Ikommentarsfälten till inlägg och artiklar online, publicerade av myndigheter, företag, tidningar och andra aktörer, råder ofta djungelns lag. Kommentarstrådar är lianer där internets Tarzan, Jane och Cheeta svingar sig mellan ämnen och argument.
Här följer en liten guide till fyra vanliga arter, eller kommenterare, som trivs särskilt bra i informationsdjungeln, ju hetare och snårigare det blir. Ibland överlappar kategorierna med varandra. Vissa kommenterare kan också vara medlemmar av fler än en kategori. En sak de alla har gemensamt är att de gärna skriver långa haranger i versaler för ytterligare emfas.
Konfliktsökaren älskar internet. Det har givit honom eller henne en helt ny hobby. Att kivas med främmande människor – men utan obehaget det innebär att behöva göra det öga mot öga. I stället kan favoritaktiviteten bedrivas i mysbyxor i hemmets trygga vrå bakom en skärm. Konfliktsökaren uttrycker sig gärna generaliserande och med breda penseldrag. Argument plockas isär med hjälp av, vad som kan tyckas vara, irrelevanta aspekter som till exempel en meningsmotståndares yrke, kön eller favoritfotbollslag, eller så tillskriver man helt enkelt sin antagonist epitet som man ogillar, men inte vet något om huruvida den andra personen verkligen bekänner sig till eller sympatiserar med.
Konfliktsökaren missförstår gärna sina meningsmotståndare med flit – eftersom det ger upphov till fler spännande konflikter.
Favoritfras: ”Jag struntar i om det är falskt, det är för jävligt ändå!”
Favoritemoji: Gråtskrattansiktet
Den här kategorin behöver bara läsa rubriken och titta på en eventuell bild för att skrida till verket och tala om för alla andra läsare, samt avsändaren av inlägget, hur det EGENTLIGEN ligger till. Ofta ställer Experten retoriska frågor som de generöst nog har svaret på själva. Lika ofta ställer de indignerade frågor som oftast ges svar i ursprungsinlägget. Problemet är att Experten inte har bemödat sig läsa texten eftersom de redan vet precis allt om ämnet i fråga. Experten hemfaller helst till så kallad anekdotisk bevisföring, vilket presenteras som odiskutabel fakta. Alla som är av en annan åsikt, eller har exempel på att det de hävdar inte alltid stämmer, är känslostyrda.
Experterna missuppfattar ofta sina meningsmotståndare – eftersom de redan har bestämt sig för vad den andre tycker och tror, inte vad de verkligen skriver.
Favoritfras: ”Det vet man ju hur det är med det.”
Favoritemoji: Argt ansikte
Förtydligaren är en person som ofta rider ut i försvar för det som faktiskt står i ett inlägg. Inte sällan försöker Förtydligaren pedagogiskt lugna ner hätsk stämning genom att kontextualisera och nyansera. Något som fungerar illa på sociala medier, som är styrda av snabba magkänslereaktioner och affekt.
Förtydligarens tålamod tryter dock aldrig. Timmar kan ägnas åt att diskutera de mest triviala aspekter i en text. På det sättet liknar Förtydligaren Konfliktsökaren, även om deras mål är diametralt motsatta.
Förtydligarna tänker att de alltid bara är en enda egen kommentar ifrån att få meningsmotståndaren att inta en mer pragmatisk hållning i en fråga. Något de, med allra största sannolikhet, aldrig kommer att lyckas med.
Favoritfras: ”Kvalitetsgranskade och referentbedömda studier visar, och en samlad forskarkår hävdar, att…”
Favoritemoji: Handhjärtat
Den här kategorin utgörs av personer som inte bara uppmärksammar stavfel, utan reagerar så till den milda grad på dem att de måste föra fram dem i ljuset – eller snarare – binda dem vid skampålen. Enligt den här gruppen tycks all relevans i en text fullkomligt raseras om ett ord stavas eller används fel – i synnerhet om det sker flera gånger.
Språkpolisen har inga direkta meningsmotståndare. Bara människor som rycker på axlarna och tänker: ”Var det DET den personen tog med sig från den där texten!?”
Favoritfras: ”Är det ingen som korrekturläser något av det som läggs ut?”
Favoritemoji: Tumme ner