Av misstag dödförklarades Solveig Strandell av en läkare på Capio vårdcentral. – Jag är glad att jag lever, ler Solveig. FOTO: Pia Magnusson
Av misstag dödförklarades Solveig Strandell av en läkare på Capio vårdcentral. – Jag är glad att jag lever, ler Solveig. FOTO: Pia Magnusson

Läkare dödförklarade 95-åriga Solveig av misstag

Livs levande 95-åriga Solveig dödförklarades av misstag av sin läkare. Nu kan hon varken använda bankkort att handla mat för eller mobilt bankID. I stort sett har hela hennes liv satts på paus.
– Det ställer till ett väldigt elände, berättar en förtvivlad Solveig för Torslanda-Öckerötidningen.

Solveig Strandell vet mer än de flesta om hur det är att ha blivit felaktigt dödförklarad. När telefonen ringde hos äldsta sonen Ralph, var det en person från vårdplaneringen som ringde i andra änden av luren. De hade tagit emot ett dödsbesked på hans mamma och tyckte det var märkligt eftersom personen själv pratat med Solveig bara dagar innan.

– När min bror ringde mig och berättade att mamma dödförklarats var det första jag fick göra att ringa skatteverket för att förklara att mamma lever, berättar Solveigs yngste son Thorild.

Skatteverket informerade att endast vårdcentralen, i detta fallet Capio vårdcentral i Torslanda, kunde åtgärda problemet. Thorild fick tag på Capio vårdcentrals verksamhetschef Emma Eggertsen som var både förstående och tyckte det var tråkigt att situationen blivit som den blivit. Förklaringen var att läkaren rapporterat in fel person som död. Läkaren hade blandat ihop Solveig med ett faktiskt dödsfall på äldreboendet på Solängsvägen tidigare samma dag. Solveig upplevde läkarbesöket den dagen precis som vanligt.

– Ingenting verkade konstigt. Vi satt här och pratade och han tyckte allt var bra med mig. Men sen har han tryckt på någon knapp och dödförklarat mig.

Solveig, som inte kan beskrivas på något annat sätt än en pigg 95-åring, tycker både om att baka och brukar spendera sina dagar med att träffas och prata med folk. Varje dag umgås hon med flera av dem som bor i samma hus.

– Vi träffas i gången när Träffpunkten är stängd, även under pandemin. Det är mycket värt ska jag säga, berättar hon.

Grät och grät
Beskedet om dödförklaringen har satt sina spår. Till en början kunde Solveig ta situationen relativt bra. Men när hon en dag fick ett brev om att hennes pojkar kunde ta ut hennes kvarlåtenskap höll hon på att dö på riktigt.

– Det snurrade i huvudet och magen. Benen bar mig inte längre.

Som tur var hade hon nära till sängen där hon snabbt kunde lägga sig ner.

Jag grät och grät och det var ingen stillsam gråt.

Solveig Strandell

– Det kändes som att jag skulle gå bort. Det brevet var det som jag tyckte var hemskast av alltihopa. Jag grät och grät och det var ingen stillsam gråt. Sen somnade jag mitt i alltihop, berättar Solveig.

Samtidigt befann sig Solveigs båda söner i en nästan hjälplös situation. De klarade av att hålla lugnet och hjälpa till så mycket det bara gick, men när Thorild fick höra om mammans förtvivlan över brevet, då brast det.

– Mamma tog det ganska bra i början men när hon blev ledsen, ja, då blev jag förbannad. Konsekvenserna för detta är både emotionella och praktiska. Jag var jätterädd att mammas lägenhet skulle lämnas över till någon annan helt plötsligt, berättar Thorild.

Det var inte bara myndigheter som nåddes av dödsbudet och började stänga ner tjänster för Solveig. Även kyrkan fick ett dödsbud, eftersom kyrkan brukar be för den avlidne i gudstjänsten. En av Solveigs barnbarn nåddes av kondoleanser från kyrkan.

Ingenting fungerar
På grund av dödförklaringen har i stort sett hela Solveigs liv satts på paus. Banken har spärrat hennes kort vilket gör att det inte går att handla någon mat eller ta ut pengar och hon kan inte använda mobilt bankID.

– Banken gjorde ett fenomenalt jobb, men efter tre timmars försök att ordna upp detta gav de upp, berättar Solveig.

Till sin hjälp för att få vardagen att gå ihop och överhuvudtaget fungera har båda sönerna, Ralph och Thorild, ställt upp för sin mamma. Det handlar om allt ifrån kontakt med myndigheter och banker till att handla mat. Men allt tar otroligt mycket längre tid än vanligt, vilket stör Solveig.

– Att allt ska ta så lång tid! Det är besvärligt. Pojkarna får göra så mycket nu.

