Inte ens hälften av alla 15-åringar i OECD-länderna kan skilja mellan fakta och åsikter. Det framkommer i en ny studie som bygger på den senaste Pisa-undersökningen från 2018.
I OECD-rapporten ”Developing Literacy Skills in a Digital World” framkommer att endast 47 procent av 15-åriga elever i OECD-länderna har förmågan att särskilja fakta från åsikter. För Sverige är siffran något högre – här kan varannan elev göra distinktioner mellan fakta och tyckande.
I ett webbinarium om rapporten uttryckte OECD:s utbildningschef Andreas Schleicher sin oro över de anmärkningsvärda uppgifterna, enligt facktidningen Ämnesläraren:
– Allt fler elever har tillgång till dessa fantastiska apparater som datorer och mobiltelefoner – men de saknar förmåga att använda dem! De riskerar att fastna i en värld av fake news och ekokammare.
Andreas Schleichers medskick till skolpolitiker och skolledare över hela OECD är att man inte i första hand ska fokusera på att införa mer av den senaste tekniken, utan att istället hjälpa både elever och lärare att bli bättre på att navigera i den digitala världen.
Att utbilda elever i källkritik och att jämföra olika sajters tillförlitlighet är viktiga nycklar. Det görs i svenska skolor. Men i rapporten framkommer att trots att svenska elever är bland dem som tillbringar mest tid på internet hamnar Sverige på undre halvan vad gäller vilka elever som navigerar mest effektivt på internet.
Kanske ska vi ändå vara ”glada” att sifforna är från 2018. För inte sjutton har pandemiåren 2020-2021 gjort det lättare för någon att navigera mellan fakta, spekulationer, åsikter, propaganda och fake news.
Omständigheterna kring smittspridningen av Covid-19 kan ha varit bland de svåraste sakerna som mänskligheten hittills har var tvungna att ta till sig via internet. Det började så ”enkelt”: ”Tvätta händerna, håll avstånd, var hemma om du känner minsta förkylningssymptom”, men utvecklades snabb till en politiserad kamp om, bland mycket annat, munskyddens vara eller icke, nedstängning kontra ekonomi och personlig frihet och åsiktsfrihet.