Det är inte så ofta som Torslanda-Öckerötidningen publicerar en artikel under vinjetten ”Nyhetsanalys”. Men i mars 2022 gjorde vi det.
Den 3 mars hade Öckerö kommun, Göteborgs Stad, Trafikverket och Västra Götalandsregionen skrivit under en tioårig färdplan med inriktningen att insatser för hållbart resande inom befintligt vägnät skulle lösa trafikbekymren mellan Öckerö och sydvästra Torslanda. Västtrafik och Göteborgsregionen (GR) var också med på ett hörn.
Att för egen del ”tycka” i tidningen har aldrig känts så vettigt, när jag i min roll som allmänreporter ska försöka vara så objektiv som möjligt i alla övriga artiklar. Det är huvudanledningen till att ledarna i stor utsträckning bytt namn till krönikor på den här platsen i tidningen.
Men i mars 2022 gjorde jag ändå ett försök till en nyhetsanalys. Jag försökte hålla tyckandet till ett minimum då också – men det kändes som att det behövdes någon form av analys och lägesrapport av något – BROFRÅGAN – som pågått så länge och som hade varit både snårigt, infekterat och komplext.
Nyhetsanalysen fick få om några reaktioner. Vilket både var lite av en besvikelse (eftersom jag var rätt nöjd med den), men i ärlighetens namn i huvudsak en lättnad. Jag var, för att vara helt transparant, heligt trött på att bli utskälld i telefonsamtal, via e-mail och i sociala medier, för att jag exempelvis rapporterat om vad olika statligt finansierade undersökningar hade kommit fram till.
Så många ”intressen” hade under flera år i många fall känt sig berättigade till artiklar i tidningen som skulle föra fram just deras budskap.
Nyhetsanalysen avslutades med orden:
”Då återstår det att se om Kraftfulla Åtgärder för att Främja Resvanemönster i en Hållbar Riktning kan få önskade effekter för en minskad trängsel genom minskad bilism. Det får Tidningen all anledning att återkomma till när de värdeladdade orden har blivit verklighet och konkreta insatser implementerats. Just nu har få faktiska åtgärder när det gäller hur kollektivtrafiken ska förbättras lagts fram.”
Den 6 februari i år kommer tjänstepersoner från Öckerö, Göteborg, Trafikverket, VGR, GR och Västtrafik att presentera knappt tre års uppföljningsmaterial för politikerna som skrev under överenskommelsen.
Vi, eller jag, vet ingenting om vad presentationen innehåller i dagsläget. Korten hålls fortsatt tätt intill bröstet. Men det är förstås helt i sin ordning att ”politiken” får sammanfattningen på ett möte och inte läser om det inför, i media.
Kanske kommer konkreta förslag om kollektivtrafiken att presenteras. Det vågar inte jag spekulera i.
Men min magkänsla är att trafik- och kösituationen längs Hjuviksvägen åtminstone inte har förvärrats (sedan maxantalet färjor sattes in) jämfört med när utredningarna gjordes. Kanske är det gott nog. Eller kanske hamnar kommunikationerna mellan Öckerö och Göteborg åter på tapeten, efter att närmast ha legat i dvala i några år, med allt det innebär av politiska utspel och engagerade invånare.