I måndags kom en nyhet som absolut ingen göteborgare ville läsa. Volvo Cars varslar 3 000 tjänster, varav 1 300 i Sverige. 1 000 personer är konsulter varav merparten placerade i Sverige.
Det går knappast att överskatta Volvo Cars betydelse för Göteborg – och Sverige. På många sätt är bilföretaget Det Svenska Flaggskeppet på näringslivshimlen – trots att det var länge sedan bolaget var svenskägt.
För den göteborgska självbilden är företaget ännu viktigare. Vad skulle ens den här staden vara utan Volvo Cars? Tanken svindlar.
För Göteborg – och Sverige – är Volvo Cars naturligtvis livsviktigt. Inte minst i vårt utgivningsområde arbetar ett enormt stort antal människor på företaget.
Att det fortsätter byggas och utvecklas bilar i Sörred är på många sätt en förutsättning för hela Göteborgsområdets framtid – och framtidstro.
Men förhoppningsvis är Göteborg – och Sverige – nästan lika viktigt för Volvo Cars som Volvo Cars är för landet. Att bilmärket är ett premiummärke, även internationellt, är till stora delar grundat i idén om svensk kvalitet, innovation och säkerhet. Sådana aspekter skulle, åtminstone initialt, riskera att ta rejält med stryk om produktionen flyttade helt till, exempelvis, Kina. Volvo är i många fall synonymt med Sverige.
För några år sedan fanns det ingen hejd för möjligheterna som Novo Energys nya batterifabrik skulle föra med sig. Det var tillväxt, tillväxt, tillväxt och allt som var grönt glimmade. Nu, efter Northvolts konkurs, är framtiden för fabriken oviss, även om Volvo Cars har sagt att den ska färdigställas.
Samtidigt ligger alltså ett oerhört sparbeting på 18 miljarder kronor, varav fem miljarder omfattar besparingar när det ska minskas ner på tjänstemän, över företaget.
Mer än något annat fick måndagens varsel mig att fundera på hur snabbt vindarna vänder.