Göteborgs kommun beslutade vid gårdagens extrainsatta fullmäktigemöte att ge större
rättvisa mellan trafikanterna och samtidigt öka intäkten till Västlänken.
Detta sker genom att även de, som ansetts vara mest gynnade av minskad biltrafik, dvs cyklister, spårvagnstrafikanter och gångtrafikanter också får betala en mindre summa för sin vistelse i Göteborgstrafiken.
Åtgärden ses som en kompromiss för att möta folkomröstningens krav på att ta bort trängselskatten. Istället sprids kostnaden på alla som bidrar till trängseln, vilket av alla trafikanter och myndigheter tycks vara en mycket bra och rättvis lösning.
Kommunalnämndens fd ordförande A. Hultgren säger i en kommentar att:
”Vi har med detta lyckas ena alla parter och får mer pengar till Västlänken genom att solidariskt dela på kostnaden. Själv lägger jag med glädje en tia i bössan vid tullen när jag cyklar förbi”.
Vägpartiets representant Treo Papaannonsius säger:
”Detta har varit en stor huvudvärk för oss, som nu i ett nafs går över, då vi är fler som betalar och bilisterna slipper betala allt”.
Den blårosa Alliansens representant Jonas Rangergård säger i en kommentar:
”Jag är glad över att se det ökande antalet trasiga spårvagnar som behöver ställas undan, nu minskar när vi får mer pengar till bättre vagnar. Som bonus frigörs nu mycket spårvägsmark som det kan byggas bostäder på”.
Arkitekten Gert S Winhård har därför kontaktats för att bygga ett höghus på en stenpelare vid kiosken på Drottningtorget. Huset skall byggas enligt den s.k ”statusdimensioneringen”, vilket innebär att det skall vara minst 1 meter högre än alla andra hus.
På detta sätt fyller ett enda hus all bostadsbrist i hela Göteborg.
”Det blir väldigt smalt men hisskligt högt nytt hus”, säger kommunrådet Johan Nytthus med en vissling.
Från industrihåll ser man mycket positivt på fullmäktiges beslut, som innebär att Volvo och SKF nu tror på framtiden och börja anställa igen med rullande schema..
”Vi kan nu börja tillverka bilarna som är så bra att de kör av sig själva och föraren kan ta en promenad vid sidan om. På detta sätt blir det två avgifter till Västlänken, samtidigt som folkhälsan förbättras och sjukvården slipper gå på knäna och behöva operera sig själva”, säger kommunens näringspolitiske representant Göran Mannheimer.
Dessutom har en uppfinnare, Jocke Sellerigren på Volvo, uppfunnit en elbil, som gör att bilen till slut nästan inte väger någonting och därmed kör helt avgas-och nästan energifritt, vilket vi nu äntligen vågar satsa på.
”Detta ger en totallösning precis som vi vill ha den” säger unisont kombattanterna Kia Grönel och Martin Sannholt.
I ett friserat uttalande från Regleringskansliet säger kulturminisister Amanda I Linda:
”Göteborgarna är exemplariska med sin anda. Ifrån att ha haft problem på alla områden,
så löser man nu i ett slag; trängselskatten, trafikproblemen, sjukvården, bostadsbristen, svekdebatten, sysselsättningen, solidariteten och till och med huvudvärk. Ja… jag vet inte allt.”
/Frilansskribent Per-Ivar Sellergren