Brobyggarpartiet:

Vill se en bro mellan Öckerö och Björkö

Brobyggarpartiet vill bygga samman Öckerö kommun genom en bro mellan Öckerö och Björkö och en utbyggd färjeled mellan Björkö och Lilla Varholmen. På så vis kan kollektivtrafiken prioriteras och bli konkurrenskraftig, menar man.

I förra kommunvalet blev Brobyggarpartiet inröstat och tilldelat ett mandat i kommunfullmäktige i Öckerö kommun. En stor del av partiets väljarbas finns på nordöarna i kommunen, dit kommunikationerna enligt många boende är bristfälliga och omständliga vilket riskerar att medföra avbefolkning.

Ett omtag kring färjetrafiken

Hittills under mandatperioden har inte Brobyggarpartiet gjort särskilt mycket väsen av sig i fullmäktige. Men i samband med fullmäktigemötet den 7 september planerar man att skicka in en motion som, enligt partiordföranden och knipplebon Stefan Fransson, ”vi tror kunna få en politisk majoritet för i kommunfullmäktige”.

– För att undvika fortsatta politiska låsningar vill Brobyggarpartiet nyansera synen och ta ett omtag runt färjetrafiken mellan våra öar och till fastlandet, säger Stefan Fransson.

I motionen, som Torslanda-Öckerötidningen inte har fått ta del av i sin helhet, kommer Brobyggarpartiet att föreslå att en bro byggs mellan Björkö och Öckerö för att binda samman kommunen. Man föreslår vidare att färjetrafiken mellan Lilla Varholmen och Hönö Pinan avskaffas, men inte till förmån för en bro mellan Hisingen och Björkö, i stället föreslås bilfärjetrafiken gå mellan Lilla Varholmen och Björkö i vad partiet kallar en stomfärjeled, vilket betyder att det inte finns någon tidtabell och att färjorna skulle gå mer eller mindre konstant.

”Minskar restiden”

Delar av Brobyggarpartiets skiss grundar sig på idéer om en utbyggd och effektiviserad kollektivtrafik som först lades fram i och med Trafikverkets åtgärdsvalsstudie för förbindelserna mellan Göteborg och Öckerö längs väg 155. Åtgärderna skulle markant minska resetiden från öarna in till Göteborg, men i Trafikverkets version fanns en bro mellan Lilla Varholmen och Björkö samt ytterligare en mellan Björkö och Öckerö. 

Nu vill alltså Brobyggarpartiet stryka den första delen av den brosträckningen, vilket betyder att färjetrafiken finns kvar och byggs ut mellan Lilla Varholmen och Björkö. Men att förbindelsen mellan Lilla Varholmen och Hönö Pinan försvinner.

– Huvudspåret för vår motion är att få över en del av trafikanterna till kollektivtrafikåkandet, genom att göra den effektivare och konkurrenskraftig. Det hoppas vi uppnå genom en omläggning av busstrafiken i vår kommun, så att den går via en bro mellan Öckerö och Björkö, säger Stefan Fransson.

Om förslaget att Hönöleden ska läggas ner säger Stefan Fransson:

– Det skulle innebära en enorm kostnadsbesparing de närmaste 15–25 åren.

Hönöleden, som är Sveriges dyraste färjeled, kostar cirka 100–110 miljoner kronor om året. Enligt den åtgärdsvalsstudie som Trafikverket genomförde skulle broar mellan Lilla Varholmen och Björkö samt Björkö och Öckerö kostnadsmässigt hamna någonstans vid 2,1 miljarder kronor.

Brobyggarpartiet bedömer att deras förslag som endast innefattar bron mellan Björkö och Öckerö skulle kosta omkring 1,5–1,6 miljarder kronor.

– Det skulle betyda att kostnaden är hemräknad på mindre än 15 år, säger Stefan Fransson.

Vill se ny kostnadsberäkning

Betyder det här att Brobyggarpartiet har lagt ner sitt stöd för en fast förbindelse mellan Öckerö och Hisingen?

– Vi är pragmatiska. Vi tror inte att vi kommer att kunna få politiskt stöd i kommunfullmäktige för en sådan lösning. Därför förslår vi en lösning som vi tror det är praktiskt möjligt att få stöd för, säger Stefan Fransson.

Tidigare har Trafikverket motsatt sig att finansiera insatser som är kommuninterna och inte är både Öckerö och Göteborg till gagn. Hur skulle finansieringen av den fasta förbindelsen mellan endast Björkö och Öckerö se ut?

– Vi har haft möten med Trafikverket och Västtrafik och hoppas att kunna få till en ny kostnadsberäkning för den här lösningen om den går igenom i kommunfullmäktige. Därmed inte sagt att Trafikverket nödvändigtvis kan förväntas ta hela kostnaden. Om en del av kostnaden läggs på Öckerö kommun så tror vi att vi kan riksdagens trafikutskott skulle kunna vara behjälpliga.

