Närboende oroade för transporter av farligt gods

– Två lokala nätverk riktar kritik mot Trafikverkets utredning

En utbyggnad med reversibelt körfält längs Hjuviksvägen kommer att göra att de farliga transporter som redan idag trafikerar vägen än mer än mer riskfyllda. Det menar Nätverket Hjuviksvägen och Nätverket Övre Hällsvik.

I Trafikverkets slutrapport för åtgärdsvalsstudien om väg 155, det vill säga förbindelsen mellan Göteborg och Öckerö, framhålls det så kallade ljusblå alternativet som bland annat innefattar broförbindelse från Lilla Varholmen vidare mot Björkö, och att Hjuviksvägen byggs ut med ytterligare ett körfält som ska vara reversibelt, som det mest samhällsekonomiskt lönsamma. Även Öckerö kommuns ställningstagande om en stegvis utbyggnad bygger på en utbyggnad av Hjuviksvägen med samma reversibla körfält som också ska kunna användas som kollektivtrafikfält.

Att farligt gods, till exempel i form av brandfarliga vätskor, redan i dag fraktas på vägen är en orsak till att boende upplever stark oro för att något kan hända. Men även störningar i boendemiljön och markvibrationer är några av de problem som boende längs väg 155:s västra sluttamp på Hisingen upplever till följd av trafiken. På den aktuella vägsträckan passerar i nuläget i genomsnitt cirka         13 000 fordon per dygn.

”Ökade risker med transporterna”
Niels Elvhammar, representant för Nätverket Hjuviksvägen, och Matti Skogerstrand, för Nätverket Övre Hällsvik, har engagerat sig i frågan.

– Denna utredning gör en helomvändning, säger Niels Elvhammar. Märkligt eftersom Trafikverket, både i tidigare utredningar och i inledande delrapporter i den nu genomförda studien, kommit fram till att en utbyggnad av Hjuviksvägen inte är möjlig.

De båda menar att en breddning av Hjuviksvägen kommer att innebära ytterligare ökning av trafiken, som dessutom kommer att gå närmare bostäderna utmed vägen. I och med det ökar också störningarna och riskerna, avseende transporter av farligt gods.

Enligt Länsstyrelsens och Göteborgs Stads riktlinjer skall avståndet till bostäder utmed transportled för farligt gods vara minst 100 meter. Inom 30 meter från vägen får inga byggnader av något slag finnas.

– Utmed Hjuviksvägen, mellan Hällsviksrondellen och Lilla Varholmen, finns 170 fastigheter inom 100 meter från vägen, varav 47 är inom 30 meter, säger Matti Skogerstrand.

Läs mer: ”Öckerö får återkomma när de är mogna för en långsiktig lösning”

Trafikverket avser inte eliminera riskerna för farligt gods utan enbart införa riskreducerande åtgärder i form av skyddsräcken och murar för fastigheterna som befinner sig mer än 30 meter från vägen. De 47 som ligger närmare vägen kommer inte att skyddas alls om något skulle hända, vilket bryter mot Länsstyrelsens riktlinjer och Miljöbalken, menar Elvhammar och Skogerstrand.

– Att Trafikverket nu genom planerna på en utbyggnad avser att permanenta och öka problemen för den nuvarande Hjuviksvägen och de tättbebyggda bostadsområdena är inte acceptabelt, säger Matti Skogerstrand.

Vill se andra alternativ
För att råda bot på situationen föreslår de båda representanterna en ny sträckning av väg 155, i ytläge eller genom tunnel. Därmed skulle samtliga ovan nämnda risker och problem elimineras och skapa en hållbar slutgiltig lösning för framtiden, menar de.

– Ett vägreservat finns redan avsatt och utmed den ledens sträckning finns inga byggnader inom 100 meter från vägen, säger Matti Skogerstrand.

– Ett annat alternativ vore en tunnel från Hällsviksrondellen till brofästet eller vidare under havsbotten till Björkö med vidare bro till Öckerö, säger Matti Skogerstrand. Tunnelalternativ till Björkö skulle då kunna kompletteras med skärgårdsbåtar mellan Lilla Varholmen – Björkö – Grötö för gående och cyklister.

Ledare: Tekniska landvinningar, men inget brobryggande mellan parterna

Trafikverket: ”Ingen helomvändning”
Patrik Benrick, senior utredningsledare på Trafikverket, tycker inte att man har ändrat sig. Däremot har vissa förutsättningar förändrats över tid.

