Kostnaderna för VA-arbetet stiger ytterligare

Kostnaden för omläggningarna av VA-ledningarna längs Kongahällavägen stiger ytterligare. Ny beräknad kostnad för projektet är 18 miljon kronor, nästan dubbelt så mycket som den ursprungliga budgeten som var satt till 9,85 miljoner kronor.

I ett tjänsteutlåtande som går upp till beslut på Kretslopp- och vattennämndens sammanträde på tisdag den 22 oktober (efter den här tidningens pressläggning) framkommer att kostnaderna för det VA-arbete som påbörjades våren 2018 och förväntades vara slutfört under hösten 2018 längs Kongahällavägen i höjd med Gånggriftsgatan, men fortfarande pågår, återigen blir dyrare än planerat. Så sent som i mitten av september i år rapporterade Torslanda-Öckerötidningen att den ursprungliga budgeten på knappt 10 miljoner kronor höjts till 15 miljoner kronor under våren. I det nya tjänsteutlåtandet, daterat den 3 oktober 2019, föreslås att Kretslopp- och vattennämnden beslutar att utgifterna för projektet nu ska få uppgå till 18 miljoner kronor.

Orsaker till fördyrningen

I tjänsteutlåtandet preciseras några orsaker till den ytterligare fördyrningen. Bland orsakerna framhålls den provisoriska väg som byggdes i juni i år bredvid den ordinarie vägen för att kunna gräva i Kongahällavägen. Från början var det tänkt att den inte skulle asfalteras för att hastigheterna skulle hållas nere. Det visade sig dock inte fungera då den tillfälliga vägen omgående blev uppkörd och gropig. Kostnaden för att asfaltera den tillfälliga vägen ingick inte i kalkylen från början.

Som en ytterligare orsak till extra kostnader anges att en del av sponten var tvungen att kapas och lämnas kvar i marken, då den satt så nära ledningarna att det fanns risk för sättningar om den drogs upp.

Det försenade ledningsarbetet var klart före semestern och i juli i år togs spill- och dagvattenledningarna i drift. Vattenledningarna kunde då inte kopplas in eftersom detta, tillsammans med provtryckning, klorering och provtagning är moment som utförs av förvaltningen av Kretslopp och vatten och inte entreprenören. Kretslopp och vattens resurser anges ha varit starkt begränsade under semestertid och schaktåterställning fick planeras om tidsmässigt vilket påverkat kostnaden negativt.

Svacka från spontdragning

Vidare upptäcktes en stor svacka i marken vid filmning av spillvattenledningen. Den hade troligtvis uppstått i samband med spontdragningen och ansågs vara ytterligare ett skäl med att avvakta med återställningen. Kostnaden för åtgärdandet av svackan beräknas till 200 000 kronor. Diskussion om kostnadsfördelning mellan Kretslopp och vatten och entreprenören pågår, enligt tjänsteutlåtandet.

Vidare skriver förvaltningen: ”Att arbetet drar ut på tiden medför inte bara högre kostnader i form av arbetstid, utan även för hyra av exempelvis bodar och containers, elskåp och framförallt trafikavstängningsmaterial.”

Förvaltningen för kretslopp och vatten konstaterar i tjänsteutlåtandet att man ”kommer dra lärdom från projektet och ta tillvara erfarenheter och föra dem vidare i organisationen.”

Man konstaterar också att den långa byggtiden har medfört irritation hos både trafikanter och boende i området.

Någon ny planerad färdigställandetid anges inte i tjänsteutlåtandet.

Mer från torslanda

Så ser kommunpolitikerna på utredningsalternativen

Utredningsalternativ 2 (UA2) undersöker möjligheterna att utöka dagens trafiksystem, främst väg 155 genom Hjuvik och färjetrafiken, så att den kan…

”Detta är vårt liv…”

Vi träffas strax efter lunchtid i Kalimeras lokaler i Torslanda. Bugra och Nalan har drivit Kalimera restaurang i cirka 4…

Filmfest i det fria

Mycket har hänt sedan föreningen Lustfyllt Torslanda drog igång sin verksamhet. De har arrangerat konserter, tagit hit kända artister, hållit…

Väglänk som underlättar godstransporter

Vägplanen för Halvors länk omfattar att bygga 1,3 km ny väg och gång- och cykelbana som länkar ihop Hisingsleden med…


Senaste nytt

Så ser kommunpolitikerna på utredningsalternativen

Utredningsalternativ 2 (UA2) undersöker möjligheterna att utöka dagens trafiksystem, främst väg 155 genom Hjuvik och färjetrafiken, så att den kan…

”Detta är vårt liv…”

Vi träffas strax efter lunchtid i Kalimeras lokaler i Torslanda. Bugra och Nalan har drivit Kalimera restaurang i cirka 4…

Filmfest i det fria

Mycket har hänt sedan föreningen Lustfyllt Torslanda drog igång sin verksamhet. De har arrangerat konserter, tagit hit kända artister, hållit…

Väglänk som underlättar godstransporter

Vägplanen för Halvors länk omfattar att bygga 1,3 km ny väg och gång- och cykelbana som länkar ihop Hisingsleden med…

Melankolisk livsglädje när Victor Leksell fullängdsdebuterar

Recension: I förra veckan släpptes Torslandasonen Victor Leksells debutalbum ”Fånga mig när jag faller”. 23-åringen från Torslanda har sedan han…

Bakslag för vinterbadare i Sillvik

Som Torslanda-Öckerötidningen tidigare har rapporterat om så har ett så kallat Göteborgsförslag om en vinteröppen bastu i Sillvik kommit i…

Fyra förslag för fast förbindelse presenterade

Torslanda-Öckerötidningen har tagit del av delar av det utredningsmaterial från Trafikverket och WSP som de båda kommunernas presidier informerades om…

Vad är Torslandas själ?

Platser finns det gott om att minnas. Tyvärr finns inte alla platser kvar idag. Fornlämningarna finns till viss del kvar,…

Missförhållanden vid musselodlingar

Hönöbon Paul ”Palle” Hultsbo är ordförande i Divers Against Ghost Nets, en sammanslutning av dykare som verkar för miljövård i…

”Trivs man går det alltid bra”

Vi träffas på hennes kontor på Nordlyckeskolan. På vägen dit möter jag två av eleverna på skolan. Båda ler och…