Cirka 2,9 miljoner kronor. Det blev notan för den nu avslutade utredningen av trafiksituationen längs Hjuviksvägen och förutsättningarna för framtidens förbindelser mellan Öckerö och Hisingen. Lejonparten av kostnaderna avser utredningar och analyser kring de olika utredningsalternativen.
Öckerö kommun, Göteborgs Stad, Västra Götalandsregionen och Trafikverket enades tidigare i år om att från och med 2022 och framåt genomföra ”en kraftfull satsning på åtgärder för att inom ramen för befintligt transportsystem möjliggöra en tydlig och bestående omställning till mer hållbara resor” längs Väg 155.
Åtgärdsvalsstudien startade i juni 2018 och tre år senare, i juni 2021 lämnade Trafikverket ifrån sig en slutrapport som också utgjorde remissmaterial.
Den 3 mars i år presenterades en överenskommelse om en övergripande strategi och en stegvis process för förbättrade hållbara förbindelser mellan Öckerö och Göteborg bortom 2040, under en pressträff på Hjuviks båtklubb.
Kostnader juni 2018-mars 2022
Hur stora har då utredningskostnaderna varit för att komma fram till nämnda överenskommelse om prioritering av kollektivtrafik och samåkning de kommande tio åren?
– Utredningen har kostat cirka 2,9 miljoner kronor. Det avser då kostnader för hela utredningstiden, räknat från uppstarten i juni 2018 och fram tills nu, mars 2022, säger Patrik Benrick, senior utredningsledare på Trafikverket.
Enligt Patrik Benrick är det i huvudsak följande som har kostat pengar:
Lejonparten av kostnaderna avser utredningar och analyser kring de olika utredningsalternativen (UA1-3). Här har utredningarna kopplade till vägutformning av väg 155 på Hisingen (alltså UA2/UA3 Ljusblå) varit särskilt tidskrävande, men även framtagandet av underlag kopplade till övriga UA3-alternativ. Här ingår utformningsfrågor, kostnadsbedömningar och bedömning av byggbarhet med mera.
Att driva utredningen, inklusive de omkring 25 möten som hållits i den partsgemensamma projektgruppen, en mängd möten med exempelvis de båda kommunerna, Västtrafik och en politisk referensgrupp.
Genomföra resvaneundersökning samt mycket omfattande trafikanalyser, som bland annat innefattade att bygga analysmodell och göra modellkörningar, för nuläge och möjliga framtida scenarier.
Framtagning av delrapporter samt slutdokumentationen med sina tio bilagor. Att ta fram fem delrapporter under resans gång tillhör inte vanligheterna, enligt Patrik Benrick men han menar att det har varit en framgångsfaktor när det gäller dialogen med kommunerna och även med allmänheten.
– Generellt kan man säga att det varit kostnadsdrivande att belysa så många olika alternativ och nå en tillräckligt bra detaljnivå för att kunna få fram handfasta resultat och kunna dra slutsatser.
Utöver det har Trafikverket även utrett sådant som ”går över gängse nivå”, frågor som kommunerna särskilt efterfrågat. Bland annat gäller det frågor om farligt gods och buller på Väg 155 och påverkan på trafiksystemet i Öckerö kommun.
– Trots alla nedlagda resurser, så kan man se från remissyttrandena att man på vissa håll efterfrågar ännu mer omfattande utredningsinsatser, men jag tycker att vi har hamnat på en rimlig nivå, säger Patrik Benrick.
Göteborgsmoderater bakom motionen
Åtgärdsvalsstudien för Väg 155 genomfördes av Trafikverket på uppdrag av Västra Götalandsregionen – i enlighet med den regionala transportinfrastrukturplanen 2018-2029. Bakgrunden är ett kommunfullmäktigebeslut i Göteborg om att trafiksituationen i Torslanda ska förbättras, dels genom att staden ska verka för en fast förbindelse mellan Hisingen och Öckerö kommun, men även att tvärförbindelsen mellan Kongahällavägen och Syrhåla skulle bli verklighet. Det föreslogs i en motion av moderaterna Hampus Magnusson och Jonas Ransgård som bifölls i Göteborgs kommunfullmäktige i januari 2017.
Hampus Magnusson är kommunalråd med ansvar för stadsutveckling. Han är nöjd över att arbetet med tvärförbindelsen har gjort att projektet är finansierat och påbörjat. Han menar dock att brofrågan är mer komplicerad.
Det som ingår i överenskommelsen, var det vad ni hoppades på gällande brofrågan när ni skrev motionen?
– Nej, självklart inte. Vi såg den katastrofala trafiksituationen i Torslanda och ansåg att en bro, tillsammans med tvärförbindelsen, var de två åtgärder som hade haft störst effekt för att lösa trafikproblemen för Torslandaborna. Samtidigt förstår jag att Öckeröborna vill ha kvar sin vattenbarriär med tanke på den skenande otryggheten i Sverige. Det är huvudargumentet som jag har fått till mig av de boende i Öckerö som har kontaktat mig, säger Hampus Magnusson.
– Brofrågan krävde att flera parter skulle bli överens. Och det är svårt när två parter, Göteborg och Öckerö, har olika åsikter. Jag företräder Torslandabornas bästa. Nu nådde vi inte riktigt hela vägen fram. Vi nådde en kompromiss, så är det ibland i politiken. Jag satt inte med i de förhandlingarna så jag kan inte uttala mig om exakt hur de gick till.
Från juni 2018 till mars 2022 har utredningen kostat 2,9 miljoner kronor. Är det rimligt sett till vad som ingår i överenskommelsen?
– Det är svårt för mig att kommentera. Jag är ingen trafikutredare.
Har skattebetalarna fått valuta för pengarna då?
– Jag räknar med att utredningen är väl utförd och har utrett det som den tillsattes för att göra, säger Hampus Magnusson.
Läs mer: Utredningen om väg 155 är klar