Sonen Ralph har fått beställa nytt personbevis men hennes körkort fungerar fortfarande som id-handling. TV’n fungerar också.

– Ja, den tillhör ju dödsboet, avslutar Solveig.

 

Solveig dödförklarades – Vårdchefen skyller på stafettläkare

Efter att Solveig Strandell berättat för oss på Torslanda-Öckerötidningen om hennes upplevelser kring att blivit felaktig dödförklarad vände vi oss till Capio Vårdcentral, dit läkaren som dödförklarat Solveig tillhör. Verksamhetschef Emma Eggertsen svarade via mail.

Hur gick detta till? Hur kan en läkare dödförklara en livs levande person?

Samma dag som detta inträffade hade läkaren haft rond på äldreboende på förmiddagen samt haft ett hembesök efter detta på eftermiddagen och skulle utfärda ett dödsbevis gällande äldreboendet när hen kom tillbaka till vårdcentralen. Tyvärr har hen blandat ihop dessa personer när dödsbevis skulle skrivas då personerna haft liknande namn. Läkaren som är en inhyrd konsult har medgett att hen dagen var stressad och var inte tillräckligt uppmärksam och att hen missat kontroll av personnummer.

 Har ni inga kontroller eller för protokoll som måste följas när någon dödförklaras? Självklart har vi det. Vid varje dödsfall i Sverige ska ett dödsbevis och ett dödsorsaksintyg fyllas i av läkare. Dödsbeviset ska lämnas till Skatteverket och dödsorsaksintyget ska skickas till Socialstyrelsen. Capio följer självklart dessa riktlinjer och rutiner. Vår rutin är att alltid kontrollera personnummer men tyvärr i detta fall har det ändå missats.

Upptäckte ni själva att ni gjort något fel? Eller var det sonen som kontaktade er?

Det var sonen som kontaktade oss och då agerade vi direkt och inom ett dygn från att sonen kontaktade oss var informationen till Skatteverket korrigerad. Dock blir det mycket merarbete för anhöriga att återaktivera allt exempelvis bankkort och pension med mera vilket naturligtvis är tidskrävande.

Vad gör ni på Capio för att hjälpa Solveig nu?

Vi har haft ett möte med sonen, pratat med Solveig och rättat till det så fort det gått. Vi har bett om ursäkt och den berörda läkaren har personligen ringt anhöriga och bett om ursäkt. Vi har upprättat en avvikelse som ska utredas och följer vårt avvikelserapporteringssystem för att detta ej ska upprepas. Jag har efter tre veckor åter kontaktat sonen för att se hur mamma mår och om det finns något mer vi kan hjälpa till med. Vi beklagar verkligen det inträffade och förstår att detta måste varit en väldigt olustig situation för Solveig och hennes anhöriga och ber verkligen om ursäkt för detta och allt merarbete detta också skapade för anhöriga i efterhand. Vi ska självklart se till att detta inte upprepas.

Har ni anmält misstaget till IVO?

Nej.

Mer från torslanda

IK Zenith segrare i derbyt mot IFK Björkö

Första målchansen i matchen får Björkö i 7e minuten då…

Röd Express får fler avgångar

I somras beslutade Västtrafiks styrelse om en ny trafikplan för…

Skolvägarnas trygghet och bullerfrågor i fokus

Samrådet för Torslanda tvärförbindelse är i full gång och pågår…

Två suveräna Kville-löpare till EM i ultralöpning

Ultradistanslöpning har fått en explosionsartad tillväxt de senaste åren i…

Senaste nytt

Sverige, vi har inte ett resultat riktigt än

När jag skriver de här raderna svävar fortfarande det politiska…

IK Zenith segrare i derbyt mot IFK Björkö

Första målchansen i matchen får Björkö i 7e minuten då…

Volvo Lastvagnar påbörjar produktion av eldrivna lastbilar

I Tuvefabriken kommer nu världens första serietillverkade eldrivna lastbilar börja…

Röd Express får fler avgångar

I somras beslutade Västtrafiks styrelse om en ny trafikplan för…

Skolvägarnas trygghet och bullerfrågor i fokus

Samrådet för Torslanda tvärförbindelse är i full gång och pågår…

50 nya tjänster till Arendal när Ecoride flyttar hem

Ecoride startade 2008 och finns idag i fyra olika länder.…

Maten dyrare – butiker höjer priserna

I Juli låg inflationen på 8,0%, ner från historiska 8,5%…

Inflationstakten ökar ytterligare

Inflationstakten enligt Konsumentprisindex med fast ränta (KPIF) var i augusti…

Soffliggeri – en aktiv handling

Jo, personligen tycker jag att man ska rösta. Men jag…

Två suveräna Kville-löpare till EM i ultralöpning

Ultradistanslöpning har fått en explosionsartad tillväxt de senaste åren i…