När ni läser det här har Torslanda-Öckerötidningen ett nummer kvar innan vi går på sommarledighet. Redaktionen är stängd och mellan vecka 28-31 kommer ingen tidning.
Vid den här tidpunkten varje år brukar det hända att jag reflekterar över vad som hänt under årets första halvår.
Vi kan väl, som vanligt, konstatera att flera av långkörarna till synes står still. Torslanda tvärförbindelses antagande förväntades att gå upp i stadsbyggnadsnämnden i maj (för att sedan även tas upp i kommunfullmäktige). Det har inte hänt. I en artikel längre fram i veckans tidning kan ni läsa om vad som gjort att beslutet sinkats och när detaljplanen förväntas gå upp i stadsbyggnadsnämnden.
Angående en annan långkörare, väg 155 och förbindelserna mellan Öckerö och Göteborg, konstaterade Trafikverkets regionala direktör Jörgen Einarsson, i en artikel i vår tidning i februari, att trafikflödet inte hade ökat sedan överenskommelsen fattades mellan Göteborgs Stad, Öckerö kommun, VGR, GR och Trafikverket i mars 2022. Det betyder att ”den kraftfulla satsningen” kan fortgå lika lågintensivt som under de första dryga tre åren. Trots de omfattande byggnadsplanerna i Öckerö kommun. Att få en inblick i de uppföljningsmöten som hålls har visat sig vara ”komplicerat” för en redaktion av Torslanda-Öckerötidningens storlek och tyngd…
Vad har då hänt? Jo, Svart Express har blivit linje 29 och fått tio nya hållplatser och en ny ändhållplats vid Nils Ericsonsterminalen. Det beskedet har fått många Björlanda- och Torslandabor att reagera negativt. Det tog inte lång tid för Västtrafiks beräkningar om en extra restid på fem minuter att spricka – trots att ändringen infördes precis när alla gymnasieelever gått på sommarlov med färre passagerare än normalt som följd.
Arbetet kring Centralstationen i Göteborg ställer till det – möjligen är det därmed tillfälligt, men det hade inte varit jättesvårt att förutse att det skulle leda till förseningar.
När det gäller linje 29 så är linjen, eller snarare de extra tio stoppen mellan Skra Bro och Hjalmar Brantingsplatsen, enligt Västtrafik efterlängtad av boende i Helgered och Tolered. Sedan finns det förstås människor i Torslanda som åker till exempelvis Länsmansgården som gynnas av de nya stoppen, men tittar man på majoriteten av Torslanda- och Björlandabornas reaktioner är det tydligt att linje 29:s införande är impopulärt.
Kanske vänjer sig kollektivtrafikresenärerna till slut, eller kanske gör de slag i ”hoten” om att börja ta bilen i stället? Det får framtiden utvisa. Det blir intressant att se konsekvenserna när arbeten och skolor drar i gång igen efter sommaren.