Tekniska landvinningar, men inget brobryggande mellan parterna

Torslanda-Öckerötidningens reporter Henrik Edberg ser problem med att ägna sig åt åsiktsjournalistik på sidan 2 och neutral journalistik på sidan 4, men han kan ändå inte hålla sig från att ifrågasätta om kollektivtrafikförbättringar och tekniska landvinningar kommer lösa trafikproblemen längs väg 155.

Att komma med insiktsfulla och klickvänligt kontroversiella åsikter på sidan 2 i tidningen, för att sedan försöka bedriva ”vanlig” objektiv och neutral journalistik på sidan 4 är inte helt problemfritt. Något som aktualiseras med all önskvärd tydlighet i veckans nummer där tidningens reportrar försöker ta ett samlat grepp om frågan som ibland har kallats en ickefråga, för att i nästa stund beskrivas som en ödesfråga för Öckerö kommun. Brofrågan.

Öckerö kommun kommer inte ställa sig bakom något förslag om att en fast förbindelse byggs till kommunen innan tidigast 2035. Istället vill kommunens samlade politiker se en stegvis utbyggnad främst av kapaciteten på väg 155. Kommunstyrelsens ordförande Jan Utbult (KD) anser att tekniska landvinningar som gör det enklare med samåkning kommer att ha avhjälpt trafikproblemen inom 14 år så att trafiksituationen är tryggad i många år framöver efter det.

Är det hela lösningen? Nej, Öckeröborna och Hjuviksborna måste åka mer kollektivt. Det är ett mantra som hörts både i Göteborg och Öckerö i decennier utan att så hemskt mycket har skett.

Nicklas Attefjord (MP) lämnade i förra veckan in en motion till riksdagen om att folkviljan i Öckerö skulle respekteras och att satsningar skulle göras på kollektivtrafik och utbyggnad av elfärjor. Något som vi skrev om i tidningen i förra veckan. Kollektivtrafik kommer lösa trafikproblemen och elfärjor kommer gagna miljön. Finansieringen får staten stå för.

I sin åtgärdsvalsstudie för väg 155 gjorde Trafikverket en resvaneundersökning i november 2018 där 300 hushåll i Öckerö och 300 hushåll i sydvästra Torslanda telefonintervjuades om sina resvanor.

I den undersökningen visade det sig att 75 procent av de Öckeröbor som pendlar med bil inte kan tänka sig att pendla med ett annat fordon (siffran för Hjuviksborna var 68 procent). Dessutom uppgav två tredjedelar av de som inte ser något alternativ till bilen att de inte kommer att ändra uppfattning även om förutsättningarna ändras. Bara sju procent av de tillfrågade Öckeröborna svarar att gratis och ”närmare” kollektivtrafik hade kunnat få dem att byta bort bilen.

Det finns med andra ord en del att jobba med för Nicklas Attefjord, Jan Utbult och de andra politikerna som vill ha till resvaneförändringar.

2016, samma år som Jan Utbults företrädare som kommunstyrelsens ordförande – Arne Lernhag (M) – uttalade i Torslanda-Öckerötidningen (160210) förhoppningar om ökat bussåkande och kallade bra förbindelser mellan Göteborg och Öckerö för ”en nödvändighet för att Öckerö ska vara en fortsatt levande kommun”, var Hönöleden enligt Trafikverket den mest trafikerade färjeleden i Sverige. Det var även den färjeled som kostade mest pengar: 74 miljoner kronor om året. Det var innan färjerederiet satte in ”den fjärde extrafärjan” i högtrafik. Björköleden kostade 2016 cirka 20 miljoner kronor om året.

Öckeröborna har sagt nej till bro i två folkomröstningar. Inget tyder på att opinionen har svängt. Men hur ser det ut i sydvästra Torslanda? Kommer Hjuviksborna någonsin få rösta om de exempelvis fortsatt vill ha farliga transporter längs väg 155, eller kommer göteborgarna få rösta om lämpligheten att ha ett färjeläge i slutet av vad som praktiskt taget är en lokalgata och den enda vägen till en expanderade grannkommun?

Kommentarer

Kommentera artikeln!

Tyck till! Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Du behöver logga in med bank-id för att kommentera. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och Torslanda-Öckerötidningen förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

Mer från ledare/krönika

Friluftsliv och föreningsliv i all ära, men Torslanda behöver en rejäl dos rock

Musikstaden Göteborg mår faktiskt riktigt bra. För två veckor sedan,…

”Plattan i mattan” får konsekvenser för våra grannar

Häromdagen kom jag att läsa Jyllands-Posten och eftersom det kanske…

Det enda huset för kultur i en stadsdel med 25 000 invånare

I Göteborg råder det tuffa sparkrav inom de kommunala budgeterna.…

Man gör sina misstag!

Jag får guldfeber En strålande vacker sommardag leker jag och…

Senaste nytt

Rätt swish till Barncancerfonden – 90 20 900

I förra veckans tidning skrev vi om #fotbollströjefredag som infaller…

Brödernas engagemang för krigets offer

På något sätt sitter det i öbornas DNA att hjälpa…

Västkuststiftelsen får kraftigt sänkta bidrag

Västkuststiftelsen – som drivs av Västragötalandsregionen, region Halland och Göteborgs…

Från Kalvsund till Manhattan i jämställdhetens namn

I början på mars i år anordnades CSW – The…

Där befinner sig arbetet med nya Torslanda Torg nu

Mycket har varit höljt i dunkel när det gäller arbetet…

”Många tror det är ofarligt”

För att ta sammanfattningen först: Skillnaden mellan i år och…

De fick nytt liv i Torslanda efter flykt från kriget

Det har gått lite mer än ett år sedan kriget…

Tre öbor dömda för cannabisodling

När polisen anlände till huset i Öckerö kommun uppträdde en…

Friluftsliv och föreningsliv i all ära, men Torslanda behöver en rejäl dos rock

Musikstaden Göteborg mår faktiskt riktigt bra. För två veckor sedan,…

Houdini är hemma

Kosläpp har blivit något av en kär tradition. Det sker…

Med passion för vinteridrott

Första söndagen i mars är en högtidsdag för alla med…

Torslanda och Öckerö högt över rikssnittet

Att det är bra för barn och ungdomar att idrotta…

Uppskattad käpphäst-tävling

Bakgrunden till tävlingen var att Judith, Nova och Tindra var…

Föreslaget utegym vid vallen ska bli verklighet i år

Nyligen meddelade nämligen Idrott- och föreningsförvaltningen att arbetet med den…

Holly går all-in för hockeydrömmen

Hanna Olsson är en etablerad landslagsstjärna som återvänt till västkusten…