Förutom en snabbare och mer effektiv kollektivtrafik – enligt Stefan Fransson skulle restiden mellan Öckerö och Göteborg minska med 30–40 procent – menar Brobyggarpartiet att lösningen med färjetrafik mellan Lilla Varholmen och Björkö, bro mellan Björkö och Öckerö och en nedlagd Hönöleden skulle gagna miljön, och säkerhetsläget då räddningstjänsten skulle få snabbare och effektivare transportmöjligheter. 

– Elektrifieringen av Björköleden skulle kunna påbörjas tidigare än om man elektrifierade den mycket lägre och tyngre Hönöleden. Man hade också sluppit transittrafik och förenklat för renhållningen. Den här lösningen hade dessutom förenklat möjligheterna för byggnationen av Öckerö nya centrum, bland mycket annat, säger Stefan Fransson.

Kommentarer

Kommentera artikeln!

Tyck till! Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Du behöver logga in med bank-id för att kommentera. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och Torslanda-Öckerötidningen förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

Mer från allmänt

Dags för Däckrazzia

Slitna däck ökar risken för vattenplaning och med dåligt lufttryck…

Kommunpolisen: Ett fall framåt

I Sverige finns ungefär 53 000 registrerade a-traktorer. Under senare år…

Vill se en bro mellan Öckerö och Björkö

I förra kommunvalet blev Brobyggarpartiet inröstat och tilldelat ett mandat…

Priserna stiger och köpkraften sjunker

I april i år sjönk priserna på livsmedel och alkoholfria…

Senaste nytt

Ett liv bland palmer

Nej, man behöver inte ta sig till Rivieran för att…

Nu är bygget av batterifabriken i gång

Nu startar formellt byggandet av den batterifabrik som ska leda…

Avstängd fotbollsplan skapar missnöje

Under ett vårdnadshavarmöte på skolan i förra veckan diskuterades frågan…

Ny deckare i vår närmiljö

Efter golfrundan på Vinga golfklubb i Torslanda saknar Örjan Lundberg…

Hundmat på musslor på väg mot draknästet

Alexander Evjenth och Johan Cederloo står bakom företaget Glufs som…

Mattias vinner Rally-SM

Rallyföraren Mattias Adielsson säkrade förra lördagen SM-guld i rally tillsammans…

Försvunnen kvinna funnen i Hjuvik

En kvinna i 76-årsåldern som tillfälligt var på besök i…

Pendlare lämnas kvar på hållplatsen

På Facebooksidan Grannar i Torslanda vittnar många Torslandabor om överfulla…

Arkitekten som har satt sin prägel på samhället

Vi tar en tur från Bengts hem på Hönö Klåva…

Volvomotet klart den 27 september

Trafikverket bygger om den södra delen av Hisingsleden, på sträckan…

Akelius dubblar Öckerös insamling till Världens Barn

 – ”Öckerö ger mer” är en dubbelbottnad slogan jag gillar…

När hjärtat hittat hem

För några veckor sedan fick ett klipp stor spridning på…

Passagerarfärjan Polstjernan driver utanför Björkö – motorhaveri

Vid lunchtid råkade passagerarfärjan Polstjernan ut för motorhaveri när den…

Extra polisbevakning efter mopedrån

I veckan meddelande Hisingspolisen att det skett en ökning av…

Så mycket fick grannen för sin bostad

Torslanda Södra Fyrljusvägen 32 19 500 000 Klippfyrsvägen 9A 19…

Gapet mellan grannar växer

En rapport från Svensk Fastighetsförmedling, som baseras på en undersökning…

Höstfest på Björlandaskolan

I förra veckan bjöd Björlandaskolans föräldraförening (B-FF) tillsammans med Björlandaskolan…

Second hand – populärare än någonsin

Båda butikerna sysslar med win-win åt alla håll. Klåva second…

Budget för 2024 klubbad i Öckerö kommun

Förra veckan klubbade kommunfullmäktige i Öckerö kommun budget för år…

Kittys dotter hade änglavakt vid kollision med elscooter

Sköterskan Kitty Södersten stod mitt i en operation när telefonen…

TIK vände och vann i Torslandaderbyt

I våras vann Torslanda IK sitt hemmaderby mot Björlandarivalen IK…

Sandra fortsätter följa i munkarnas fotspår

2009 sändes Sandra Nelhans film Tre bröder i SVT. Den…

Tävling i fårvallning

Tretton minuter hade hundarna på sig att valla fyra får…

Vatten, vatten… bara vanligt vatten

Vi som växte upp i 50- och 60-talets Sverige minns…

Gym och padel under samma tak

Amir driver flera gym, bland annat i Lerum och Nossebro,…