Nej till bro – för klimatets skull

Återigen utreds eventuella broförbindelser mellan Torslanda och Öckerö, nu med namnet Åtgärdsvalsstudie Väg 155. Detta har redovisats flera gånger här i Torslanda tidning. Förvånansvärt mycket känner vi igen från utredningarna som presenterades för snart 20 år sedan. Men, den riktigt stora skillnaden mot för 20 år sedan, är att det idag finns en allmän medvetenhet om att vi står för hotet av klimatförändringar. Detta återspeglas inte alls i de utredningar Trafikverket hittills gjort.

Förslag på balkbro så som den skulle kunna se ut mellan Öckerö och Björkö. Bilder–illustrationer: WSP/Trafikverket
Förslag på balkbro så som den skulle kunna se ut mellan Öckerö och Björkö. Bilder–illustrationer: WSP/Trafikverket

Sverige har undertecknat Parisavtalet som syftar till att begränsa temperaturhöjningen på jorden till 1,5 grader och glädjande nog ansluter allt fler länder till detta avtal, nu senast USA. EU-parlamentarikerna har röstat för att utsläppsnivåerna ska sänkas till 60 procent jämfört med 1990. Sverige har antagit en egen klimatlag som innebär att vår klimatpåverkan ska minska till noll redan om 25 år. Göteborg skrev under Klimatkontrakt 2030 i december 2020, och har därmed en förpliktelse att bli klimatneutrala 2030, för att kunna visa vägen för andra städer i EU. I den senaste utredningen från Trafikverket står att eventuella broar kommer vara klara tidigast 2035, endast 10 år innan Sverige skall nå netto-noll utsläpp av klimatpåverkande ämnen. Vi känner inte till några utbyggnader av vägar som lett till minskad trafik, tvärtom bredare och bättre vägar generar alltid mer trafik och därmed belastning på klimatet.

Det är helt fel att idag debattera vem som vinner eller förlorar egen tid eller ekonomi på byte från färja till bro, det finns väsentligt mycket viktigare frågor att diskutera.  Transporter av människor och gods kommer att behövas även i framtiden, men de måste bli mer effektiva och ske utan att påverka klimatet. Till exempel behöver dagens färjor ersättas, alternativt ställas om till eldrift eller andra drivmedel. Men klimatpåverkan består inte enbart av de utsläpp som kommer ur eventuella avgasrör. Byggandet av vägar och broar, tillverkning av transportmedel, batterier och överföring av ström är alla klimatdrivande. Av det skälet är den totala mängden transporter viktig att begränsa. All samhällsplanering ska bidra till att skapa yteffektiva, energieffektiva och miljövänliga transporter. Den motordrivna trafiken måste minska, inte öka.

Broar för bilar löser inte köerna på 155:an. Istället innebär det att orörd natur förstörs, och att vi ökar klimatavtrycket. Dessutom ökar trängseln på vägarna både inom Öckerö och i Göteborg. Med en bro drabbas dessutom idag ostörda kustområden av buller. Det finns många olika åtgärder att ta till, en del kan kännas lockande, som bekväm och snabb kollektivtrafik, helst på räls. Andra kan kännas jobbiga eller kräva lagändringar, som till exempel utökad trängselskatt. Att förändra resvanor är fullt möjligt om det finns alternativ till bilen med rimlig restid. Problemen med att ställa om våra resvanor kan upplevas som jobbiga, men  de är ändå små jämfört med vad vi möter om vi inte hejdar en temperaturhöjning på jorden.

Det finns bara ett jordklot och klimatet kan inte vänta. Vi måste på alla sätt arbeta för att jorden, inklusive Öckerö och Göteborg, förblir en behaglig plats att leva på, även för kommande generationer.

/Boel Lanne gruppledare Miljöpartiet Öckerö, Karin Pleijel, gruppledare Miljöpartiet Göteborg

Mer från insändare

Varför tar inte Trafikverket riskerna på allvar?

Efter artikeln om transporter av farligt gods i Torslanda-Öckerötidningen v.41 vill Nätverken Hjuviksvägen och Övre Hällsvik med över 600 medlemmar…

Nej till bro – för klimatets skull

Sverige har undertecknat Parisavtalet som syftar till att begränsa temperaturhöjningen på jorden till 1,5 grader och glädjande nog ansluter allt…

Vad är Torslandas själ?

Platser finns det gott om att minnas. Tyvärr finns inte alla platser kvar idag. Fornlämningarna finns till viss del kvar,…

Fakta om fiberbygge på nordöarna

Att bygga fibernät i skärgårdsmiljö fanns ingen tidigare erfarenhet av. Kommunen består av tio öar – alla med olika geologiska…


Senaste nytt

Snart invigs Björlandavallen

I mars förra året inleddes byggandet av friidrottsarenan Björlandavallen, även om projektet med att få till en arena i Björlanda…

Det vill Öckerös politiker göra för att komma till rätta med befolkningsutvecklingen

Invånarantalet minskar i Öckerö kommun och de boende blir allt äldre. Från 1970 till 2015 steg Öckerös befolkning från 8 478…

Sagovärld med Torslanda-touch

Det är släckt i taket i köket på Flygledarevägens DV, men på utställningen som täcker en stor del av rummet…

Fartyg backade in i fritidsbåtar i Björkö hamn

När fartyget M/S Eriksberg befann sig i Björkö hamn fredagen förra veckan skedde ett plötsligt spänningsfall i batteriet ombord, vilket…

Torslanda och Öckerö fortsatt attraktivt

Vi har haft en starkt uppåtgående marknad under hela corona-pandemin. Priserna har ökat och mycket har sålts på förhand. Det…

Närboende Mikael: ”En mardröm”

Under tisdagsförmiddagen startade en brand i industrilokaler i Högåsa Östra. Den kraftiga rökutvecklingen gjorde att räddningstjänsten fick skicka flera enheter…

Invigning av Göteborgs skärgårdsled

Tillställningen skedde intill Hönö färjeläge vid entréskylten för Göteborgs skärgårdsled. Peter Grönberg, VD Göteborg & Co; Fredrik Lindén, VD Turistrådet…

Vi återvinner som aldrig förr

Vi blir allt bättre på att återvinna. Eller i alla fall på att slänga mer sopor och skräp i våra…

Bok om Torslanda prisad

Torslanda-Öckerötidningens tidigare medarbetare och Björlanda-Torslanda Hembygdsförenings nuvarande ordförande, Urban Jansson, fick äran att motta priset för årets hembygdsbok 2021 på…

Avslut och upptakt för Världens Barn

Den lokala insamlingsorganisationen för Världens Barn i Öckerö kommun har haft kombinerad avslutning för 2021 års insamlingsarbete och upptakt på…