Än dansar de gamla damerna i vinden

Att ta hand om vårt maritima arv är en angelägen men svår uppgift. Framförallt krävs en herkulisk arbetsinsats och stora summor pengar måste ständigt fram om inte hela lasset ska stjälpa. Ren och skär entusiasm räcker tyvärr inte alltid – de båtar som tas om hand av ideella föreningar överlever i snitt endast 10 år.

Fartygsägarnas engagemang är mycket viktigt. Tack vare deras insatser syns och brukas många intressanta flytetyg längs landets kuster varje sommar. Själv är jag passiv medlem i föreningen som äger fiskebåten LL 667 Asta. Asta byggdes 1916 för Oscar Frönell i Hönö Klåva och är landets äldsta fiskebåt med rodret på ryggen. Jag vet därför att de aktiva medlemmarna ständigt kämpar mot tidens gnagande tand och att föreningen årligen lägger hundratusentals kronor på hennes underhåll. Medel som fås från olika fonder och bidrag.

Kul då att läsa att Sjöhistoriska museet nu fördelar 500 000 kronor i restaureringsbidrag till sex kulturhistoriskt bevaransvärda fartyg. Däremot är naturligtvis summan inte mycket mer än symbolisk.

Totalt inkom 28 ansökningar om ekonomiskt stöd till ett sammanlagt belopp av över 3 miljoner kronor. I år fördelas bidraget till fyra skolsegelfartyg och två ångfartyg. Stödet täcker bara en liten del av de verkliga kostnaderna för att bevara och underhålla kulturhistoriskt värdefulla fartyg men är ändå angeläget.
– Vi vet att ägarna till fartygen tar ett stort ansvar för detta viktiga kulturarv. Vi hoppas att stödet från Sjöhistoriska museet kan bidra till att både upprätthålla landets historiska flotta och ses som en uppmuntran för gott arbete och värdefulla insatser, säger Mats Djurberg, museichef på Sjöhistoriska museet.
– De historiska fartygen är en förutsättning för att en levande sjöfartshistoria kan upplevas av många. Samtidigt är kostnaderna för att underhålla äldre fartyg stora. I år har det varit många akuta och omfattande åtgärder på träfartyg och mycket angelägna åtgärder på ångfartyg som varit aktuella. Både kunskap och traditionell teknik behöver värnas för framtiden, säger Karolina Matts, intendent på Sjöhistoriska museet.
Fartygsstödet har delats ut av Sjöhistoriska museet sedan 1991 och kan i första hand sökas av ägare till historiskt värdefulla fartyg. Alla fartyg som fått fartygsstöd i år är tillgängliga antingen som passagerarfartyg, museifartyg eller som skolsegelfartyg.
– Vi lägger särskild vikt vid om ett fartygs verksamhet är eller planeras bli tillgänglig för allmänheten. Syftet med detta är förstås att fartygens historia ska kunna upplevas av så många som möjligt, säger Karolina Matts.

Några av de fartyg som fått stöd finns i vår närhet, nämligen: Gratitude, Göteborg, som får 40 000 kronor till kostnader för arbetet med mast och toppstång samt tillhörande riggdetaljer. Segelfartyget Kvartsita, Fiskebäckskil, erhåller 100 000 kronor för att renovera däck och bordläggning. Segelfartyget Westkust, Orust, håvar in 115 000 kronor till kostnader för att renovera däck och skarndäck.

Därmed lär vi väl få se dessa tre älskliga gamla damer dansa i vinden i våra farvatten ännu en sommar.

Mer från ledare

Världens mest viktiga – minst viktiga – glädje

Det kan knappast ha undgått någon att Fotbolls-EM är i full gång. Det är ingen idé att skriva någonting om…

Händelser på och vid havet

En strålande högsommardag tar mina kompisar Gunnar och Åke segelbåten och styr ut på böljan den blå. Den enda skaffningen…

2001 – en medieodyssé

Iår är det 20 år sedan jag gick sista året på Journalisthögskolan. Jag tänker på det eftersom vi nyss haft…

Än dansar de gamla damerna i vinden

Att ta hand om vårt maritima arv är en angelägen men svår uppgift. Framförallt krävs en herkulisk arbetsinsats och stora…


Senaste nytt

En utveckling värt ett leende

Det är lätt att tro att världen bara blir sämre på alla möjliga sätt, men faktum är att när det…

Trafikverkets utredningsarbete snart klart

– Just nu pågår finputsningen av rapporten. Preliminärt släpper vi den den 28 juni. I rapporten kommer vi att presentera…

Spara på vattnet helgen

Om du ska använda mycket vatten, så gör det innan fredag 18 juni klockan tolv. Från det klockslaget och under…

Anton Kyldahl satsar på musiken

Anton Kyldahl från Bohus-Björkö har alltid tyckt om att sjunga, och när han var yngre tog han sånglektioner i Torslanda.…

Ett annorlunda studentår

I omgångar har gymnasieeleverna fått studera heltid på distans, ibland en vecka i taget eller periodvis då lärare som varit…

Rekordmånga har skaffat hund under pandemin

Statistik från Jordbruksverket visar drygt 75 000 nyregistreringar av hundar i hela landet mellan april 2020 och mars 2021. Det är…

Målrik seriepremiär förr herrarna

Efter en jämn början var det Astrio, som skapade den första farligheten efter knappt fem minuter men skottet smet utanför…

45 år sedan ”rockmonstren” landade i Torslanda

Fredrik Solheim växte upp i ett hus på Noleredsvägen där flera andra barn och ungdomar också bodde. Musik var det…

Broalternativ samhällsekonomiskt lönsamt

Trafikverkets femte delrapport, den sista innan slutrapporten som förväntas bli klar i slutet av juni, syftar till att beskriva resultaten…

Volvo Cars Torslanda blir företagets första klimatneutrala bilfabrik

Det betyder att Torslanda blir den andra anläggningen i Volvo Cars nätverk av tillverkningsanläggningar som får denna status, efter att…