Kommunstyrelsens presidium träffade Ja till bro-grupp

I förra veckan träffade Öckerö kommunstyrelses presidium, bestående av Jan Utbult (KD), Jennie Wernäng (M) och Maria Brauer (S), representanter för Ja till bro-gruppen för att diskutera kommunens ställningstagande i brofrågan.  

Det var efter ett möte med Nej till bro-gruppen tidigare i höstas som politikerna i Öckerö kommun gick ut med att de ville skjuta fram beslutet om en fast förbindelse mellan Öckerö kommun och Göteborgs Stad till år 2035. Som en reaktion på det bildades Brobyggarpartiet, vars ambition är att ställa upp i kommunvalet till Öckerö nästa år (vilket Torslanda-Öckerötidningen skrev om 211113.) Broförespråkarna ville också ha ett möte med presidiet. Det mötet ägde rum i tisdags i förra veckan.

Trots meningsskiljaktigheterna i huvudämnet såg kommunstyrelsens ordförande, Jan Utbult (KD), positivt på mötet.

– Det var trevligt och informativt. Vi hade ett gott samtalsklimat där det kom fram att vi delar en del synpunkter och vissa argument med Ja till bro-gruppen. Det viktiga jag ser är att oavsett vilken väg kommunen går, så måste vi få biltrafiken att minska, säger han.

Det viktiga jag ser är att oavsett vilken väg kommunen går, så måste vi få biltrafiken att minska.

Jan Utbult

Kommunen förespråkar en tvåstegslösning utifrån alternativet UA3 Ljusblå i Trafikverkets ÅVS för väg 155 som den bästa vägen att gå. Fokus ska ligga på att först bygga ut Hjuviksvägen, sedan får ett beslut om en eventuell bro tas, om det behövs, omkring 2035. Brobyggarpartiet är även de positivt inställda till UA3 Ljusblå-alternativet, men menar att ett beslut om bro bör tas redan nu.

Om partierna kan komma att samarbeta i framtiden är dock inget Jan Utbult vill sia om idag.

– Nej, det är för tidigt att svara på. Men det är bra att vi i Sverige kan starta partier. Det är en av demokratins grundpelare och något vi måste vara rädda om. Vi ska vara stolta över möjligheten att medborgarna kan engagera och organisera sig och Brobyggarpartiet har gjort det på helt rätt sätt.

I Torslanda-Öckerötidningen 211113 beskrev Johan Lander, Brobyggarpartiets talesperson, hur han kontaktats av företrädare för fyra andra partier i Öckerös kommunfullmäktige som inte vågar uttrycka sin positiva inställning till en fast förbindelse. Har du någon kommentar till det? 

– Det är inget som jag känner igen. Jag upplever att de medlemmar i Kristdemokraterna i Öckerö som är för en bro vågar säga sin mening, och min upplevelse är att det är likadant i de andra partierna. Skulle det trots allt finnas medlemmar eller ledamöter som inte vågar säga sin mening är det inget som jag känner till. Vi värnar om en öppen och bra dialog där alla åsikter ska kunna diskuteras.

Bra företagsklimat ännu bättre
Johan Lander, boende i Göteborg med en fastighet på Knippla, deltog vid sammanträdet som representant för Ja till bro- gruppen.

– Vi var inte överens om allt, men det var en bra dialog, säger han.

Med sig till mötet hade Ja till bro-gruppen ett dokument där man listade elva huvudargument för en framtida fast förbindelse mellan Öckerö och Hisingen. Argumenten rör bland annat minskad restid för bilar och kollektivtrafik, något som är samhällsekonomiskt lönsamt, enligt Trafikverkets utredning. Man nämner även risken med fortsatt avbefolkning. I dokumentationen beskrivs befolkningsutvecklingen de senaste 25 åren på Knippla som är utan bro, jämfört med Fotö som fått en bro till Hönö. På Knippla har befolkningen minskat från cirka 600 till 300, medan den under samma tidsperiod ökat från ungefär 300 personer till cirka 600 personer på Fotö.

I ett av de egna argumenten nämner man att goda kommunikationer leder till ökad turism, vilket i sin tur innebär ökade skatteintäkter och bra underlag för både nya och befintliga företagare. I Svenskt Näringslivs senaste undersökning placerade sig dock Öckerö på plats 17 av landets 290 kommuner när det gäller positivt näringslivsklimat (något Tidningen rapporterade om 211002.)

