Ärlighet varar längst. Det är inte alltid som de här orden på den här platsen i tidningen signerad undertecknad väcker alltför mycket engagemang när de delas på våra sociala medier. Den senaste krönikan som publicerades för två veckor sedan, som handlade om att stötta det småskaligt lokala om man vill ha det småskaligt lokala kvar, var dock inte en krönika som gick spårlöst förbi.
Men ska jag fortsätta att vara ärlig förvånade faktiskt det mig lite grann. Jag har skrivit ”ungefär” den krönikan/ledaren flera gånger tidigare i Torslanda-Öckerötidningen, utan att den väckt särskilt mycket uppståndelse. Faktum är att när jag var färdig med den, tänkte jag: ”Kan jag verkligen skriva om det här – igen?”
Jag vet inte om det var timingen som gjorde att den slog an en sträng. I februari 2024 har vi alla först genomgått en utmattande pandemi och därefter turbulenta ekonomiska tider med bland annat inflation, högre priser och högre räntor. Alla har vi märkt av att vår disponibla inkomst har sjunkit på grund av inflationen.
De små företagen får det ännu svårare än vad de redan hade det när vi konsumenter tvingas bli snålare. Det är en självklarhet, men kanske inte något som alla tänker på så länge tiderna är goda – eller förhållandevis goda.
Sedan min förra krönika publicerades har vi på Tidningen skickat ut en enkät till ett antal företag av skiftande storlek (dock inga riktigt stora) i vårt utgivningsområde och ställt några frågor om hur de påverkats post pandemin – och i synnerhet under det senaste året.
Vi tänkte oss helt enkelt att synliggöra de problem som företagen brottas med när tiderna är tuffa. Så att fler invånare väljer att stötta de lokala aktörerna.
I fredags gick deadline om att svara på enkäten ut. Att vi trots påminnelsemail bara fick in ett enda svar, beror till absolut största del på oss som journalister och att vi inte lagt tillräckligt mycket energi på det, och inte på de företag vi har mailat till. Så följande skrivs inte i en anklagande ton.
Det kan finnas ytterligare anledningar till att vi inte fått in några svar.
Vissa kan helt enkelt ha missat mailet då det i huvudsak rör sig små företag med få anställda med massor av saker att stå i.
Andra tänker kanske att det måste vara negativt att prata med media om det är så att det går dåligt, eller åtminstone sämre än innan, för företaget.
Ytterligare några kanske inte ser nyttan över huvud taget och struntar i sin lokaltidning då de har viktigare saker för sig.
Oavsett anledning till att vi inte fått in svaren på frågorna är det synd, om än som sagt förståeligt.
Många läsare vill läsa om det hyperlokala och en vass marknadsförare inser att man i en artikel dels får publicitet man inte kan köpa eller annonsera om, och att man kan vända det negativa till något hoppfullt om man uttrycker sig på rätt sätt.
Åtminstone når man garanterat ut till nya människor som inte vet om att man finns. För så är det, så länge företaget inte heter till exempel Volvo Cars.
Men det är lätt att bli så hemmablind, eller internaliserad för att använda ett fint ord, att man tror att alla känner till ens verksamhet. Och det gäller förstås även oss på Torslanda-Öckerötidningen.