Brobyggarpartiet vill bygga samman Öckerö kommun genom en bro mellan Öckerö och Björkö och en utbyggd färjeled mellan Björkö och Lilla Varholmen. På så vis kan kollektivtrafiken prioriteras och bli konkurrenskraftig, menar man.
I förra kommunvalet blev Brobyggarpartiet inröstat och tilldelat ett mandat i kommunfullmäktige i Öckerö kommun. En stor del av partiets väljarbas finns på nordöarna i kommunen, dit kommunikationerna enligt många boende är bristfälliga och omständliga vilket riskerar att medföra avbefolkning.
Hittills under mandatperioden har inte Brobyggarpartiet gjort särskilt mycket väsen av sig i fullmäktige. Men i samband med fullmäktigemötet den 7 september planerar man att skicka in en motion som, enligt partiordföranden och knipplebon Stefan Fransson, ”vi tror kunna få en politisk majoritet för i kommunfullmäktige”.
– För att undvika fortsatta politiska låsningar vill Brobyggarpartiet nyansera synen och ta ett omtag runt färjetrafiken mellan våra öar och till fastlandet, säger Stefan Fransson.
I motionen, som Torslanda-Öckerötidningen inte har fått ta del av i sin helhet, kommer Brobyggarpartiet att föreslå att en bro byggs mellan Björkö och Öckerö för att binda samman kommunen. Man föreslår vidare att färjetrafiken mellan Lilla Varholmen och Hönö Pinan avskaffas, men inte till förmån för en bro mellan Hisingen och Björkö, i stället föreslås bilfärjetrafiken gå mellan Lilla Varholmen och Björkö i vad partiet kallar en stomfärjeled, vilket betyder att det inte finns någon tidtabell och att färjorna skulle gå mer eller mindre konstant.
Delar av Brobyggarpartiets skiss grundar sig på idéer om en utbyggd och effektiviserad kollektivtrafik som först lades fram i och med Trafikverkets åtgärdsvalsstudie för förbindelserna mellan Göteborg och Öckerö längs väg 155. Åtgärderna skulle markant minska resetiden från öarna in till Göteborg, men i Trafikverkets version fanns en bro mellan Lilla Varholmen och Björkö samt ytterligare en mellan Björkö och Öckerö.
Nu vill alltså Brobyggarpartiet stryka den första delen av den brosträckningen, vilket betyder att färjetrafiken finns kvar och byggs ut mellan Lilla Varholmen och Björkö. Men att förbindelsen mellan Lilla Varholmen och Hönö Pinan försvinner.
– Huvudspåret för vår motion är att få över en del av trafikanterna till kollektivtrafikåkandet, genom att göra den effektivare och konkurrenskraftig. Det hoppas vi uppnå genom en omläggning av busstrafiken i vår kommun, så att den går via en bro mellan Öckerö och Björkö, säger Stefan Fransson.
Om förslaget att Hönöleden ska läggas ner säger Stefan Fransson:
– Det skulle innebära en enorm kostnadsbesparing de närmaste 15–25 åren.
Hönöleden, som är Sveriges dyraste färjeled, kostar cirka 100–110 miljoner kronor om året. Enligt den åtgärdsvalsstudie som Trafikverket genomförde skulle broar mellan Lilla Varholmen och Björkö samt Björkö och Öckerö kostnadsmässigt hamna någonstans vid 2,1 miljarder kronor.
Brobyggarpartiet bedömer att deras förslag som endast innefattar bron mellan Björkö och Öckerö skulle kosta omkring 1,5–1,6 miljarder kronor.
– Det skulle betyda att kostnaden är hemräknad på mindre än 15 år, säger Stefan Fransson.
Betyder det här att Brobyggarpartiet har lagt ner sitt stöd för en fast förbindelse mellan Öckerö och Hisingen?
– Vi är pragmatiska. Vi tror inte att vi kommer att kunna få politiskt stöd i kommunfullmäktige för en sådan lösning. Därför förslår vi en lösning som vi tror det är praktiskt möjligt att få stöd för, säger Stefan Fransson.
Tidigare har Trafikverket motsatt sig att finansiera insatser som är kommuninterna och inte är både Öckerö och Göteborg till gagn. Hur skulle finansieringen av den fasta förbindelsen mellan endast Björkö och Öckerö se ut?
– Vi har haft möten med Trafikverket och Västtrafik och hoppas att kunna få till en ny kostnadsberäkning för den här lösningen om den går igenom i kommunfullmäktige. Därmed inte sagt att Trafikverket nödvändigtvis kan förväntas ta hela kostnaden. Om en del av kostnaden läggs på Öckerö kommun så tror vi att vi kan riksdagens trafikutskott skulle kunna vara behjälpliga.
Förutom en snabbare och mer effektiv kollektivtrafik – enligt Stefan Fransson skulle restiden mellan Öckerö och Göteborg minska med 30–40 procent – menar Brobyggarpartiet att lösningen med färjetrafik mellan Lilla Varholmen och Björkö, bro mellan Björkö och Öckerö och en nedlagd Hönöleden skulle gagna miljön, och säkerhetsläget då räddningstjänsten skulle få snabbare och effektivare transportmöjligheter.
– Elektrifieringen av Björköleden skulle kunna påbörjas tidigare än om man elektrifierade den mycket lägre och tyngre Hönöleden. Man hade också sluppit transittrafik och förenklat för renhållningen. Den här lösningen hade dessutom förenklat möjligheterna för byggnationen av Öckerö nya centrum, bland mycket annat, säger Stefan Fransson.