– Nej, jag tycker inte vi har gjort en helomvändning. Vi har haft stor nytta av tidigare utredningsmaterial längst väg 155. Men vi var tidigt ute och kommunicerade till kommunerna att vi behövde titta bredare på frågan nu än vad de gjorde då. Då diskuterades en fyrfilig väg, alltså två+två. När vi idag pratar breddning av vägen handlar det om en trefilig väg, ett alternativ som inte fanns för 20 år sedan.

– Förutsättningarna för att bygga en väg i den norra korridoren har även ändrats och det finns bebyggelse där som gör att vi inte kan gå vidare på samma sätt som utredningen kom fram till för 20 år sedan. Så nej, jag tycker inte vi gjort någon helomvändning, säger han.

Utmed Hjuviksvägen finns 170 fastigheter inom 100 meter från vägen, varav 47 inom 30 meter.

Matti Skogerstrand

På frågan om farligt gods hänvisar Patrik Benrick till de undersökningar som gjorts i utredningen och menar att det är utrett och att det enligt gällande regelverk går att genomföra en breddning av väg 155 på en godtagbar nivå när det kommer till transport av farligt gods, samt bullernivåer. Men han erkänner samtidigt att arbetet med att undersöka riskerna längst vägen kan behöva göras om.

– Vi vet vilka krav som finns på oss och vi vet att det gjorts ett arbete för att ta reda på vilka riskåtgärder som ska göras. Vi anser att denna fråga är bemött i åtgärdsvalsstudien. Men vi kommer, i ett skarpt läge, behöva titta närmre på frågan en gång till.

Läs mer: En av fem har tagit ställning

Mer från torslanda

Korttidsplatser avvecklas

I förra veckan kunde Torslanda-Öckerötidningen rapportera att Äldre samt vård- och omsorgsförvaltningen i ett tjänsteutlåtande föreslog att de 20 korttidsplatserna…

Bäverdämme orsakar översvämningar

Under hela hösten har gång- och cykelbanan vid Låssbybäcken översvämmats vid flera tillfällen. Senaste översvämningen var förra helgen. Orsaken är…

Råkade aktivera nödstopp – fick faktura på 3750 kronor

Det var i september i år som Andreas Erikssons 16-åriga son befann sig i Willyshusets rulltrappa för att åka ner…

Fick bidrag för att minska övergödning

Bulycke Ryttarförenings huvudsakliga verksamhet är att bedriva ridskola med sina 35 hästar. De har även ett medlemsstall för drygt 10…


Senaste nytt

Andra gången gillt… men när kommer andra besöket i Öckerö?

Torslanda-Öckerötidningen följde med den nyblivna stadsministern Magdalena Andersson (S) när hon, i sin tidigare roll som finansminister, besökte Öckerö kommun…

Korttidsplatser avvecklas

I förra veckan kunde Torslanda-Öckerötidningen rapportera att Äldre samt vård- och omsorgsförvaltningen i ett tjänsteutlåtande föreslog att de 20 korttidsplatserna…

Bäverdämme orsakar översvämningar

Under hela hösten har gång- och cykelbanan vid Låssbybäcken översvämmats vid flera tillfällen. Senaste översvämningen var förra helgen. Orsaken är…

Kommunstyrelsens presidium träffade Ja till bro-grupp

Det var efter ett möte med Nej till bro-gruppen tidigare i höstas som politikerna i Öckerö kommun gick ut med att de ville…

En gammal och kär tradition är tillbaka

I år är gamla hederliga Skärgården i advent-eventet tillbaka, efter avbrottet som pandemin orsakade. – Nu slår vi på alla…

Råkade aktivera nödstopp – fick faktura på 3750 kronor

Det var i september i år som Andreas Erikssons 16-åriga son befann sig i Willyshusets rulltrappa för att åka ner…

Namntvist stoppar Hönö Ölagilles första kommersiella öl

Den 23 oktober skrev Torslanda-Öckerötidningen om bryggeriet Rörö öl och deras kommande samarbete med hembryggarföreningen Hönö Ölagille. – Tanken är…

Fick bidrag för att minska övergödning

Bulycke Ryttarförenings huvudsakliga verksamhet är att bedriva ridskola med sina 35 hästar. De har även ett medlemsstall för drygt 10…

Korttidsboende föreslås avvecklas

Bakgrunden till förslaget att avveckla korttidsplatserna på Änghagen har delvis sin upprinnelse i effekter av Coronapandemin. I samband med pandemin…

Laddmöjligheter på Framnäs

Under det senaste kommunfullmäktigesammanträdet i Öckerö kommun (20211028) hade Vänsterpartiet genom ledamoten Annika Andersson inkommit med en fråga till kommunstyrelsens…