Johan Lander anser dock att Öckerös företagare hade fått ännu bättre förutsättningar med en fast förbindelse.

– Många på öarna anlitar lokala hantverkare, just på grund av de dåliga kommunikationerna. Något som kan vara positivt ur vissa aspekter, men som leder till högre priser och minskad konkurrens. Jag tror företagandet i stort hade gynnats av en bro. Inte minst när det kommer till turistnäringen. Det hade även underlättat transporterna för dagens lokala företag, säger Johan Lander.

“Viktigast att respektera folkviljan”
Jonas Andersson, Monica Brink och Karin Andersson är alla tre representanter för Nej till bro-gruppen. I ett mejl till Torslanda-Öckerötidningen formulerar de att det är en självklarhet att kommunens beslutsfattare ska ha en dialog med kommuninvånarna.

”Det är otroligt viktigt för att kunna bilda sig en uppfattning kring vilka åsikter och funderingar som finns där”, skriver de angående presidiets möte med Ja till bro-gruppen.

Samtidigt ser Nej till bro-gruppen att det viktigaste i sammanhanget är att respektera folkviljan, då två folkomröstningar i början av 2000-talet har visat att en majoritet är emot bro i Öckerö kommun och att Väg 155, som är den enda vägen ut till kommunen, inte har en etablerad plan b vid ett tillbud. De menar även att synen på själva grundproblemet, köerna till färjan i stort sett bara är ett problem på sommaren. Att ta vara på kommunens havsnära resurser och värna om naturvärdena på öarna, är minst lika viktigt anser gruppen. Dessutom argumenterar gruppen för att färjan i framtiden kan köras på smartare drivmedel.

I mejlet till Torslanda-Öckerötidningen fortsätter Nej till bro-gruppen:

”Det handlar inte minst om att även våra ungdomar är negativa till en bro. De är vår framtid och vi bör lyssna på dem. Men argumenten tar inte slut där. Ingen vet hur framtidens resvanor ser ut. Att vi har en färja idag är även en naturlig barriär när det kommer till brottsbekämpning. För oss handlar det om livskvalitet. Det är inte bara en fråga om att ta sig från punkt a till punkt b. Vi vill leva också. Och vi tror att om man ska ha en sammanhållen och fungerande kommun där alla tio öar ska få möjlighet att vara levande – ja, då tror inte vi att en fast förbindelse till Göteborg är vägen till det.”

Läs mer: Nystartat parti vill se bro till Öckerö

Läs mer: Beskedet: Inget beslut om bro innan 2035

Läs mer: Brofrågan blir fråga för riksdagen

Mer från öckerö kommun

Elfel trolig orsak till Knippla-brand

Enligt polisen är det troligt att ett elfel i Coops…

Buröfärjan blir eldriven – tidtabell påverkas

I september förra året rapporterade vi på Torslanda-Öckerötidningen att den…

Så sluter kommunen upp efter branden på Källö-Knippla

Mitt i en hektisk valrörelse brann det på Källö-Knippla. Lägenheter,…

Källö-Knipplas centrala hub och pulsåder totalförstörd i brand

Strax efter att sista kunderna gått för dagen började Vasile…

Senaste nytt

Sverige, vi har inte ett resultat riktigt än

När jag skriver de här raderna svävar fortfarande det politiska…

IK Zenith segrare i derbyt mot IFK Björkö

Första målchansen i matchen får Björkö i 7e minuten då…

Volvo Lastvagnar påbörjar produktion av eldrivna lastbilar

I Tuvefabriken kommer nu världens första serietillverkade eldrivna lastbilar börja…

Röd Express får fler avgångar

I somras beslutade Västtrafiks styrelse om en ny trafikplan för…

Skolvägarnas trygghet och bullerfrågor i fokus

Samrådet för Torslanda tvärförbindelse är i full gång och pågår…

50 nya tjänster till Arendal när Ecoride flyttar hem

Ecoride startade 2008 och finns idag i fyra olika länder.…

Maten dyrare – butiker höjer priserna

I Juli låg inflationen på 8,0%, ner från historiska 8,5%…

Inflationstakten ökar ytterligare

Inflationstakten enligt Konsumentprisindex med fast ränta (KPIF) var i augusti…

Soffliggeri – en aktiv handling

Jo, personligen tycker jag att man ska rösta. Men jag…

Två suveräna Kville-löpare till EM i ultralöpning

Ultradistanslöpning har fått en explosionsartad tillväxt de senaste åren i…