Under 2023 ökade kapningen av konton på sociala medier markant. Mycket talar för att problemet ökar ännu mer under innevarande år. Det menar SSF Stöldskyddsföreningen.
2023 anmäldes 6 212 dataintrång främst riktade mot sociala medier och e-tjänster. Det är en ökning med 36 procent jämfört med 2022.
Sociala medier har blivit den dominerande mötesplatsen för både privatpersoner och företag att interagera och kommunicera, vilket har gjort dem till attraktiva mål för kapning utförd av bedragare, som hela tiden uppfinner nya sätt att försöka lura användarna.
Kapade konton används ofta för att lura av vänner och följare pengar eller få dem att investera i kryptovaluta. Paul Pintér, rådgivare mot digitala brott vid SSF Stöldskyddsföreningen, betonar vikten av att vidta åtgärder för att skydda sina konton.
– Att skydda dina konton på sociala medier som till exempel Facebook och Instagram kräver starka och unika lösenord samt användning av tvåfaktorsinloggning. Var också skeptisk till förfrågningar om pengar från vänner och följare, säger Paul Pintér i ett pressmeddelande.
Efter den senaste stora läckan, som i vissa medier har kallats ”modern av alla läckor”, menar SSF Stöldskyddsföreningen att vi under det kommande året sannolikt kan förvänta oss en fortsatt ökning av dataintrång särskilt riktat mot sociala medier och e-tjänster. Därför förespråkar de en rad förebyggande åtgärder.
Att skilja falska konton från äkta är inte helt enkelt, men innehåller meddelandet en önskan om ett snabblån, insamling av pengar till behövande, investering av kryptovaluta eller verifikationskoder till exempel, är det viktigt att vara kritisk och kontakta avsändaren på annat sätt för att se att det stämmer.
SSF Stöldskyddsföreningen ger följande tips för att undvika dataintrång på sociala medier:
• Ha starka och unika lösenord för varje konto, gärna i form av lösenordsfraser.
• Dela aldrig privata uppgifter med någon annan.
• Använd gärna en lösenordshanterare.
• Aktivera tvåfaktorsinloggning när det är möjligt.
• Var försiktig med okända länkar
• Godkänn inte vänförfrågningar från okända personer utan att först verifiera deras identitet.
• Logga ut från sociala medier när du inte använder dem.
• Var kritisk till meddelanden från ”vänner,” särskilt när det handlar om ekonomiska förfrågningar.