Länsstyrelsen har som krav att reningsverket på Hönö uppgraderas för att kunna hantera en befolkningsökning i kommunen, för att kommunen ska få lov att genomföra sina andra byggprojekt. Däremot är det oklart vad Länsstyrelsen har att säga om trafiksituationen längs väg 155.
Under onsdagens företagsfrukostmöte redogjorde kommunstyrelsens ordförande Jan Utbult (KD) för de större byggprojekt som planeras i kommunen. Då framgick att Länsstyrelsen anser att reningsverket på Hönö måste uppgraderas för att kunna ta hand om en befolkningsökning.
När Torslanda-Öckerötidningen frågade Jan Utbult om Länsstyrelsen hade några fler krav för att inte sätta stopp för byggplanerna, nämnde han att trafiksituationen längs väg 155 i Torslanda tidigare varit ett område som bekymrat Länsstyrelsen och satt upp hinder för byggnation både i Öckerö kommun, och i Torslanda väster om Gossbydalsrondellen.
I början av mars 2022 fattades en överenskommelse mellan Öckerö kommun, Göteborgs Stad, Västra Götalandsregionen och Trafikverket om ”en kraftsamling med stort fokus på en omställning mot mer klimatsmarta resvanor i stråket mellan Göteborg och Öckerö under de närmaste tio åren. Något som fått Länsstyrelsen att backa från det hot om byggstopp som tidigare hängt över Öckerö kommuns utvecklingsplaner.
På frukostmötet sa Jan Utbult till Torslanda-Öckerötidningen attantalet bilar på färjorna just nu minskar på färjorna (se artikel här intill). När Tidningen kontaktar färjerederiet för att undersöka hur statistiken ser ut, är den lokala chefen Jonas Abrahamsson på konferens, men Rickard Karlsson, operativ chef på färjerederiet och stationerad i Stockholm, tar fram statistik på antalet fordon på Hönöleden 2020-2024.
Han känner inte till att en minskning av antalet bilar på färjorna skulle ha skett under senare tid. I statistiken visar det sig att antalet bilar, enligt så kallad personbilsekvivalens (en personbil utgör en enhet, en lastbil fyra enheter och en buss ytterligare fler enheter) är lägre i år än 2020. Efter 2020 sjönk antalet bilar under pandemin, med största sannolikhet eftersom fler jobbade hemifrån.
Under 2023 och 2024 har antalet bilar som färdas på Hönöleden ökat igen, de har dock ännu inte nått upp till 2020-års nivåer, förutom i april 2024 och 2023 då antalet bilar på färjorna nästan tangerade antalet från april 2020.
Strax innan tidningens pressläggning ber vi Jan Utbult, som sitter upptagen i ett möte, att kolla på statistiken. På grund av den korta tiden som Tidningen har möjlighet att ge honom tid att svara och titta på siffrorna innan pressläggning, skriver han i ett mail att infon om ett minskat antal bilar på färjorna troligen framkom under ett kommunstyrelsemöte.
Vidare skriver han:
”När det gäller huruvida Länsstyrelsen kommer att överpröva detaljplanerna med hänvisning till väg 155 så vet vi inte detta. Men situationen med köer i rusningstrafik har blivit bättre.”