Veckans tidning

Tekniska landvinningar, men inget brobryggande mellan parterna

Publicerad: (uppdaterad oktober 15, 2021 kl 07:27)

Torslanda-Öckerötidningens reporter Henrik Edberg ser problem med att ägna sig åt åsiktsjournalistik på sidan 2 och neutral journalistik på sidan 4, men han kan ändå inte hålla sig från att ifrågasätta om kollektivtrafikförbättringar och tekniska landvinningar kommer lösa trafikproblemen längs väg 155.

Att komma med insiktsfulla och klickvänligt kontroversiella åsikter på sidan 2 i tidningen, för att sedan försöka bedriva ”vanlig” objektiv och neutral journalistik på sidan 4 är inte helt problemfritt. Något som aktualiseras med all önskvärd tydlighet i veckans nummer där tidningens reportrar försöker ta ett samlat grepp om frågan som ibland har kallats en ickefråga, för att i nästa stund beskrivas som en ödesfråga för Öckerö kommun. Brofrågan.

Öckerö kommun kommer inte ställa sig bakom något förslag om att en fast förbindelse byggs till kommunen innan tidigast 2035. Istället vill kommunens samlade politiker se en stegvis utbyggnad främst av kapaciteten på väg 155. Kommunstyrelsens ordförande Jan Utbult (KD) anser att tekniska landvinningar som gör det enklare med samåkning kommer att ha avhjälpt trafikproblemen inom 14 år så att trafiksituationen är tryggad i många år framöver efter det.

Är det hela lösningen? Nej, Öckeröborna och Hjuviksborna måste åka mer kollektivt. Det är ett mantra som hörts både i Göteborg och Öckerö i decennier utan att så hemskt mycket har skett.

Nicklas Attefjord (MP) lämnade i förra veckan in en motion till riksdagen om att folkviljan i Öckerö skulle respekteras och att satsningar skulle göras på kollektivtrafik och utbyggnad av elfärjor. Något som vi skrev om i tidningen i förra veckan. Kollektivtrafik kommer lösa trafikproblemen och elfärjor kommer gagna miljön. Finansieringen får staten stå för.

I sin åtgärdsvalsstudie för väg 155 gjorde Trafikverket en resvaneundersökning i november 2018 där 300 hushåll i Öckerö och 300 hushåll i sydvästra Torslanda telefonintervjuades om sina resvanor.

I den undersökningen visade det sig att 75 procent av de Öckeröbor som pendlar med bil inte kan tänka sig att pendla med ett annat fordon (siffran för Hjuviksborna var 68 procent). Dessutom uppgav två tredjedelar av de som inte ser något alternativ till bilen att de inte kommer att ändra uppfattning även om förutsättningarna ändras. Bara sju procent av de tillfrågade Öckeröborna svarar att gratis och ”närmare” kollektivtrafik hade kunnat få dem att byta bort bilen.

Det finns med andra ord en del att jobba med för Nicklas Attefjord, Jan Utbult och de andra politikerna som vill ha till resvaneförändringar.

2016, samma år som Jan Utbults företrädare som kommunstyrelsens ordförande – Arne Lernhag (M) – uttalade i Torslanda-Öckerötidningen (160210) förhoppningar om ökat bussåkande och kallade bra förbindelser mellan Göteborg och Öckerö för ”en nödvändighet för att Öckerö ska vara en fortsatt levande kommun”, var Hönöleden enligt Trafikverket den mest trafikerade färjeleden i Sverige. Det var även den färjeled som kostade mest pengar: 74 miljoner kronor om året. Det var innan färjerederiet satte in ”den fjärde extrafärjan” i högtrafik. Björköleden kostade 2016 cirka 20 miljoner kronor om året.

Öckeröborna har sagt nej till bro i två folkomröstningar. Inget tyder på att opinionen har svängt. Men hur ser det ut i sydvästra Torslanda? Kommer Hjuviksborna någonsin få rösta om de exempelvis fortsatt vill ha farliga transporter längs väg 155, eller kommer göteborgarna få rösta om lämpligheten att ha ett färjeläge i slutet av vad som praktiskt taget är en lokalgata och den enda vägen till en expanderade grannkommun?

Henrik Edberg

TEXT:

Henrik Edberg

Kommentera artikeln!

Tyck till! Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Du behöver logga in med bank-id för att kommentera. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och Torslanda-Öckerötidningen förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.
Laddar

Är du för gårdförsäljning av alkohol?

Tack för din röst
Du har redan röstat på den här omröstningen
Välj ett alternativ!

Annonser

Besök Sveriges fräschaste online casino på Hajper Casino

Hitta Sveriges snabbaste och bästa spelsajt på Snabbare.com

På Testarna kan du snabbt och lätt hitta casinon utan Spelpaus

Spelcash.se – Speltips och rescensioner av alla spelbolag.

Utforska spänningen på ett nytt casino utan svensk licens!

Det är inte olagligt att spela på ett casino utan spelpaus och bonusarna är faktiskt bättre än på svenska sidor.

Den snabbaste betalningsmetoden för casino är swish, CasinoMedSwish.se jämför alla svenska casino med swish så du inte behöver göra det själv.

Jämför alla utländska casino som inte kräver gränser hos CasinonUtanSpelgräns.

Spela casino på nett och ta emot fina välkomsterbjudanden.

Allt du behöver veta om betting utan svensk licens hittar du på casinoburst.com

spela casino utan spelpaus

För den som vill uppleva pålitliga casinon utan svensk licens och söker trygghet, är ett besök till starwarscasinos.com starkt rekommenderat.

Jämför samtliga casino med Swish och läs allt vad de har att erbjuda på Alcasino.se

Bettingstugan.se – Sveriges hem för spel

Hitta Sveriges bäst online casino hos Casinodealen.se

Jämför och hitta bettingsidor för svenska spelare på Sportbloggare.com

Söker du en jämförelse på alla casino i Sverige med licens? Besök GoPlay.se

Slots Casino

Läs om casino utan spelpaus på casinoutansvensklicens.co

Vill du hitta bäst bettingsidor? SvenskBetting listar Sveriges bästa spelsidor!

Är du på jakt efter bästa casino sidor?Det hjälper vi dig med!

De bästa svenska spelsidorna hittar du genom oss, välkommen in!