Etapp tre i Skra Bro först i pipeline

Detaljplanen för etapp tre av bostäder vid Skra Bro befinner sig just nu i samrådsfasen. Etapp tre är den sydligaste av de tre etapperna och ligger i Kvisljungeby på östra sidan av Kongahällavägen ungefär i höjd med IK Zeniths Hovgården.

I onsdags i förra veckan hölls ett samrådsmöte i Stadsbyggnadskontorets lokaler i centrala Göteborg. Ett tjugotal intresserade, i många fall närboende Björlandabor, hade sökt sig till mötet där representanter från stadsbyggnadskontoret, trafikkontoret och exploatörer informerade om detaljplanen, men även tog emot frågor och synpunkter om projektet.

Man ville också ge en fördjupad bild av projektet, vars samrådstid pågår till och med den 10 maj i år, vilket även är sista dagen för allmänheten att skriftligen skicka in sina synpunkter.

Exploatörer och representanterna från stadsbyggnadskontoret och trafikkontoret placerade efter en kortare genomgång av projektet ut sig på tre olika stationer dit besökare kunde gå och ställa frågor och komma med synpunkter.

Hos stadsbyggnadskontoret diskuterades bland annat att det nu fler bostäder som planeras i etapp tre än vad som tidigare har kommunicerats. I augusti 2020 skrev Torslanda-Öckerötidningen om etapp tre av Skra Bro för första gången. Då (Torslanda-Öckerötidningen 200815) angavs ett preliminärt färdigställandedatum till april 2022. Projektet har alltså försenats då det nu i april 2022 befinner sig i samråd.

470 bostäder och förskola
2020 planerades 300 bostäder, i lägenheter och villor, i etapp tre. Antalet bostäder har i den befintliga detaljplanen växt till cirka 470 bostäder fördelat på både flerbostadshus och radhus. Även en förskola med sex avdelningar ingår i detaljplanen.

– Det är projektet är större än befarat.

Många som flyttat till Björlanda har gjort det för att det är lantligt. Den landskapsbilden kommer att ändras nu, sa en besökare som inte uppskattade att ytterligare bostäder tillkommit.

Planarkitekten Carl-Johan Carlsson bekräftade att landskapsbilden kommer att förändras och menade att byggande av bostäder följer den politiska viljan i staden.

De högsta husen i området planeras att vara fem våningar höga och läggas centralt i området som är lägre belägen.

Tvärförbindelsearbetet pågår parallellt
Andra besökare bekymrade sig för att infrastrukturen inte hänger med utbyggnadsplanerna i området. Carl-Johan Carlsson menade att en viktig del av projektet var att stärka gång- och cykelstråken i området, och se till att möjligheten för barn och unga att nå Zenithgården på ett säkert sätt och kunna röra sig tryggt i området säkerställdes.

Projektet ska dessutom gå i takt med tvärförbindelsen vid Nya Älvegårdsvägen. Enligt trafikkontorets representant på plats – Karin Nyberg – pågår planarbetet parallellt med Skra Bro etapp tre. I tvärförbindelseprojektet  förväntas ett genomförandebeslut och ett investeringsbeslut tas någon gång i sommar. Karin Nyberg uppskatta att tvärförbindelsens samråd skulle komma att äga rum tidig höst 2022.

– Det här projektet [Skra Bro etapp 3, reds anm] kan inte genomföras utan att tvärförbindelsen genomförs, sa planarkitekten Carl-Johan Carlsson.

Rondell tar mark i anspråk
Den cirkulationsplats som planeras i området i korsningen Kongahällavägen–Gamla Sörredsvägen–Kronängen kommer att ändra infarten till IK Zenith nordligaste parkeringsplats. Den riskerar även att påverka boende som har utfarter från sina hus på Kronängen. En besökare har hästar som betar i hagarna öster om Kongahällavägen. Hon ansåg att cirkulationsplatsen och utbyggnaden kommer att förstöra hagarna, något som oroade och irriterade henne.

Inom Skra Bro etapp tre kommer enligt plan ett grönt stråk om minst två hektar i tre delar att finna. I norr utgörs det av ett befintligt naturmarksområde, centralt i området uppförs ett parkstråk medan det i söder ligger ett en bostadsnära park. Stråket ska fungera som spridningskorridor för växt- och djurliv, men ska en samrådshandlingarna, även ha funktionen att han tera dagvatten och skyfall.

Parkering för flerbostadshusen föreslås lösas genom två parkeringsgarage, samt en viss del markparkering i anslutning till bostadsgårdarna.

En högst preliminär byggstartsangivelse är nu fjärde kvartalet 2023.

Mer från björlanda

Två suveräna Kville-löpare till EM i ultralöpning

Ultradistanslöpning har fått en explosionsartad tillväxt de senaste åren i…

Björlandavallens invigning dröjer

Bygget av Björlandavallen påbörjades i mars 2021. Tanken var att…

80 platser inflyttningsklara till 2026

Att ett nytt vård- och omsorgsboende ska byggas vid Skra…

Framgångar för IF Kvilles David Thilén i USA

Här kommer en sommarhälsning från IF Kvilles David Thilén i…

Senaste nytt

Sverige, vi har inte ett resultat riktigt än

När jag skriver de här raderna svävar fortfarande det politiska…

IK Zenith segrare i derbyt mot IFK Björkö

Första målchansen i matchen får Björkö i 7e minuten då…

Volvo Lastvagnar påbörjar produktion av eldrivna lastbilar

I Tuvefabriken kommer nu världens första serietillverkade eldrivna lastbilar börja…

Röd Express får fler avgångar

I somras beslutade Västtrafiks styrelse om en ny trafikplan för…

Skolvägarnas trygghet och bullerfrågor i fokus

Samrådet för Torslanda tvärförbindelse är i full gång och pågår…

50 nya tjänster till Arendal när Ecoride flyttar hem

Ecoride startade 2008 och finns idag i fyra olika länder.…

Maten dyrare – butiker höjer priserna

I Juli låg inflationen på 8,0%, ner från historiska 8,5%…

Inflationstakten ökar ytterligare

Inflationstakten enligt Konsumentprisindex med fast ränta (KPIF) var i augusti…

Soffliggeri – en aktiv handling

Jo, personligen tycker jag att man ska rösta. Men jag…

Två suveräna Kville-löpare till EM i ultralöpning

Ultradistanslöpning har fått en explosionsartad tillväxt de senaste åren i…