Skolornas snittbetyg i årskurs 9 varierar mer i Torslanda än i Öckerö kommun. På öarna ligger de två stora högstadieskolorna betygsmässigt närmare varandra.
Avgångsbetygen visar på en större spridning mellan skolorna i Torslanda än på Hönö och Öckerö.
Skolverkets statistik redovisar slutbetygen i årskurs nio enligt ett poängsystem där betyget A ger 20 och F ger 0 poäng. Det högsta möjliga meritvärdet, för en elev med A i alla ämnen, är totalt 340 poäng. Nationellt låg snittet avrundat på 228 poäng.
Högst avgångsbetyg i genomsnitt i vårt område läsåret 23/24 hade eleverna i Nordlyckeskolan med 252 poäng. Tvåa ligger Hedens skola med 245 poäng.
– Det är roligt eftersom vi vill att det ska gå bra för våra elever, konstaterar Sandra Mohlin, rektor på Hedens skola, den av rektorerna som kunde kommentera resultatet.
Bland de tre högstadieskolorna i Torslanda som har flest elever varierar genomsnittsbetyget ganska mycket. På Trulsegårdsskolan var medelbetyget 244 och på Torslandaskolan 232 poäng. Den turordningen mellan Torslandas större skolor har hållit sig konstant under de fem senaste åren och följs noga av skolledarna:
– Vi arbetar systematiskt för att följa upp resultat och analysera dessa utifrån nuläge på skolan. Detta arbete görs i alla årskurser och i alla ämnen. Vi som skolledare tar del av alla lärares analyser utifrån undervisning och resultat och följer upp dessa, förklarar de biträdande rektorerna på Torslandaskolan Sophia Ericsson och Hanna Simonsson.
I Öckerö kommun ser det lite annorlunda ut. Visserligen har Hedens skola något högre poäng än de flesta de senaste åren. Men ledartröjan har växlat. Dessutom har skolorna följts nära åt i avgångsbetygens variation från år till år.
Läsåret 22/23 fick niondeklassarna på Hedens skola exempelvis 223 poäng i snitt och Brattebergsskolan 221. Förra året blev snittbetyget på Hedens skola i stället 245 och Brattebergsskolan följde med upp till 242 poäng.
En förklaring till skolornas liknande resultat kan vara samarbetet inom kommunen.
– Vi har arbetat för att stärka likvärdigheten i bedömningen mellan eleverna, meddelar verksamhetscheferna Viktoria Johansson och Eva Knoph.
Exempelvis arbetar de gemensamt med att ge särskilt stöd åt eleverna i de båda skolorna.
Kartläggning för att hitta utvecklingsområden genomförs på samma sätt.
– Dessutom har vi de tre senaste
åren samrättat och sambedömt nationella prov för årskurs 9 i engelska, matematik och svenska, för att stärka likvärdigheten i bedömningen, berättar verksamhetscheferna.
/Sven Lundstedt