Fokus på omställning av resvanor – brobeslut får vänta

En kraftsamling med stort fokus på en omställning mot mer klimatsmarta resvanor de närmaste tio åren. Det ligger först i pipeline i den övergripande strategi och stegvisa process för förbättrade hållbara förbindelser mellan Öckerö och Göteborg som presenterades på en pressträff under torsdagseftermiddagen.

Öckerö - här genom Utbult (KD) och Göteborg genom Axel Josefson (M) är överrens om trafiken längst väg 155
Öckerö - här genom Utbult (KD) och Göteborg genom Axel Josefson (M) är överrens om trafiken längst väg 155

Under en pressträff på Hjuviks båtklubb på Lilla Varholmen den 3 mars presenterade Öckerö kommun, Göteborgs Stad, Västra Götalandsregionen och Trafikverket en överenskommelse för förbättrade förbindelser mellan Öckerö och Göteborg. Samtliga parter är nu överens om en övergripande strategi och en stegvis process för förbättrade hållbara förbindelser mellan de båda kommunerna bortom 2040.

I ett första steg kommer samtliga fyra parter att kraftsamla för att möjliggöra för en omställning till mer klimatsmarta resvanor. Här spelar kollektivtrafiken en nyckelroll. Exakt vilka åtgärder som planeras för kollektivtrafiken är inte klart, men det handlar om att öka bussarnas attraktivitet så att fler personer som kör ensamma i sina bilar i rusningstrafik väljer kollektivtrafiken i stället.

Enligt Patrik Benrick, senior utredningsledare på Trafikverket, är inga större åtgärder så som breddningar av väg 155 eller byggnation av exempelvis reversibla körfält eller kollektivtrafikfält aktuella i dagsläget – utan det handlar utöver försök att ändra resvanemönster om små trimningar av det befintliga transportsystemet.

– Det sätter press på oss som kommun. Vi behöver ta ansvar och se till att hålla nere trafiken och se över hur vi bygger nytt i kommunen. Det handlar om att fokusera på att minska biltrafiken. Märker vi 2032 att det inte gick att minska biltrafiken, eller åtminstone hålla nere den till dagens nivå, så får vi bita i det sura äpplet och inse att det kanske behövs en fast förbindelse, sa kommunstyrelsens ordförande Jan Utbult (KD).

Överenskommelsen innebär att beslut om den långsiktiga inriktningen behöver kunna fattas senast vid årsskiftet 2032-2033.

Den långsiktiga inriktningen kan, om det finns framtida behov, komma att gälla eventuella större och kapacitetshöjande åtgärder i befintlig sträckning för väg 155, som till exempel tunnel på Hisingssidan och en eventuell fast förbindelse mellan Hisingen och Öckerö. Även den långsiktiga inriktningen ska ha ett tydligt fokus på ökad konkurrenskraft för kollektivtrafiken vilket troligtvis innebär att kollektivtrafiken kan sammanstråla i ett och samma stråk.

Kommunstyrelsens ordförande i Göteborg Axel Josefson (M) sa under pressträffen att det överenskommelsen innebär att åtgärderna inom strategin kommer genomföras i samklang och i dialog med invånarna i de båda kommunerna. Han berättade också att hela Göteborgs kommunfullmäktige, precis som Öckerö kommunfullmäktige, ställde sig bakom överenskommelsen.

– Vi vill lyckas med transformationen mot ett mer hållbart resande. Det handlar också om att agera i enlighet med klimatomställningen som vi står inför, sa han.

Moderaterna i Göteborg har tidigare förespråkat en fast förbindelse till Öckerö. Sydvästra Torslanda är ett starkt moderatfäste där många är för en bro. Nu kommer inget beslut om bro tas på tio år. Hur tror du att dagens överenskommelse, och faktumet att brobeslutet skjuts upp, tas emot av Torslandabor som bor längs 155:an i Hjuvik?

Jag tror att det är viktigt att vi i det här läget har en färdplan som vi är överens om, där olika typer av långsiktiga lösningar såsom en fast förbindelse också finns med. Båda kommunerna säger ja till det om vi inte skulle nå den här omställningen av transportsektorn, sa Axel Josefson.

