sig ordentligt när det gäller…

Viktigare nu än någonsin

Sedan 2016 har föreningen Öckerö Pride arrangerat Pride i Hönö…

Ingen jubileumsallé men väl en flygplatsutställning

I år fyller som bekant Göteborg 402 år. Något som ska…

Snopet värre för TIK Dam

Fina förutsättningar på Torslandavallens gräsplan för en match i ”mittens…

Välbesökt våravslutning med Torslanda HK

Redan tidigt på morgonen kunde man se ungdomar vallfärda in…

Emelie till EM i ”På spåret”

Vi befinner oss på Ringöns vagnsdepå när en spårvagn, på…

Schröder i U17-EM

Sverige ställdes mot tufft motstånd i gruppspelet i Europamästerskapet: Frankrike,…

Stororder av eldrivna Volvolastbilar – största någonsin

Volvo Lastvagnar har tecknat en avsiktsförklaring med en av världens…

Sonderar terrängen för gårdsförsäljning

Gårdsförsäljning, att en alkoholproducent ska få tillstånd att sälja sina…