Enligt Barnläkarföreningen bör barn under 2 års ålder undvika skärmtid helt, medan barn mellan 2 och 5 år bör begränsa sin dagliga skärmtid till högst en timme. Riskerna med att barn tillbringar för mycket tid framför skärmar är flera. Några exempel är försenad språkutveckling, försämrad koncentrationsförmåga, sömnsvårigheter samt ökad närsynthet.
Nu vill regeringen göra förskolan ”skärmlös”. Ett förslag som uppskattas av många.
”I ungdomarnas desperata sökande efter att allting hela tiden ska vara roligt, blir ingenting roligt.”
Så sa min kompis Kauko till mig en gång och syftade på att dagens unga ständigt och jämt håller på med sina mobiler, paddor och datorer. Ingenting annat tycks vara kul i deras värld. Min väns observationer stämmer väl överens med den amerikanske psykologen Rollo Mays reflektioner, nämligen att man måste ha tråkigt ibland för att kunna uppskatta det roliga samt för att stimulera kreativiteten. Jag kom till att tänka på det här i samband med ett samtal jag hade med en pedagog för en tid sedan.
– Jag ser är att barn blir aggressiva när de får hålla på med sina paddor och telefoner, och de blir arga när de inte får spela mer. Ungarna blir ju beroende på en minut och det tycker jag är skrämmande. Och när man lämnar barnen till deras föräldrar på eftermiddagen, så säger de knappt hejdå till mig, för då har de fått tag på paddan. Därefter existerar inget annat.
– När de ska till mamman eller pappan över helgen är paddan med i ryggsäcken och även då är det knappt att de hinner säga hejdå.
– De små blir beroende på bara några sekunder eller så. Och om vuxna, av någon anledning, ska ta ifrån ungarna paddan blir de ju skitarga. Mitt ena barnbarn kastar saker kring sig när han inte får ha sin. Det är ledsamt att se för oss, den generationen som inte har haft barn som vuxit upp med detta. Det är ju den här nya generationens barn som växer upp med telefoner och paddor.
– Unga missar ju så mycket av allt annat roligt som man kan göra. Jag tycker att mina barnbarn leker mycket. Men när deras föräldrar sa att de skulle skaffa paddor till kidsen sa jag från början att det tycker jag inte är en bra idé. Nu får de ju kämpa om de ska lyckas ta paddorna ur händerna på ungarna. Jag tror att de tycker att jag är jobbig men min dotter har blivit lite bättre nu när hon själv ser att paddorna inte är något vidare bra.
– Vi märker av detta på skolan också, när eleverna jobbar med datorer. Vi hade ju dataundervisning en dag i veckan, du vet det ingår i läroplanen, att de ska lära sig om IT och så. Men på fritids bestämde vi oss för ganska många år sedan att nu tar vi bort det så vi slutade med detta. Orsaken var helt enkelt att eleverna inte kunde stänga av, de bara fortsatte och fortsatte och fortsatte så vi sa nej nu slutar vi med detta och då började vi leka mycket mer.
– Ja, det är skrämmande alltså, det är riktigt skrämmande. Små barn, deras hjärnor ska ändå ta in så mycket intryck från världen.
– Jag tycker att datorbruket är ett fördärv. Jo, jag vet att många säger att man måste kunna behärska datorer för att kunna jobba i framtiden. Ja, det kanske man måste, men man måste väl inte hålla på och sparka eller döda någon i paddan?
– Vi hade några barn på skolan med sån otrolig fantasi och de läste jättemycket böcker. På eftermiddagen, när de andra barnen började gå hem, då kunde de sitta i soffan här och bara sluka i sig böcker. Efter ett tag kom det fram att de inte hade någon tv. De hade sådan otrolig fantasi de där barnen när de lekte!