 

Det här är de fyra parterna överens om:

  1. Från och med 2022 och framåt, genomföra en kraftfull satsning på åtgärder för att, inom ramen för befintligt transportsystem, möjliggöra en tydlig och bestående omställning till mer hållbara resvanor i stråket.
  2. Gemensamt och över tid följa upp och utvärdera utvecklingen av trafiksituation och resvanor i stråket.
  3. På medellång sikt (2028-2032) identifiera och nå samsyn för genomförande av trimningsåtgärder på väg 155 på Hisingen, med fokus på framkomligheten för kollektiv- och blåljustrafiken.
  4. Inför ett samlat beslut om långsiktig inriktning, genomföra förberedande studier i syfte att skaffa beredskap för att kunna hantera behov av eventuella större kapacitetshöjande åtgärder i stråket bortom 2040.
  5. Inför ett samlat beslut om långsiktig inriktning, påbörja dialog och studier avseende finansieringsmöjligheter.
  6. Inför revideringen av den regionala och nationella planen för transportinfrastrukturen 2034-2045 kunna fatta ett samlat beslut avseende den långsiktiga inriktningen i stråket bortom 2040

Mer från allmänt

Slutövning för värnpliktiga i Göteborgs skärgård

Trots hårda sjö och byvindar som närmade sig stormstyrkor glider försvarets stridsbåt 90 lätt fram genom vattnet. För att visa…

Hon förbereder sig själv och andra inför en kris

Krislåda, klara dig själv en vecka, prepping och förberedelse. Senaste åren har beredskap seglat upp på agendan allt mer. När…

S kallsinniga inför SD-flirt

I GP-artikeln säger Jörgen Fogelklou bland annat: – Ett stort dilemma i Göteborg är att Socialdemokraterna är ganska bra. Och då vill…

Drastisk ökning av fästingburen TBE

Hittills har två fall av den fästingburna virussjukdomen TBE anmälts på Hisingen men inte i Torslanda. Stadsdelen Torslanda och Öckerö…


Senaste nytt

Snart invigs Björlandavallen

I mars förra året inleddes byggandet av friidrottsarenan Björlandavallen, även om projektet med att få till en arena i Björlanda…

Det vill Öckerös politiker göra för att komma till rätta med befolkningsutvecklingen

Invånarantalet minskar i Öckerö kommun och de boende blir allt äldre. Från 1970 till 2015 steg Öckerös befolkning från 8 478…

Sagovärld med Torslanda-touch

Det är släckt i taket i köket på Flygledarevägens DV, men på utställningen som täcker en stor del av rummet…

Fartyg backade in i fritidsbåtar i Björkö hamn

När fartyget M/S Eriksberg befann sig i Björkö hamn fredagen förra veckan skedde ett plötsligt spänningsfall i batteriet ombord, vilket…

Torslanda och Öckerö fortsatt attraktivt

Vi har haft en starkt uppåtgående marknad under hela corona-pandemin. Priserna har ökat och mycket har sålts på förhand. Det…

Närboende Mikael: ”En mardröm”

Under tisdagsförmiddagen startade en brand i industrilokaler i Högåsa Östra. Den kraftiga rökutvecklingen gjorde att räddningstjänsten fick skicka flera enheter…

Invigning av Göteborgs skärgårdsled

Tillställningen skedde intill Hönö färjeläge vid entréskylten för Göteborgs skärgårdsled. Peter Grönberg, VD Göteborg & Co; Fredrik Lindén, VD Turistrådet…

Vi återvinner som aldrig förr

Vi blir allt bättre på att återvinna. Eller i alla fall på att slänga mer sopor och skräp i våra…

Bok om Torslanda prisad

Torslanda-Öckerötidningens tidigare medarbetare och Björlanda-Torslanda Hembygdsförenings nuvarande ordförande, Urban Jansson, fick äran att motta priset för årets hembygdsbok 2021 på…

Avslut och upptakt för Världens Barn

Den lokala insamlingsorganisationen för Världens Barn i Öckerö kommun har haft kombinerad avslutning för 2021 års insamlingsarbete och upptakt på…