Fakta om fiberbygge på nordöarna

Innan det här året är slut kommer kommunens fastighetsbolag Öfab att ha byggt fibernät i hela kommunen på alla våra öar. Det var en enig fullmäktigeförsamling som fattade beslut om det år 2011, utifrån en strävan att Öckerö ska vara en modern kommun som kan erbjuda likvärdiga möjligheter för alla medborgare att ta del av en digital infrastruktur och därmed även uppfylla den nationella strategin om digitalisering.

Att bygga fibernät i skärgårdsmiljö fanns ingen tidigare erfarenhet av. Kommunen består av tio öar – alla med olika geologiska förutsättningar, varav hälften utan broförbindelser och två utan biltrafik. De kalkyler politikerna baserade sitt beslut på i ett inledningsskede vilade på stora förväntningar om lönsamhet, stor vilja hos medborgarna att ansluta sig och dessutom räknade man in ej ännu byggda fastigheter, bl a väldigt många bostäder i Öckerö Centrum.

Svårigheterna att uppfylla den förväntade anslutningsgraden visade sig ganska snart. Men eftersom optimismen om fibernät i kommunen var stor, har kommunfullmäktige vid fyra tillfällen beviljat ekonomisk kompensation mellan antal faktiskt anslutna hushåll och de förväntade. Även detta i total politisk enighet.

Av de nu nio byggda öarna har två blivit billigare än budgeterat medel och tre har blivit dyrare. När fiberkabel skulle läggas på våra nordöar visade det sig att markförhållandena var mycket svårare än förväntat. Detta skulle leda till kraftigt ökade kostnader orsakade av obrukbara återfyllnadsmassor, omläggning av rör, svårigheter i samförläggning med kommunen, upptäckt av en biotopallé vilket stoppade bygget under en lång tid, tjäle under en tid på grund av förseningen och avgrävda kablar på grund av att dessa var dåligt utmärkta. När vägarna skulle återbeläggas krävdes det mycket asfalt, vilket såklart även krävde dubbelt så många transporter och därmed fler arbetstimmar.

Problemet var att asfaltsarbetet utfördes av en underunderentreprenör. I projektet inträffade då en fördröjning av information om arbetets fortlöpande till Öckerö Nät. När Öfab nåddes av den första informationen om att kostnaderna för vägarbetena hade ökat rejält, avbröts samarbetet omedelbart med underunderentreprenören. Samarbetet avbröts inte för att några oegentligheter förelåg, utan därför att Öfab var mycket missnöjda med hur kommunikationen hade fungerat med den i branschen väl etablerade entreprenören.

När den första fakturan för det här arbete kom gjordes bedömningen att det inte fanns något underlag för att bestrida den. Kostnaderna var dessutom redan upparbetade. Gällande hur kommunikationen fungerat eller ej står ord mot ord. En eventuell tvist med entreprenören om kostnaderna hade kastat in Öfab i en rättslig tvist, vilken Öfab förmodligen hade förlorat. Dessutom hade fiberbygget riskerats att avbrytas, med följden att vägar för oviss framtid legat öppna i dagen, samt med risk för att ej kunna fortsätta fiberbygge på andra öar. Samt med stor risk för att inte uppfylla kommunfullmäktiges beslut från 2011 om att alla öar ska ha fiber innan slutet på 2020.

Fördyringen för fiberbygge på nordöarna hamnade på 32 miljoner. Det är mycket pengar. Kommunstyrelsen har initierat en uppföljning av vad som i detalj orsakade de kostnaderna, som ska ledas av tf. kommundirektör. Till grund för detta kommer man att ha den redovisning som på den tidigare ordföranden Annika Westh initiativ har tagits fram av VD. Detta för att medborgarna ska känna sig trygga i att allt gått rätt till.

Det har dessvärre insinuerats att Öfab har betalat för mycket, utan att det finns grund för det. Okunskap om bolagsekonomi har fört diskussionen i riktningen att de överskjutande kostnaderna jämfört med budget hade kunnat användas till att avhjälpa andra ekonomiska brister i kommunen.  Men Öfabs investeringsbudget ska inte sammanblandas med kommunens driftsbudget. En fördyring av en investering är inte en utebliven vinst. Att resonera i de banorna avslöjar även att man utgår från att Öfab har fått betala mer än det finns underlag för.

Fibernät är en framtidsinvestering som beräknas hålla i över 50 år. Det saknar övre tak för uppgradering och nya anslutningar kan ständigt göras. Det behövs inte många nya anslutningar för att Öckerö Nät ska gå med vinst.

Låt oss lyfta blicken över de höga kostnaderna vi har ställts inför på Källö-Knippla, Hyppeln och Rörö. Vi diskuterar idag hur vi ska öka kommunens intäkter. Alla är överens om att en förutsättning för det är att vi får fler skattebetalare till kommunen. För att få det måste Öckerö framstå som en attraktiv kommun att bo och leva i. Människor flyttar inte till en kommun som saknar de digitala förutsättningar som krävs för att kunna jobba på distans.

Framtidens vård kommer även att kräva digitala lösningar. Vi kan föreställa oss den kostnadsbesparing som görs om vårdpersonal bara behöver komma till en vårdtagare en av sju gånger, eftersom övervakning av till exempel mediciner kan ske digitalt. Det vi satsar idag kommer vi att ha igen under många år framöver.

Där de fysiska hindren är stora orsakade av havet och bergsknallarna måste de kompenseras med modern teknik. Uppdraget om att förbereda kommunen för framtiden gav kommunfullmäktige Öfab år 2011. Detta uppdrag ror vårt kommunala bolag nu i hamn.

/För Liberalerna  på Öckerö

Mer från insändare

Varför tar inte Trafikverket riskerna på allvar?

Efter artikeln om transporter av farligt gods i Torslanda-Öckerötidningen v.41…

Nej till bro – för klimatets skull

Sverige har undertecknat Parisavtalet som syftar till att begränsa temperaturhöjningen…

Vad är Torslandas själ?

Platser finns det gott om att minnas. Tyvärr finns inte…

Fakta om fiberbygge på nordöarna

Att bygga fibernät i skärgårdsmiljö fanns ingen tidigare erfarenhet av.…

Senaste nytt

Sverige, vi har inte ett resultat riktigt än

När jag skriver de här raderna svävar fortfarande det politiska…

IK Zenith segrare i derbyt mot IFK Björkö

Första målchansen i matchen får Björkö i 7e minuten då…

Volvo Lastvagnar påbörjar produktion av eldrivna lastbilar

I Tuvefabriken kommer nu världens första serietillverkade eldrivna lastbilar börja…

Röd Express får fler avgångar

I somras beslutade Västtrafiks styrelse om en ny trafikplan för…

Skolvägarnas trygghet och bullerfrågor i fokus

Samrådet för Torslanda tvärförbindelse är i full gång och pågår…

50 nya tjänster till Arendal när Ecoride flyttar hem

Ecoride startade 2008 och finns idag i fyra olika länder.…

Maten dyrare – butiker höjer priserna

I Juli låg inflationen på 8,0%, ner från historiska 8,5%…

Inflationstakten ökar ytterligare

Inflationstakten enligt Konsumentprisindex med fast ränta (KPIF) var i augusti…

Soffliggeri – en aktiv handling

Jo, personligen tycker jag att man ska rösta. Men jag…

Två suveräna Kville-löpare till EM i ultralöpning

Ultradistanslöpning har fått en explosionsartad tillväxt de senaste åren i…