Det sista samhällsbyggnadsrådet har hållits i Västra Hisingen. Rådet har sedan 2011 diskuterat utvecklingsfrågor för stadsdelen med lokala politiker, tjänstepersoner och ett stort antal inbjudna gäster som deltagare.
I torsdags i förra veckan sammanträdde Västra Hisingens samhällsbyggnadsråd (SBR) för sista gången. Tidstypiskt nog fick sammanträdet ske digitalt på grund av restriktionerna kring den pågående pandemin. Det var 39:e gången som rådet, som inrättades 2011 och är organisatoriskt knutet till stadsdelsnämnden, sammanträdde.
Rådet består av lokala nämndpolitiker och tjänstepersoner som har diskuterat en lång rad utvecklingsfrågor i stadsdelen. Allt från detaljplaner för bostäder, vägar, verksamheter och naturområden till kollektivtrafik, äldreboenden, trafik, trygghetsfrågor. SBR har också arbetat fram det lokala utvecklingsprogrammet (LUP), där stadsdelsförvaltningen bidragit med sin kunskap om stadsdelens sammansättning och brukarnas och invånarnas behov och önskemål ur ett socialt perspektiv.
Stort antal inbjudna gäster
Sedan starten har ordförandeposten i SBR Västra Hisingen tillhört ordföranden eller ledamöter i stadsdelsnämnden – Håkan Persson (S), Anders Moberg (S) och nu senast Rickard Eriksson (M) . Medan samhällsplaneraren Erén Andersson oftast har hållit i trådarna kring vilka gäster som varit inbjudna och vad som har varit uppe på dagordningen.
Bland de inbjudna gästerna märks bland annat de flesta stora fackförvaltningarna i Göteborgs Stad, däribland trafikkontoret, stadsbyggnadskontoret och fastighetskontoret, men även kommunala och privata företag som Gryaab, Göteborgs Hamn och Sverigehuset, samt regionala och statliga aktörer Öckerö kommun, färjerederiet, Västtrafik och Trafikverket.
Det sista mötet präglades av tillbakablickar på de tio aktiva åren som gått, men också naturligtvis ämnen som fortfarande är i högsta grad aktuella såsom byggnationen i Skra Bro och vägprojekteten kring 155:an i Hjuvik och tvärförbindelsen med mera.
Socialnämnd Hisingen tar vid
Konsensus rådde i rådet om att den nya organisationen som tar över efter stadsdelen Västra Hisingen i januari behöver ett eller två lokala samhällsbyggnadsråd, förslagsvis ett i Torslanda och ett i Biskopsgården eftersom staden är så pass diversifierad. Det blir med största sannolikhet den nya Socialnämnd Hisingen som axlar manteln för de lokala utvecklingsfrågorna.
Ordföranden Rickard Eriksson (M) skickade en passning, eller om det var ett slagskott, till Västtrafik under det sista mötet:
– Det är av yttersta vikt att kollektivtrafiken från Torslanda inte fortsätter att försämras vilket den gjort, trots löften om det motsatta.
Rickard Eriksson är kritisk till att restiden från Torslanda in till centrala staden riskerar att förlängas i och med de förändringar som Västtrafik utreder bland annat att Gul Express (blivande X1) kommer trafikera Lindholmen och att Svart Express kan komma att stanna vid fler hållplatser mellan Skra Bro och Hjalmar Brantingsplatsen i framtiden.
– En av de största försämringarna är att det inte kommer att kunna gå att åka direkt från Amhult resecenter till centrala staden med någon eller några linjer. Det motsätter vi oss starkt. Torslanda har cirka 25 000 invånare vilket motsvarar en medelstor kommun i Sverige men vi förfördelas återigen av Västtrafik i och med ovan beskrivna försämringar av kollektivtrafiken. I ÅVS:en för väg 155 och även i ÅVS Kongahällavägen är god kollektivtrafik en förutsättning för att minska bilkörandet i Torslanda. Alla dessa försämringar medför en risk för att fler Torslandabor kommer att välja bilen istället för bussen, avslutades Rickard Erikssons medskick till Västtrafik.
Lokala perspektivet viktigt
Rickard Eriksson ville också se att ett framtida samhällsbyggnadsråd under Socialtjänst Hisingens ombesörjande får ett tydligare mandat än vad som har varit fallet i stadsdelsnämnden. Han lyfte även idéen om att framtida samhällsbyggnadsråd skulle kunna vara remissenheter för olika frågor, för att behålla det så viktiga lokala perspektivet med närhet och kunskap om invånarnas behov och önskemål. Han ville även se ett ytterligare utvecklat samarbete med näringslivet.
SBR:s sammankallande kraft, samhällsplaneraren Erén Andersson, sammanfattade de tio åren i rådet för henne personligen på följande vis:
– Arbetet i samhällsbyggnadsrådet och alla frågor vi har haft uppe har varit roligt och något som jag har varit engagerad i med själ och hjärta, sa hon.